واگويه هاي سخنگوي وزارت امور خارجه در سفر به آذربايجان شرقي
حسين جابري انصاري سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان حاصل سفر سه روزه خود به آذربايجان شرقي را در قالب يادداشتي به رشته تحرير در آورد .
کد خبر: ۲۲۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ 06 May 2016
  در يادداشت سخنگوي وزارت امور خارجه كه پنجشنبه شب در اختيار ايرنا قرار گرفت ،آمده است : در ادامه سفر به استان آذربايجان شرقي در افتتاحيه كنگره ملي شيخ محمود شبستري در شهر شبستر شركت و در سخناني از رابطه عرفان و سياست سخن گفتم كه متن مكتوب اين سخنراني در رسانه ها منتشر شد.
جابري انصاري در اين يادداشت مي نويسد : سالن كنگره و محيط هاي مجاور آن در محوطه مقبره شيخ از علاقمندان و شركت كنندگان در همايش پر بود و جمعي از بزرگان علم و ادب و فرهنگ كشور از جمله استادان مهدي محقق، غلامحسين ابراهيمي ديناني، نصرالله پورجوادي، سيد محمود دعايي و احمد احمدي نيز در اين كنگره حضور داشتند.
برگزاري اين كنگره با شكوه را بايد به برگزاركنندگانش به ويژه دوست فاضلم جناب علي اشرف مجتهد شبستري دبير علمي همايش تبريك گفت و آرزو كرد نخبگان ديگر شهرهاي كوچك و بزرگ ايران نيز همچون اهل شبستر همت كنند و با برگزاري چنين مجالس علمي، بزرگان اهل معرفت شهر خود را به ايرانيان و جهانيان بازشناسند.
توفيق زيارت مقبره حضرت شيخ شبستري حقيقتا روح افزا و دل انگيز و وصف ناشدني بود. در يادداشت كوتاهي كه پس از زيارت شيخ در دفتر يادبود مقبره نوشتم جلوه اي از اين حظ معنوي نمايان است:
بسم الله الرحمن الرحيم
از توفيقات خداوند متعال بر اين بنده بي مقدار توفيق بزرگ زيارت مقام و مزار حضرت شيخ محمود شبستري عارف بزرگ آرميده در گوشه اي از شهر بزرگان و عرفا شبستر عزيز است. بر اين نعمت بزرگ و به ياد ماندني خداوند جل جلاله را شكر گذارم و به روان بلند شيخ سلام و درود مي فرستم و براي خود و همگان توفيق راهروي در مكتب بزرگان عرفان و معرفت را از خداوند طلب مي كنم. بمنه و كرمه'
عصر همان روز از منطقه آزاد ارس و حدود 70 كيلومتر از مرزهاي مشترك ايران با جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان در ميانه دو پايانه مرزي جلفا (با نخجوان آذربايجان) و نوردوز (با ارمنستان) ديدار و از نزديك با برنامه ها و اقدامات منطقه ارس و سير كار در اين دو نقطه مرزي آشنا شدم.
در برنامه ديدار از جلفاي به واقع زيبا، توفيق زيارت مزار شريف سه شهيد آرميده در كنار ارس نيز دست داد.
شهداي مرزباني كه در سوم شهريور ماه 1320 در برابر ورود نيروهاي متجاوز متفقين به ايران ايستاده و دو روز ورود نيروهاي روس به ايران از طريق پل آهني جلفا نخجوان را متوقف كردند. شهيدان هميشه سرافراز سرجوخه شهيد ملك محمدي، شهيد سيد محمد راثي هاشمي و شهيد عبدالله شهرياري.
با توجه به مقاومت اسطوره اي اين شهيدان و پيام نهفته در ايستادگي آنان، به گمانم شايسته است بناي يادبود كوچكي بعنوان نماد ايستادگي و مقاومت دلاور مردان ايران در برابر متجاوزان در كنار قبورشان ساخته شود. به روان پاك شهداي اسلام و ايران درود مي فرستم و براي همه خادمان رشد و آباداني ايران و مرزبانان غيور وطن توفيقات بيشتر طلب مي كنم.
در سفر كوتاه به ارس نمونه هايي از اين تلاشگران بي ادعا را در قامت ابراهيم باقرزاده (معاون منطقه آزاد ارس، معاون لجستيك لشكر 31 عاشورا در دوران جنگ تحميلي كه عطر دل انگيز فرمانده شهيدش مهدي باكري هنوز و براي هميشه در آذربايجان و ايران ماندگار است) و احد طالبي (فرمانده مرزباني جلفا) از نزديك ديدم و براي سلامتشان دعا مي كنم.
پنج شنبه 16 ارديبهشت در پايان ديداري كوتاه از آذربايجان شرقي، تبريز شهر فيروزه اي را به مقصد دودستان خاكستان تهران ترك كردم با اين اميد كه ديگر بار ديگر فرصت ديدار از ديار زيباي آذربايجان و مردمان دوست داشتني اش دست دهد، چنين باد.
به گزارش ايرنا، همايش ملي بزرگداشت شيخ محمود شبستري عارف قرن هفتم در زادگاهش شبستر در آذربايجان شرقي به مناسبت ثبت هفتصدمين سال تاليف گلشن راز و نامگذاري سال هاي 2016 و 2017از سوي يونسكو به نام اين عارف نامي ايراني برگزار شد كه با سخنراني سخنگوي وزارت امور خارجه همراه شد .
پيش از آن جابري انصاري همچنين در تبريز نشست صميمي با خبرنگاران داشت و در روز سوم سفر خود از ظرفيت هاي منطقه آزاد تجاري و صنعتي ارس بازديد كرد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار