مدیر باغ گیاه شناسی ارم (از جاذبه های گردشگری شهر شیراز که ثبت جهانی شده) گفت: این باغ در تعطیلات نوروز 94 هر روز به طور یکسره از ساعت هشت صبح تا 9 شب پذیرای بازدیدکنندگان است.
کد خبر: ۱۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸ 18 March 2015
مهندس حمیدرضا ستاری گفت: در سایر روزهای سال، ساعت بازدید باغ ارم از هشت صبح تا یک بعدازظهروهمچنین از دو و نیم بعدازظهر تا حوالی ساعت شش بعدازظهر بود که برای خدمت رسانی مطلوب به گردشگران، ساعت کار این باغ افزایش یافت و از صبح تا شب به طور یکسره شد.

رییس باغ گیاه شناسی ارم که یکی از بخش های دانشگاه شیراز است گفت: تعداد ورودی ها و جایگاه های عرضه بلیت بازدید از این باغ در تعطیلات نوروز افزایش می یابد تا مردم بتوانند بدون هرگونه مشکلی از این باغ دیدن کنند.

وی با بیان این که افزون بر 400 گونه گیاهی زنده در باغ ارم شناسایی شده و در حال نگهداری است گفت: همه تلاش ها برای نگهداری، هرس و تغذیه درختان و گونه های گیاهی باغ ارم در طول سال در این چارچوب است که گیاهان این باغ در فصل بهارجلوه گری خاصی داشته باشد و علاوه بر آن برای زیباسازی باغ در تعطیلات نوروز اقدامات گسترده ای مانند گل آرایی در داخل و بیرون باغ صورت گرفته است.

ستاری گفت: کاشت انواع گل هایی که در فصل بهار جلوه گری خاصی دارند و همچنین گل هایی که مربوط به فصل بهار نیست سبب شده است تا بازدیدکنندگان باغ ارم در فصل بهار تنوع گیاهی و رنگی این باغ را بیش از پیش حس کنند.

رییس باغ گیاه شناسی ارم با یادآوری این که اداره این باغ، موزه نارنجستان و موزه تاریخ طبیعی شیراز زیر نظر دانشگاه شیراز صورت می گیرد افزود: گردشگرانی که تمایل به بازدید از این سه مجموعه در ایام تعطیلات نوروز را داشته باشند می توانند از بلیت های تشویقی و با تخفیف استفاده کنند.

ستاری ادامه داد: بهای بلیت بازدید از هر یک از این مجموعه ها، 20 هزار ریال است که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و بهای بلیت های با تخفیف سه مجموعه 45 هزار ریال است که با تخفیف 15 هزار ریالی در اختیار گردشگران قرار می گیرد.

وی گفت:باغ گیاه شناسی ارم سال 1387 مجوز قطعی فعالیت را به عنوان یکی از مراکز تحقیقات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کرده است و دانشجویان و استادان رشته های علوم کشاورزی مانند باغبانی، گیاه شناسی و فضای سبز امکان انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی خود در این باغ را دارند.

رییس باغ گیاه شناسی ارم افزود: دانشجویانی از مقاطع مختلف کارشناسی تا فوق دکترا تحقیقات خود را در این باغ به انجام رسانده اند.

وی ادامه داد: سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه فضای سبز نیز می توانند نیازهای پژوهشی خود را در این حوزه به مرکز تحقیقات گیاه شناسی باغ ارم ارایه کنند تا این مرکز پاسخگوی این نیازها باشد.

ستاری عمارت تاریخی درون باغ ارم را مربوط به دوره قاجاریه و با قدمت حدود 200 سال پیش دانست و گفت: فردی با نام نصیرالملک مالک این باغ این عمارت را ساخته است.

وی با بیان این که مرمت کلی این عمارت تاریخی در سال های 82 تا 85 صورت گرفت، گفت: ساختمان های تاریخی همواره نیازمند مرمت هستند و از این رو، مرمت این عمارت همواره در دستور کار است.

رییس باغ گیاه شناسی ارم گفت: در سال 93، سقف های شیروانی عمارت تاریخی را تعمیر کردیم و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بنای اندرونی این ساختمان نیز مرمت هایی صورت گرفته که نیمه تمام است و باید در سال 94 هم اعتباراتی برای این امر اختصاص یابد.

ستاری همچنین سقف و اسکلت چوبی زیر شیروانی عمارت تاریخی واقع در باغ ارم را نیازمند تعویض دانست.

باغ ارم یکی از مشهورترین باغ های شیراز است که پیشینه این باغ به دوران سلجوقی بازمی گردد و در دوران زندیه، کریمخان زند در سازندگی و بهسازی این باغ اقداماتی انجام داد.

بنای ارزشمند (ساختمان) موجود در باغ ارم شیراز در دوران قاجار ساخته شده است که برجسته ترین ویژگی این بنا، ایوان مرکزی دو طبقه آن است که درقسمت بالایی این بنا، هلالی وجود دارد که بر روی آن نقوش کاشی کاری شده شامل شخصیت های تاریخی، ادبی و اسطوره ای است که به گونه زیبایی به نمایش گذاشته شده است.

باغ ارم شیراز به عنوان یکی از چهار مجموعه جهانی فارس پس از تخت جمشید، پاسارگاد و باغ های پاسارگاد در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

باغ گیاه شناسی ارم یکی از واحدهای دانشگاه شیراز است که از سال 1358 با همکاری اداره باغبانی دانشگاه و بخش های باغبانی، زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی و بخش زیست شناسی دانشکده علوم تشکیل شده و اکنون زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز فعالیت های خود را ادامه می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اسفندماه امسال گفت: ساختمان تاریخی واقع در باغ ارم با اجرای طرح ادامه اندود و گچ و خاک، سفید کاری بدنه و سقف ورنگ آمیزی قسمت گرمخانه، ساخت و نصب درچوبی و ادامه ساخت و نصب پنجره های چوبی گره کاری شده اسلیمی و ادامه اجرای سنگ فرش کف گرمخانه حمام مرمت و بازسازی شد.

مصیب امیری بدون اشاره به زمان آغاز عملیات مرمت افزود: عملیات مرمت گرمابه عمارت باغ ارم با اعتباری افزون بر 652 میلیون ریال انجام شد.

باغ ارم شیراز در خیابانی به همین نام در مرکز شهر شیراز قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار