پس از گذشت یک‌سال
جان باختن مسافران پرواز مشهد ـ ساری در تصادف محور سوادکوه حادثه‌ای بود که یک‌سال از زمان آن گذشت اما مقصران این حادثه هنوز مشخص نشدند.
کد خبر: ۲۱۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲ 20 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، اول اردیبهشت ماه سال گذشته حادثه غم‌انگیز برای مسافران اتوبوس تهران به ساری رخ داد و در آن حادثه به‌دلیل سقوط اتوبوس، سرنشینان آن جان باختند.

ماجرا از این قرار بود که پرواز مشهد ـ ساری به‌دلیل شرایط نامناسب جوی نتوانست در فرودگاه دشت‌ناز ساری به زمین بنشیند و با هماهنگی در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

برای انتقال مسافران به مقصد مدنظر نماینده شرکت هواپیمایی ماهان در فرودگاه مهرآباد اتوبوسی برای انتقال مسافران درنظر گرفته شد اما نقص فنی اتوبوس منجر به جان باختن و مجروح شدن 27 نفر از مسافران این اتوبوس شد.

طبق بررسی‌ها و براساس اظهارات شاهدان عینی و بازماندگان این حادثه، شرکت هواپیمایی مذکور پس از پیاده شدن مسافران از هواپیما، به وظایف و تکالیف قانونی خود در زمینه تکریم ارباب رجوع عمل نکرده و برخلاف اصول حرفه‌ای با مسافرانی که به‎دلیل نرسیدن به مقصد دچار سردرگمی بودند برخورد و رفتار غیراصولی انجام داد؛ جابه‌جایی مسافران از وسیله نقلیه‌ دارای نقص فنی و فاقد تأییدیه لازم، عدم انعقاد قرارداد و نداشتن تأییدیه توسط ناظر شرکت حمل و نقل از جمله تخلفات شرکت مذکور است.

در مورد حادثه اتوبوس و جان باختن تعدادی از مسافران آن پرونده در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سوادکوه مفتوح و در حال بررسی است با این حال روزها گذشت و یک‌سال از جان‌باختن این افراد سپری شد اما خبری از علل وقوع این سانحه و مقصران مشخص نشده است.

* ابهامات در حادثه و معرفی نشدن مقصران

با وجود تشکیل پرونده از روزهای نخست پس از وقوع حادثه مبنی بر اعلام دلایل و مقصران این حادثه پس از  اقدامات انجام‌شده هنوز مسئولان به طور رسمی حاضر به اعلام مقصران این حادثه نشده‌اند و این در حالی است که خانواده‌های قربانیان از مسئولان خواهان پیگیری هستند.

به هر حال کش‌و‌قوس‌ها درباره حادثه‌ای که در نهایت منجر به فوت چند تن از مسافران شده است همچنان ادامه دارد و وضعیت این پرونده هنوز در دادگاه در دست بررسی است.

* حال و هوای خانواده‌های داغدار

در همین زمینه یکی از اعضای خانواده جان‌باختگان گفت: یک‌سال از حادثه مرگبار گذشته ولی همچنان مقصر اصلی این حادثه مشخص نیست.


مرتضی رستمی که پدر و مادرش را در این حادثه از دست داده است، اضافه کرد: همان‌طور که شرکت هواپیمایی ماهان مسئول رساندن سالم مسافران به مقصد بوده و طرف حساب مسافر شرکت ماهان بوده بنابراین این شرکت باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه طبق نظر قانون، شرکت هواپیمایی ماهان تنها تخلف کرده و راننده جرم را مرتکب شده است، تصریح کرد: حال باید گفت که آیا تنها در اینجا راننده مقصر ماجرا است؟ و شرکت هواپیمایی که نسبت به تهیه اتوبوس به‌دلیل نقص فنی اقدام کرده مقصر نیست؟

* علت اصلی تصادف؛ بی‌احتیاطی از جانب راننده

با توجه به نظریه کارشناس بررسی‌کننده تصادف در کروکی تنظیمی که علت اصلی تصادف را بی‌احتیاطی از جانب راننده به‌دلیل نبود توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت معین در سراشیبی اعلام کرده است.

طی نامه‌های ارسال‌شده در دادگاه سوادکوه و نامه نوشته شده به وزیر راه و شهرسازی، همچنان سؤالات متعدد درباره علل و مقصران این حادثه بدون پاسخ مانده و نهادهای مسئول از شفاف‌سازی در این زمینه امتناع می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار