نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس گفت: استنباط ریاضت اقتصادی از مفهوم اقتصاد مقاومتی اشتباه است و در اصل اقتصاد مقاومتی به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی درون‌زا برای رفع مشکلات جامعه و عبور آسان‌تر از مشکلات اقتصادی است.
کد خبر: ۲۰۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 09 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، سیدعبدالکریم هاشمی‌ نخل ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه یافتن راه‌حل‌هایی برای عبور آسان‌تر جامعه از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها یکی از کارکردهای اصلی عملیاتی ساختن اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: رفع موانع برای سرمایه‌گذاری‌ها و کاستن از مشکلات پیش‌روی فعالیت بنگاه‌های اقتصادی باید در کانون توجه مسئولان در سال 95 باشد.

وی افزود: نباید از مفهوم اقتصاد مقاومتی تلقی ریاضت اقتصادی داشت، بلکه باید دانست که طرح مفهوم اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور کاستن از مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی مردم، برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف عالی نظام و ایجاد رفاه و توسعه برای عموم مردم است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس نهم خاطرنشان کرد: باید دید مزیت‌های کشور در کدام بخش‌ها است و در کدام بخش‌ها توان اتکای بیشتری در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد تا تمرکز برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی را بر همان حوزه‌ها قرار دهیم.

هاشمی نخل ابراهیمی اضافه کرد: مزیت‌های مهم و باارزشی نظیر سواحل و یا کشاورزی به خصوص کشاورزی خارج از فصل در استان هرمزگان از جمله ظرفیت‌های مهم و قابل اتکایی است که می‌تواند در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نقش‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه همه اقشار جامعه باید خود را در عملیاتی ساختن مفهوم اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش جامعه اسلامی مسئول بدانند، تصریح کرد: مسئولان در این زمینه باید در صف اول برنامه‌ریزی و هدایت و هماهنگی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی قرار گیرند و بدانند که توفیق آنها و ثبت موفقیت در کارنامه‌شان به واسطه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس نهم با بیان اینکه کشاورزی استان هرمزگان ظرفیت‌های صادراتی فراوانی را برای تامین ارز مورد نیاز کشور داراست، خاطرنشان کرد: در سه حوزه تولید، توزیع و فروش اقلام کشاورزی نیازمند بازنگری روش‌ها و بهبود شیوه‌ها هستیم تا بازده این بخش افزوده شود و کشاورزان به فرایند تولید تمایل بیشتری پیدا کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: بسیاری از کشورهای جهان بیش از نیمی از درآمد مورد نیاز برای اداره کشور را از محل صادرات محصولات کشاورزی به دست می‌آورند و ایران نیز این قابلیت را دارد تا با توجه به وضعیت و اقلیم کشورهای همجوار به خصوص کشورهای جنوب خلیج فارس به کانون تولید و صادرات محصولات مختلف کشاورزی در منطقه تبدیل شود.

هاشمی نخل ابراهیمی ادامه داد: کشور روسیه در شرایط حاضر تقاضای واردات بیش از 50 قلم کالای اساسی کشاورزی و لبنی را از ایران دارد و این خود فرصت بزرگی است تا بازارهای این کشور را با کالاهای ایرانی تامین کنیم تا ضمن تامین ارز بیشتر موجب تقویت نقش بین‌المللی کشورمان در منطقه و جهان شویم.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف ما در اجرای اقتصاد مقاومتی توجه به فرصت‌ها است؛ فرصت‌های خوبی که در اقتصاد منطقه و جهان پیش‌روی ایران قرار می‌گیرد باید به نحو احسن بهره‌برداری شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استان هرمزگان همان‌طور که در پیشانی فعالیت‌های اقتصادی کشورمان قرار دارد و به عنوان پایتخت تجاری ایران به شمار می‌رود، در پیشانی تحقق اقتصاد مقاومتی نیز هست و می‌تواند در این زمینه نیز نقش فعالی داشته باشد.

هاشمی نخل ابراهیمی افزود: صنایع هرمزگان، واحدهای پالایش نفت، شرکت‌های فعال در اکتشاف و برداشت نفت، بنادر، واحدهای کوچک و بزرگ اقتصادی، مناطق آزاد، شهرداری‌ها و سازمان‌های اقتصادی مستقر در استان باید برنامه‌های مدون و مشخصی برای خود در زمینه حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی تدوین و اجرایی کنند تا سهم استان از آورده‌های اجرای اقتصاد مقاومتی چشم‌گیر باشد.

وی تاکید کرد: زمینه‌سازی برای حضور مناسب و بهتر بخش خصوصی و تشویق به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مزیتی، تشدید و تقویت نظارت بر توزیع تسهیلات حمایتی و ایجاد امکان سرمایه‌گذاری‌های کوچک در طرح‌های مختلف استانی و ملی از جمله کارکردهایی است که می‌توان در استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی از آنها استفاده کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار