کد خبر: ۱۹۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ 15 March 2016

به گزارش تابناک یزد،‌نبود خریدار واقعی که حاضر به پرداخت قیمت واقعی اسبان خزر باشد از جمله موانع صادرات این نوع از اسب است. اسب خزر زمانی در ایران قدیم (شمال ایران) و ترکمنستان به صورت بومی زندگی می‌کرده است. در تمام مقالات و کتاب‌هایی که در مورد پیدایش و تکامل اسب امروزی به نگارش در آمده، از آن به عنوان اسب‌های اولیه تیپ چهارم از آن یاد شده است.

تحقیقات به عمل آمده بر اساس آزمایشات انجام شده بر روی استخوان‌های به دست آمده در مناطق باستانی ایران و ترکمنستان و همچنین آنالیز ژنتیکی خون نژادهای مختلف اسب از سراسر دنیا نشان می‌دهد که اجداد عمده اسبان مشرق زمین از اسب‌های ترکمن و اسب خزر هستند.

داخل کشور نیز مرکز تحقیقات کشاورزی تهران با حدود 100 راس اسب خزر که 55 راس آن در ایستگاه خجیر نگهداری می‌شود و مابقی در استان‌های مختلف‌(کرمان، سمنان، آذربایجان، سیستان و بلوچستان، یزد و...) و همچنین هفت مجموعه خصوصی در استان‌های تهران و گیلان و همچنین در بعضی از باشگاه‌ها با دارا بودن یک یا دو راس اسب خزر در زمره پرورش دهندگان این نژاد ایرانی هستند

با توجه به تاریخچه پرورش اسب در ایران ممکن است تصور شود که با رشد تکنولوژی امروزه اسب نمی‌تواند نقش مفیدی در بخش دامپروری کشور داشته باشد و وجود انواع خودرو و تجهیزات کشاورزی موجب بی نیازی از اسب می‌شود. در صورتی‌که اگر واقع بینانه برخورد نماییم، اسب می‌تواند در توسعه ملی نقش بسزایی داشته باشد.

استفاده از این حیوان در مواردی چون امنیت ملی، کشاورزی، حمل و نقل عشایر، تربیت بدنی و تفریحات سالم و کسب مقام در مسابقات جهانی، کسب درآمد، توسعه تحقیقات ملی، اشتغال زایی و بالاخره به عنوان صادرات غیر نفتی و ار‌زآوری این نقش بارزتر می‌نماید، و این‌ها همه مشروط بر این است که به اسب نگاهی نو داشته باشیم و شخصیتی مستقل برای آن قایل شویم‌. اگر چه اسب دامی نیست که بتواند برای ما منشاء پروتئین یا مواد لبنی باشدف ولی می‌تواند در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی را ایفا‌ کند که در مورد هیچ دامی صادق نیست، وقتی ممکن است قیمت یک اسب به میلیون‌ها دلار برسد، کدام دام ما می‌تواند با آن قابل قیاس باشد؟

در حدود 20 سال پیش چند راس از این اسب‌ها از ایران وارد دیگر کشورها شد و هم اکنون در حدود 700 راس اسب خزر در دیگر کشورها وجود دارد که با قیمت‌های گزافی معامله می‌شود. این در حالی است که خاستگاه اصلی این نژاد در ایران بوده و هم اکنون با توجه به مشکل هم خونی که در پرورش این نژاد در سایر کشورها پیدا شده مجدداً خواهان خریداری آن از ایران هستند.

نباید فراموش کرد که 700 راس اسب خزر شناخته شده و شناسنامه دار ثبت شده موجود در جهان تنها از 12 راس اسب خزر بوجود آمده است. بنابراین حتی اگر یک جفت اسب داشته باشیمف چنانچه دارای مزیت نسبی باشند، باید بعنوان یک واحد تولیدی مورد حمایت و بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان صادرات اسب خزر موانع مختلفی وجود دارد از جمله آن می‌توان به فراهم نبودن شرایط و کم بودن تعداد اسبان خزر جهت جایگزینی اسبان فروشی و نبودن خریدار واقعی که حاضر به پرداخت قیمت واقعی اسبان خزر باشد، اشاره کرد.

فراهم نبودن ایستگاه‌های قرنطینه اسب جهت صادرات را می‌توان از دیگر موانع ذکر کرد و لازم است جهت عاری شناخته شدن کشور از بیماری‌های قرنطینه‌ای اسب باید سازمان دامپزشکی وارد عمل شود.

خوشبختانه درقانون نظام جامع دامپروری کشور مصوب مجلس شورای اسلامی‌، وزارت جهاد کشاورزی را موظف به حمایت از نژادهای دام در حال انقراض نموده که بندهایی از آن به شرح زیر است.

ماده 10 به منظور حفظ و حمایت از منابع دامی و منابع و مواد ژنتیکی مربوط، وزارت جهاد کشاورزی موظف به ثبت داخلی و بین المللی موارد مذکور شد.

ماده 12 به منظور حفاظت، تکثیر و حمایت از نژادهای دام در حال انقراض کشور، دولت موظف است اعتبارات لازم را از محل عوارض دریافتی از کشتارگاه‌های دام و طیور، در ردیف‌های بودجه سالانه کشور پیش بینی نماید. وزارت جهاد کشاورزی موظف است هر سال نسبت به تعیین و اعلام دامهای در حال انقراض اقدام نماید.

ماده 17 وزارت جهاد کشاورزی موظف است با استفاده از اعتبارات، امکانات و تشکیلات موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز اصلاح نژاد دام کشور، نسبت به شناسایی، ثبت، کنترل، گواهی و حفاظت از منابع و مواد ژنتیکی دام و اصلاح نژاد آن و در راستای ارتقا و سطح تحقیقات و پژوهش‌های علمی ژنتیکی و تولید مواد ژنتیکی متناسب با شرایط کشور و انجام تحقیقات زیست فن آوری جدید(بیوتکنولوژی) و توسعه فن آوری‌های نوین کشاورزی اقدام کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار