یک استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت مدیریت سیاسی در حوزه دفاع از نام خلیج فارس گفت: برای استفاده از برتری‌های جغرافیایی به مدیریت سیاسی نیاز داریم و مولفه‌هایی مانند حضور مردم و توانایی موشکی به ما توان سیاسی می‌بخشد.
کد خبر: ۲۲۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ 29 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی ظهر امروز در گردهمایی علمی خلیج فارس در جزیره هرمز اظهار داشت: اغلب سخن از موقعیت ژئوپلتیکی خلیج فارس گفته می‌شود اما باید بگویم موقعیت ژئوپلتیکی زمانی بدست می‌آید که ما بتوانیم از موقعیت جغرافیایی خودمان بهره‌مندی سیاسی ببریم.

وی افزود: خلیج فارس بیشتر برای ما جنبه موقعیت جغرافیایی داشته است و این در حالی است که ما می‌توانیم با استفاده از برتری جغرافیایی خود در این منطقه، قدرت سیاسی ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هرمز یک موقعیت جغرافیایی است و ما در کشمکش‌های نفتی از این موقعیت استفاده کردیم و با استفاده از این موقعیت تهران به مرکز اوپک تبدیل شد و باید همچنان در عرصه‌های سیاسی از این برتری منطقه‌ای و قدرت خودمان استفاده سیاسی کنیم.

وی مدیریت سیاسی را لازمه استفاده از موقعیت‌ها و برتری‌های جغرافیایی دانست و گفت: در عرصه سیاسی باید با رفتار کارشناسی و استفاده از تجربیات گذشته اقدام کرد تا منافع ملی تامین و قدرت منطقه‌ای ما حفظ شود.

مجتهدزاده در بخشی دیگر از سخنانش به ساقط شدن بمب افکن روسی توسط ترکیه به عنوان اقدام نظامی یاد کرد و اظهار: حاصل این اقدام ترکیه منجر به نابودی بمب افکن روشی شد اما جنگ و درگیری نظامی میان دو کشور رخ نداد چون دو طرف با مدیریت سیاسی این عرصه مانع بروز چنین درگیری شدند اما پس از آن روسیه با قدرت اقتصادی خویش به کمک عرصه سیاسی‌اش آمد و ترکیه را تحریم کرد.

وی افزود: قدرت‌ها و قابلیت‌های سیاسی به کمک یکدیگر در مقاطع زمانی گوناگون نیاز دارند و ما نیز باید این شیوه را در درون خود تقویت کنیم و از برتری‌ها و توان خویش در عرصه‌های گوناگون بهره ببریم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: برتری موشکی و توانمندی‌های جدید کشورمان در این حوزه برای ایجاد اقتدار و تداوم قدرت ما در منطقه و جهان و برای دفاع از ملت‌مان بسیار مهم و راهبردی است و من تعجب می‌کنم که برخی می‌گویند که ما نیاز به موشک نداریم.

وی خاطر نشان کرد: توان موشکی سبب ایجاد قدرت سیاسی شده و به دیپلمات‌های ما توان بالاتری در مواجهه با طرف‌های مقابل می‌بخشد و باید از این ظرفیت در زمینه مدیریت سیاسی در کشور استفاده کنیم.

مجتهدزاده در بخش پایانی اظهارات خود به اهمیت خلیج فارس در تاریخ، هویت و فرهنگ ملت ایران اشاره کرد و گفت: گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و برگزاری مراسمات در خورشان این روز و راه‌اندازی بنیاد ملی خلیج فارس از جمله کارهایی است که باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار