حجت الاسلام قطبی خبر داد:
تابناک: مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان از آغاز ساخت سالن تئاتر شهر اصفهان در شهرک شهیدکشوری پس از ۶ سال توقف و با به کارگیری معماری اسلامی ایرانی در نمای داخلی و بیرونی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸ 16 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، حجت الاسلام محمد قطبی ظهر دوشنبه در نشست خبری در شهرک شهید کشوری اظهار داشت: اصفهان از نظر وسعت، جمعیت و ظرفیت، قابلیت دارا بودن تالار مرکزی تئاتر و موسیقی را داراست و بر این اساس از سال ۸۶ مکانی در اراضی مجتمع شهید کشوری برای تالار مرکزی تئاتر شهر در نظر گرفته و سال ۸۷ کلنگ زنی شد.

وی با بیان اینکه این منطقه به عنوان پردیس علمی و فرهنگی استان انتخاب شده است، افزود: این منطقه از نظر قابلیت دسترسی آسان به دلیل قرار داشتن در کنار رینگ ترافیکی شهر، عدم شلوغی و زمین با وسعت زیاد که امکان تعبیه همه ابعاد لازم برای مجتمع های بزرگ را فراهم می سازد مکانی مناسب برای ساخت این تالار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه پیمانکاران طرح در همان سال کلنگ زنی مشخص شده بود، تاکید کرد: پس از آغاز کارهای اولیه به دلایل مختلف از جمله عدم پروانه تاسیس این پروژه متوقف شد و با وجود تلاش هایی برای رفع این توقیف تا سال گذشته فعالیتی برای تکمیل آن انجام نگرفت.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته با تلاش های اداره ارشاد اصفهان پرونده این پروژه که دارای مزیت های مختلفی است، دنبال شد، ادامه داد: ساخت سالن تئاتر شهر اصفهان علاوه بر اعتبارات استانی دارای اعتبارات ملی است ضمن اینکه محدودیت مالی کمتر داشته و سالانه در صورت وجود فرصت هزینه کرد می تواند ۷ تا ۸ میلیارد تومان بودجه ملی دریافت کند.

سالن تئاتر شهر دارای اعتبار گلوبال است

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه از سویی این پروژه داری اعتبار گلوبال است، خاطرنشان کرد: این موضوع بدان معناست که با ۱۴ پروژه تاسیس سالن تئاترشهر اعتبار دریافت کرده است و بر این اساس امکان جابه جایی پول برای وزارتخانه از اعتبارات هزینه نشده استان های دیگر برای آن وجود دارد.

وی با اشاره به پیگیری های لازم انجام شده برای این دریافت مجوز ساخت این پروژه بیان داشت: این زمین کاربری فرهنگی نداشت که علاوه بر دریافت این مجوز، ۷۰ هزار مترمربع مصوبه کاربری فرهنگی نیز به آن اضافه شد و زمین کنار سالن تئاتر شهر نیز برای ساخت موزه هنرهای معاصر در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه ۲۵ هزار متر مربع زمین اختصاصی برای تالار در نظر گرفته شده است، گفت: دو ایراد مهم دیگر برای ساخت تالار شهر مشکل عدم تعبیه پارکینگ و فرم و نمای بیرون ساختمان بوده که اکنون برطرف شده است.

تغییرات فرم و نمای بیرونی ساختمان به تایید سیما و منظر شهرداری است

وی با بیان تغییرات فرم و نمای بیرونی ساختمان که به تایید سیما و منظر شهرداری اصفهان نیز رسیده است، گفت: در این ساختمان تمام هنرهای ایرانی اسلامی در نمای بیرونی و داخلی استفاده شده است به گونه ای که نمای داخل به جای استفاده از پارکت پی وی سی و غیره هنرهای مربوط به مانند گچ بری، معرق، مقرنس، نگارگری و غیره استفاده شده و نمای بیرونی نیز از کاشی معرق سنگ، منبت سنگ، سفال و غیره بهره برداری شده است.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه با دریافت مجوز ساخت سالن تئاتر شهر کمتر از یک ماه است که این پروژه که ۶ سال به حال خود رها شده بود آغاز شد، اظهار داشت: در طول این مدت به پیمانکار حق تعدیل پرداخت شده که از نظر ریالی زیاد نیست اما خسارت عمده عقب افتادن ساخت سالن تئاتر شهر از نظر اعتباری بوده است چراکه اگر در همان سالهای ۸۷ و ۸۸ آغاز می شد امروز حداقل فاز نخستین آن افتتاح می شد.

وی اضافه کرد: از ۱۴ پروژه دیگر که همراه با سالن تئاتر شهر اصفهان دارای ردیف بودجه هستند ۱۰ مورد به بهره برداری کامل رسیده و ۴ مورد نیز تا ۸۰ درصد تکمیل شده و این در حالی است که سالن تئاتر شهر اصفهان تنها پروژه ای است که ۱۰ تا ۱۵ درصد آن تکمیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تاکید کرد: مجموعه ساختمان تئاتر شهر اصفهان دارای دو سالن استاندارد تئاتر و موسیقی با تمام امکانات لازم خواهد بود به گونه ای که سالن تئاتر حتی دارای سن های متحرک عرضی، طولی و عمودی است و خصوصیت ویژه این سالن ها این است که نیازمند سیستم صوتی نیست و صدای نوازنده یا بازیگر به خوبی کل سالن را پوشش می دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :