وقتی تانکرهای فاضلاب شبانه در مزارع حاشیه مشهد تخلیه می‌شوند؛
دبیرکارگروه نجات کشف رود گفت: کانال پاوا در کمتر از 10 روز آزاد خواهد شد و به دنبال آن پاکسازی کانال های «سیاسک»، «سیس آباد» و «علی آباد» را آغاز می کنیم.
کد خبر: ۱۴۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸ 15 December 2015

چاره‌قطعی‌کار، انداختن لودر برای تخریب مزارع آلوده نیست و نیاز است به صورت مداوم بر شرایط محیطی پیرامون رودخانه و کال ها نظارت شده و از حریم و بستر حفاظت صورت گیرد تا کاشت و آبیاری سبزی و صیفی جات با فاضلاب های آلوده انجام نشود. با این حال12 لودر، یک گریدر و یک بیل مکانیکی به خط شدند و پاکسازی مزارع سرسبز اما آلوده کانال «پاوا» را آغاز کردند.


قرار است این لودرها طومار بخش دیگری از مزارع آلوده سبزی و صیفی را بپیچند تا رودخانه کشف رود بیشتر به عافیت و سلامت نزدیک شود.در انتهای بولوار شهید آوینی که به سمت راست می پیچیم، درست در آخرین نقطه بعد از روستای پاوا، آلوده ترین کانون کشت سبزی و صیفی کشف رود یعنی کانال پاوا قرار دارد.

با وجود سردی هوا بوی گنداب و فاضلابی که زیر پل شمالی و جنوبی کال جمع شده است، بدجور مشام را آزار می دهد. تعداد زیادی از اهالی و مالکان برای تماشا آمده اند. لودرها در دو سمت جاده در انتظار آغاز عملیات تخریب هستند. چند مالک مشغول چانه زنی با مهندس «علی میرزایی» دبیرکارگروه نجات کشف رود هستند و اصرار دارند که برای آبیاری مزارعشان از آب چاه استفاده می کنند. چند ثانیه بعد صدای غرش لودرها برای تخریب مزارع آلوده و سرسبزی که همچنان با ورود مستقیم فاضلاب آبیاری می شود، فضا را پر می کند.

لودرها به ترتیب از جلوی چشمان جمعیت رژه می روند و در ضلع جنوبی به ترتیب به خط می شوند. دو تن از کارشناسان با تطبیق نقشه هایی که در دست دارند، مشغول مشخص کردن و علامت گذاری خط تخریب مزارع هستند. چند دقیقه بعد از مشخص شدن خطوط تخریب در دو سمت چپ و راست کانال، با فرمان دبیر کارگروه نجات کشف رود تخریب آغاز می شود و لودرها چنگ می اندازند به جان مزارعی که با فاضلاب آبیاری می شوند و محصولات آن مزارع هر روز میهمان سفره مشهدی ها می شود.

مزارع آلوده؛ از کاهو و کلم تا شلغم و جو!

در حالی که تخریب مزارع آلوده با سرعت ادامه دارد، با همراهی راننده و یک خودروی شاسی بلند از قسمت شمالی کانال وارد روستای پاوا می شویم. پانصد متری که طی می کنیم در دو طرف مسیر شمالی کانال، مزارع انبوه کاهو، کلم، جو و شلغم درست همانند مسیرهای سرسبز جاده های شمال خودنمایی می کند. باریکه فاضلاب در تمام مزارع پیش رو جاری است. کمی که پستی و بلندی های جاده باریک و خاکی را طی می کنیم، به محل تخلیه تانکرهای فاضلاب می رسیم.

تخلیه شبانه فاضلاب در مزارع

مهندس «مسعود حامدی» از کارشناسان آب منطقه ای توضیح می دهد که رانندگان تانکرهای فاضلاب در تاریکی شب اقدام به تخلیه فاضلاب در این آبراهه می کنند و محصول این تانکرها مستقیم وارد یکی از مزارع 5 هکتاری کاشت جو در حاشیه کانال پاوا می شود.کمی جلوتر می رویم و از میان آبراهه فاضلاب کانال پاوا عبور می کنیم و به محل تلاقی کانال پاوا به کشف رود می رسیم. آن طرف آبراهه رودخانه تاریخی کشف رود، باقی مانده یکی از نهالستان های صنوبر که قرار بود در طرحی ملی، به جای سبزی آلوده، حاشیه کشف رود را سرسبز کند، خودنمایی می کند.

حامدی با دست مزارع دو طرف را نشان می دهد و می گوید: اینجا از موتور تلمبه خبری نیست و مزرعه داران با ایجاد کانال های فرعی، فاضلاب را به طور مستقیم وارد مزارع خود می کنند.در انتهای این مسیر و پس از طی 3 کیلومتر از میان زمین های زراعی، به روستای «علیشادی» می رسیم. در سمت راست ما روستای «فیض آباد»، در سمت چپمان «التیمور» و رو به رویمان هم روستای «شترک» قرار دارد. در فضای چند صد هکتاری پیش روی ما، تمام زمین های اطراف از کشت سبزی و صیفی های آلوده پر شده است.به محل آغاز تخریب بر می گردیم. سرعت تخریب زیاد است. در کنار سرعت بالای تخریب در ضلع جنوبی کانال، تخریب همزمان در ضلع شمالی هم آغاز شده است. لودرها در حال زیر و رو کردن یکی از مزارع بادمجان هستند و مأموران پلیس و گشت حفاظت آب منطقه ای نیز برای برقراری امنیت در محل عملیات تخریب حضوری فعال دارند.

آزادسازی کامل 4 کانال فرعی تا یک ماه دیگر

در حاشیه عملیات پاکسازی با دبیر کارگروه نجات کشف رود گپ و گفت کوتاهی درباره آغاز عملیات تخریب دارم.

«حسین علی میرزایی» می گوید: عملیات امروز همزمان و بدون تعطیلی عملیات آزادسازی در پایین دست کشف رود انجام می شود.

وی با بیان اینکه دومین فاز عملیات آزادسازی بستر و حریم کشف رود همچنان ادامه دارد، درباره مختصات کانال 7 کیلومتری پاوا به عنوان آلوده ترین کانال فرعی کشف رود می گوید: کانال پاوا از فرودگاه آغاز می شود و پس از عبور از زیر باند فرودگاه به بولوار میامی می رسد و در ادامه نیز وارد کشف رود می شود.

علی میرزایی می افزاید: کانال پاوا در کمتر از 10 روز آزاد خواهد شد و به دنبال آن پاکسازی کانال های «سیاسک»، «سیس آباد» و «علی آباد» را آغاز می کنیم.

وی تصریح می کند: با توجه به سرعت قابل توجه پاکسازی در اولین روز پاکسازی، اگر شرایط جوی و بارندگی ها اجازه بدهد، 4 مسیر فرعی کشف رود را که بین 25 تا 30 کیلومتر مساحت دارد ، طی یک ماه آزاد خواهیم کرد. بعد از پایان فاز اول آزادسازی 28 کیلومتر از کشف رود، فاز دوم آزادسازی تا مسیر 42 کیلومتری همچنان در جریان است تا پس از این مرحله، فاز سوم آزادسازی تا مسیر 70 کیلومتری کشف رود آغاز شود.

به گفته دبیرکارگروه نجات کشف رود، پاکسازی 4 کانال فرعی کشف رود که هم اکنون آلوده ترین نقاط این رودخانه است، همزمان با آزادسازی فاز دوم انجام خواهد شد.

مهدی عسکری/ خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار