یک کارشناس تغذیه گفت: کم خونی در دوران بارداری، مادران را به کام مرگ می کشاند.
کد خبر: ۲۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 17 April 2015
یک کارشناس تغذیه گفت: کم خونی در دوران بارداری، مادران را به کام مرگ می کشاند.

به گزارش ایسنا ؛ "آرزو کاوه ای" اظهار کرد: تغذیه مادر بر روی جنین تاثیر بسزایی دارد به طوریکه تغذیه نامطلوب مادر را در خطر به دنیا آمدن زودرس قرار می دهد.

وی افزود: تغذیه نامطلوب موجب کمبودهایی در جنین شده و گاهی باعث می شود جنین کم وزن متولد شود و این در حالیست که نوزادانی که وزن آنها از 2.5 کیلو کمتر باشد، نسبت به نوزادان دیگر آسیب پذیرتر خواهند بود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مصرف ید در دوران بارداری تصریح کرد: کمبود مصرف ید در دوران باداری، بر روی جنین اثر می گذارد و باعث می شود نوزاد عقب مانده ذهنی متولد شود و یا اینکه نوزاد با ناهنجاری های مادرزادی و نقص هایی در دستگاه های مختلف بدن به دنیا بیاید.

کاوه ای تاکید کرد: باید مادران از سه ماه قبل از بارداری و از پایان ماه سوم بارداری تا سه ماه پس از زایمان اسید فولیک مصرف کنند تا ذخایر اسید فولیک و آهن در بدن مادر کامل شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مادر کم خونی داشته باشد، هنگام زایمان دچار خونریزی شده که متاسفانه گاها منجر به مرگ مادر می شود.

کاوه ای با بیان اینکه مصرف مولتی ویتامین ها باید از هفته شانزدهم بارداری شروع و تا سه ماه پس از بارداری ادامه داشته باشد، تصریح کرد: کپسول های مولتی ویتامین های ساده یا مینرال به صورت رایگان در شبکه ها و مراکز بهداشتی در اختیار مادران قرار می گیرد.

این کارشناس تغذیه در ادامه گفت: مادران باردار از مصرف جگر در دوران بارداری باید خودداری کنند چراکه جگر دارای مقادیر بالای ویتامین A است و مصرف بیش از مقدار مجاز آن منجر به ذخیره بیش از حد این ویتامین در بدن شده که این موضوع خطرناک باست و می تواند باعث تغییر در کروموزوم ها شده و نوزادانی با ناهنجاری به دنیا بیایند.

وی در پایان از مادران خواست تا هر قدر که می خواهند آب و مایعات مصرف کنند و توصیه کرد: روزانه هرم غذایی را رعایت کرده و مصرف نان و غلات 7 تا 11 واحد، سبزیجات 4 تا 5 واحد، میوه جات 4 تا 5 واحد، شیر و لبنیات 3 تا 4 واحد و گوشت و حبوبات و مغزها 3 واحد داشته باشند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار