برخي از هموطنان هنگام سفر قليان را به عنوان يک وسيله تفريحي با خود مي برند درحالي که بايد آن را به کلي براي حفظ سلامتي کنار گذاشت و قليان را از سفرهاي نوروزي حذف کرد.
کد خبر: ۲۰۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰ 29 March 2016

به گزارش تابناک یزد،قليان وسيله اي آبي براي کشيدن تنباکو است که در خاورميانه و آسياي مرکزي متداول است و پيشينه استفاده از قليان در ايران را مي توان به دوران شاه طهماسب يکم صفوي بازگرداند.

قليان اغلب به صورت دسته جمعي مصرف مي شود وممکن است دو يا چند نفر به طور مشترک از آن استفاده نمايند که اين استفاده مشترک از قسمت دهاني قليان، خطر جدي براي انتقال بيماري هاي واگيرداري چون سل و هپاتيت است.

استفاده از اسانس در ترکيبات تنباکو به علت حرارت زياد، موادي سمي وارد بدن مي کند که عوارض ناگواري براي انسان به دنبال دارد.

تحقيقات اخير نشان داده اند که مواد داخل لوله قليان حاوي صدها نوع قارچ و ميکروب بوده و اين ميکروبها و قارچ ها به راحتي توسط دود ، وارد سيستم تنفس شده و ايجاد عفونت هاي مزمن مثل برونشيت ، آمفيزم ريه و آسم مي کند و در نهايت در صورت تداوم آن به سرطان ريه مبتلا مي شود.

از عوارض خوش خيم دود قليان زخم هاي گوارشي، ريفلاکس معده (برگشت اسيد معده به مري)، سوزش شديد سردل و تهوع مي باشد و مواجهه زنان باردار با دود قليان باعث کاهش وزن نوزاد، زايمان زودرس و سندرم مرگ ناگهاني نوزاد مي شود.

کشيدن يک يا دو بار قليان در روز به دليل وجود نيکوتين در دود آن فرد را دچار اعتياد مي کند و تصور غلط جامعه اين است که دود حاصل از قليان از آب رد مي شود و مواد سمي آن از بين مي رود و دود ناشي از آن به ريه نمي رسد و از دهان خارج مي شود.

در سال هاي اخير استعمال قليان به خصوص در ميان جوانان افزايش يافته است و عده اي با تصور اينکه قليان مضراتي ندارد سموم زيادي را به نام تفريح در ريه خود فرو مي برند.

وجود آب در قليان هيچ نقشي در تصفيه سموم ندارد و صدها سم خطرناک و سرطان زا از طريق قليان به راحتي وارد ريه مي شود.

استنشاق دود قليان به ريه صدمه جدي مي‌زند و موجب ابتلاء به بيماري هاي خطرناک مي شود در اين زمينه حتي تنباکوهاي ميوه اي نيز مضر مي باشند چرا که از ميوه هاي نامرغوب و ناسالم استفاده مي شود و مي تواند سلامت را به مخاطره بيندازد.

تنباکوهاي ميوه اي به مراتب عوارض بيشتري نسبت به تنباکوهاي ساده دارند زيرا ترکيبات آن با ميوه و انواع گياهان موجب طعم دار شدن و در نتيجه ايجاد جذابيت هاي کاذب مي کند.

دود توتون داراي 4 هزار نوع ماده شيميايي و 40 ماده سرطان زا مي باشد و در آن فلزات سنگيني وجود دارد که وارد ريه مي شود که در اين راستا سرطان ريه، عفونت‌هاي ريه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مري و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ، زخم‌هاي گوارشي از جمله اين عوارض مي باشد.

يکي از نکات قابل توجه در مورد استعمال قليان اين است که استفاده مداوم فرد را دچار اعتياد مي کند از طرفي به دليل مرطوب بودن راه‌هاي هوايي و مجراي خروج دود، قليان مي ‌تواند عامل مهمي جهت رشد ميکروب ها و قارچ ها باشد و اين ميکروب‌ها و قارچ ها به راحتي توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ايجاد عفونت هاي مزمن مي‌ نمايد.

متواکسيدکربن، فلزات سنگين و ترکيبات شيميايي سرطان زا منتشر شده از احتراق زغال در قليان در مقايسه با سيگار به مراتب بيشتر واثرات سوء آن براي مصرف کننده و اطرافيان فراتر مي باشد.

مصرف يک نخ سيگار بين 500 سي سي تا يک ليتر دود توليد مي کند اما استفاده يک بار از قليان 10 تا 20 ليتر دود توليد خواهد کرد و مدت زمان استعمال سيگار معمولا 10 دقيقه، اما قليان در هر بار مصرف بين 40 تا 60 دقيقه استفاده مي شود.

به اين ترتيب اثرات مضر قليان کمتر از سيگار نيست، مصرف سيگار در بين گروه سني 13 تا 15 ساله سه درصد است. اين درحالي است که مصرف قليان در اين گروه سني 23 درصد مي باشد ، پس بياييم با ترک دخانيات جامعه اي سالم براي خود وخانواده خود ايجاد ايجاد کنيم.

پايگاه خبري پليس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار