معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اعلام اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تنها در سال گذشته بیش از 400 عنوان کتاب دانشگاهی در موضوعات مختلف منتشر کرده است، گفت: چاپ و نشر این تعداد کتاب، علاوه بر اینکه جایگاه جهاددانشگاهی در صنعت نشر کشور را نشان می‌دهد، بیانگر اعتماد جامعه دانشگاهی به این نهاد علمی و فرهنگی است.
کد خبر: ۱۹۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 02 March 2016
سعید پورعلی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در راستای تألیف، تحقیق و پژوهش علمی و فرهنگی و تولید مواد کمک‌آموزشی تشکیل شده است، اظهار کرد: وظیفه این سازمان، ایجاد هماهنگی و تمرکز در برنامه‌ریزی‌های حوزه نشر جهاددانشگاهی است، ولی هدف عمده و شاخص این حوزه، بیشتر در ارتباط با سیاست‌گذاری، هماهنگی و وحدت‌‌رویه در برنامه‌های حوزه کتاب این نهاد است.
 
وی با تأکید بر اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی جزو مؤثرترین سازمان‌های انتشاراتی در سطح جامعه دانشگاهی کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر این مرکز، در بین انجمن‌های ناشران دانشگاهی، یکی از ناشران معتمد و امین به‌شمار رفته و عملکرد شعب استانی با توجه به رویکرد تخصصی که در حوزه نشر دارند، کمک کرده که سیمای انتشارات جهاددانشگاهی در بین دیگر ناشران، برجسته‌تر شود.
 
پورعلی، چاپ کتاب‌های آموزشی موردنیاز معاونت آموزشی جهاددانشگاهی را از دیگر اقدامات مهم این سازمان عنوان کرد و افزود: علاوه بر این سازمان انتشارات جهاددانشگاهی این افتخار را دارد که تنها در سال 93 اقدام به چاپ بیش از 400 عنوان کتاب دانشگاهی در موضوعات مختلفی همچون محیط‌زیست، کشاورزی، فنی و مهندسی و پزشکی نماید که چاپ و نشر این تعداد کتاب، علاوه بر اینکه جایگاه جهاددانشگاهی در صنعت نشر کشور را نشان می‌دهد، بیانگر اعتماد جامعه دانشگاهی به این نهاد علمی و فرهنگی است.
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: تعداد کتب منتشر شده که به چاپ‌های دوم و حتی چهلم نیز رسیده‌اند، نشان‌دهنده این است که انتخاب‌های درستی در بحث چاپ و عرضه کتاب‌های دانشگاهی در این سازمان صورت گرفته است. 
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی توانسته است در راستای کیفی‌سازی استانداردها و شاخصه‌های نشر اقدامات خوبی داشته باشد، ادامه داد: سیاست‌های این سازمان در زمینه تقویت علمی گروه‌های بررسی کتاب، داوری کتب دانشگاهی در این سازمان را به برندی ملی و قابل قبول جامعه دانشگاهی تبدیل کرده است.
 
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی علمی ‌فرهنگی در زمینه‌های پژوهش‌های کاربردی به تولیدات متنوعی در عرصه دانش و فناوری دست یافته است، ادامه داد: مستندسازی و انتشار این اقدامات و توفیقات علمی در قالب کتاب، نشریه، مقالات و شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌ها، از جمله وظایفی است که بخشی از آن برعهده سازمان انتشارات جهاددانشگاهی قرار دارد و به موازات این مأموریت درون‌سازمانی، سازمان انتشارات وظیفه برون‌سازمانی مهمی نیز دارد که ارائه خدمات چاپ، تألیف و نشر کتاب به جامعه دانشگاهی بر اساس نیاز روز است. 
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برگزاری «چهارمین گردهمایی سراسری مدیران نشر جهاددانشگاهی» به میزبانی جهاددانشگاهی استان زنجان، یادآور شد: این گردهمایی در راستای هماهنگی، وحدت‌رویه در برنامه‌های سازمان، ترویج، تولید و تبلیغ فعالیت‌هایی که در خصوص نشر مکتوب در جهاددانشگاهی صورت می‌گیرد، برگزار خواهد شد. 
 
وی تصریح کرد: در این نشست تخصصی دو روزه به مباحثی همچون «افزایش حساسیت کیفی‌سازی نشر در شعب سازمان»، «بررسی وضعیت توزیع کتب منتشره این سازمان در کتابفروشی‌های جهاددانشگاهی»، «بررسی چگونگی حضور مؤثرتر در رویدادهای تأثیرگذار کتاب کشور»، «بررسی فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی» پرداخته خواهد شد و تلاش می‌کنیم در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج این فرهنگ در بین قشر جوان و تحصیل‌کرده جامعه، یک‌سری اقدامات نوآورانه با مشارکت مسئولان صورت پذیرد.
 
پورعلی با تاکید بر اینکه از مهم‌ترین مباحثی که در این گردهمایی مورد بحث قرار خواهد گرفت، موضوع «کیفی‌سازی تولیدات انتشارات جهاددانشگاهی» است، یادآور شد: برای تقویت برند سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، باید یک‌‌سری شاخص‌ها و استانداردهایی برای کیفی‌سازی تدوین شود که خوشبختانه در سازمان انتشارات، اقداماتی در این‌ رابطه صورت گرفته است و نیازمند تقویت است.
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، «استفاده از ظرفیت رسانه و شبکه‌های اجتماعی در معرفی فعالیت‌ها و کتب منتشره» را از دیگر موضوعات مورد بحث در این گردهمایی عنوان کرد و افزود: از دیگر مباحثی که در این نشست‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت، موضوع «اقتصاد نشر و ضرورت افزایش بهره‌وری سازمان انتشارات و شعب، در عین حفظ کیفیت محصولات تولیدی»، «تأکید بر حفظ ارزش‌های جهاددانشگاهی در محیط‌های فروشگاهی» و «توجه به شیوه ارتباط‌گیری با مؤلفان و همکاران دانشگاهی» خواهد بود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار