کد خبر: ۲۴۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰ 12 June 2016
بازیکن تیم ملی هنرمندان ایران گفت: توازن میان هنر و ورزش نقش مؤثری در جوانان دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، امروزه ورزش یکى از امورى است که به‌عناوین مختلف در جهان مطرح شده و تعداد زیادی از افراد در شکل‌های مختلف با آن در ارتباط هستند.

در این میان برخى از افراد ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کرده و گروهی نیز به‌عنوان تماشاچیان و علاقه‌مندان رشته‌ها و مسابقات مختلف ورزشی محسوب می‌شوند.

علاوه بر تخصیص اعتبارات در وزارتخانه و ادارات ورزش و جوانان هزینه‌های زیادی برای ساخت اماکن ورزشی، باشگاه و حتی تهیه لباس و ملزومات ورزشی ورزشکاران می‌شود و حتی به جرأت می‌توان گفت، امروزه بخش‌های زیادی از برنامه‌های رادیو، تلویزیون، مجلات و بیشتر رسانه‌ها به ورزش و اخبار مرتبط با آن اختصاص می‌یابد و این دامنه به‌حدی گسترده شده است که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور نیز یا از راه ایفای نقش در ورزش و یا در دوران هنری خود به‌ سمت انجام ورزش‌های مختلف گرایش پیدا می‌کنند.

از این رو ورزش و هنر دو مقوله‌ای هستند که نگاه‌ها و نظرات زیادی را با خود به‌دنبال دارند و با کمی بازگشت به عقب در می‌یابیم که قبل از پیروزی انقلاب نیز هنرمندان با ورزشکاران رابطه نزدیکی برقرار می‌کردند و بسیاری از هنرمندان خود ورزشکار بودند و با ادامه این روند امروز نیز شاهد هستیم که نزدیکی خوبی بین ورزش و هنر کشور ما وجود دارد.

امروز می‌بینیم که هنرمندان سینما و موسیقی در ارتباط نزدیک با ستاره‌های ورزشی و به‌ویژه‌ فوتبالیست‌ها در ارتباط بوده و در فیلم‌ها و سریال‌های خود از این نیروها استفاده می‌کنند.

تشکیل تیم هنرمندان در رشته‌های ورزشی مختلف و به‌ویژه فوتبال گویای این امر بوده که ورزش در بین هنرمندان از جایگاه والایی برخوردار است.

اگرچه در ابتدای امر هدف از تشکیل تیم ورزشی هنرمندان بر مبنای امور خیرخواهانه و عام‌المنفعه بنا شده بود یعنی سعی می‌کردند تا درآمد حاصل از این راه را برای انجام امور خیر اختصاص دهند اما امروز بستر به‌شکلی فراهم شد که تیم هنرمندان ما در سطح جهانی نیز وارد عمل شده و حرف‌هایی برای گفتن دارند اما مشکلی که این هنرمندان ورزشکار را رنج می‌دهد عدم حمایت مسؤولان از این قشر و نبود اسپانسرهای مالی برای تشویق و ترغیب از تیم هنرمندان است.

به‌سراغ یکی از هنرمندان قهرمان تیم ملی فوتبال کشور که در روزهای اخیر توانستند ایران را به‌عنوان قهرمان مسابقات جهانی هنرمندان مسکو بشناسانند، رفتیم.

سعید بحری هنرمند هچیرودی شهرستان چالوس که عضو تیم ملی فوتبال هنرمندان ایران که توانست با پاس گل خود سبب شود تا تیم ملی کشور ما در دیدار نهایی مسابقات جهانی با 2 گل آلمان را شکست دهد، به سؤالات خبرنگار فارس درباره این دوره از مسابقات پاسخ داد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

* سطح مسابقات چطور بود و چند تیم باهم رقابت کردند؟

مسابقات در 16 تیم در قالب 4 گروه اجرا شد که هم‌گروه‌های ایران در این دور از مسابقات کشورهای آرژانتین، اسلواکی و قزاقستان بودند و بازی نخست با پیروزی 7 بر یک کشور ما بر اسلواکی پایان یافت و در دیدار با آرژانتین نیز با کسب امتیاز 3 بر صفر و در مقابل قزاقستان نیز با نتیجه گل 2 بر 2 مساوی توانستیم این مسابقات را به‌نفع خود پایان داده و به مسابقات فینال راه پیدا کنیم.

نکته قابل توجه این است که کشور قزاقستان به‌عنوان قوی‌ترین تیمی بود که توانست فشار زیادی بر تیم کشور ما وارد کند به‌شکلی که 50 درصد از بازیکنان تیم ما در این میان مصدوم شدند اما به‌دلیل تفاضل گل ایران بود که با این مساوی به‌مرحله بعد در نیمه نهایی راه پیدا کردیم و توانستیم در مقابل روسیه به‌عنوان تیم میزبان این کشور را نیز شکست دهیم.

* چندمین دوره از مسابقات بود؟

این مسابقات سومین دوره بود که بازی در روسیه انجام می‌شد و فکر می‌کنم که تیم ما تاکنون به خارج از کشور نرفت ولی در داخل کشور ایران مسابقاتی در قالب تیم‌های هفت‌نفره اجرا شد که تیم ما توانست مقام‌های قهرمانی و نائب قهرمانی را از آن خود کند.

* هنرمندان و بازیکنان صاحب نام در این مسابقات چه کسانی بودند؟

تیم ملی هنرمندان کشور ما از نظر نفرات هنری سرشناس نیست و تنها با دو بازیکن تیم ملی و هنرمندان صاحب نام مانند سید جواد هاشمی و عارف لرستانی وارد میدان شد و با توجه به اینکه اعضای این تیم یک‌دست بوده و منیت در میان آنها معنا ندارد بنابراین با وجود مصدومیت با تمام توان به‌میدان رفتند.

خوشبختانه بر خلاف عده‌ای که مسابقات ورزشی هنرمندان را به‌چشم تفریح و سرگرمی دیده و سطح مسابقات را معمولی ارزیابی می‌کنند اما مسابقات در سطح بالایی برگزار شد چرا که مسأله نام کشور ایران در میان بود و با توجه به مشکلات اخیری که وجود دارد ما به‌عنوان نماینده و سربازان این کشور رفتیم تا بتوانیم از حیثیت فوتبال  ایران دفاع کنیم و خوشبختانه توانستیم به فینال راه پیدا کنیم تا مزد این زحمات را بگیریم و پرچم ایران را بالا ببریم.

* شیوه دعوت از هنرمندان برای تیم ملی چگونه بود؟

بر خلاف سال‌های قبل که از هنرمندان سرشناس و چهره استفاده می‌شد اما امسال به این شکل نبود و انتخاب تیم و دعوت از بازیکنان براساس شایستگی‌ها بود به‌شکلی که سعی شد تا از تیم جوان و یک‌دست استفاده شود و همین امر سبب شد تا تیم ملی را قهرمان کنیم و برای اعتلای پرچم ایران تلاش شود.

مسأله‌ای که شاید برای خوانندگان قابل توجه باشد این است که امسال در تیم ملی هنرمندان کشور نفرات منتخب همه بازیگر و خواننده نبودند بلکه از طیف‌ها و رشته‌های مختلف هنری مانند نقاش، هنرپیشه، خواننده و رکورددار روپایی، کارگردان، دستیار کارگردان، گزارشگر ورزشی و حتی مفسر فوتبال در چینش این تیم استفاده شد و مربی‌گری تیم نیز از میان مربیان بزرگ دنیا بود که از کشور سوئد به عشق ایران آمد.

* آینده مسابقات و تیم هنرمندان را چگونه می بینید؟

تیم ملی اگر بخواهد با پرهیز از شیوه‌های اعمالی در سال‌های گذشته که بیشتر افراد فوتبالی بودند استفاده می‌کرد همانند امسال همین نفرات را حفظ کند و نفرات جوان‌تر و فوتبالیست و هنرمند را بیاورد چون انتخاب بر اساس اصول بود و حق استفاده از فوتبالیست‌ها تنها برای سه‌نفر مهیا بود در نتیجه با پیروی از جوان‌گرایی و شایسته سالاری این قهرمانی‌ها حفظ می‌شود و این روند ادامه می‌یابد، در غیر این‌صورت اگر فقط از چهره‌ها استفاده شود با توجه به اینکه آنها تنها ادعا دارند و به نتیجه فکر نمی‌کنند در نتیجه محصولی که امروز حاصل شد دور از ذهن و دور از دسترس می‌شود.

* توجهی که به رشته فوتبال می‌شود به تیم اعزامی فوتبال هنرمندان شد؟

متأسفانه به تیم فوتبال هنرمندان خیلی توجه نشد و همه این‌ها که آمدند با کمترین امکانات آمدند و با دل و جان کار کردند ولی توانستند با یکدلی به فینال راه یابند.

* بازیکنان مازندرانی دیگری هم در این تیم حضور پیدا کردند؟

من تنها بازیکن مازندرانی بودم که از شمال برای تمرینات می‌رفتم زیرا با توجه به اینکه آرزوی پوشیدن تیم ملی را داشتم بنابراین سعی کردم تا سرباز خوبی اعزامی از مازندران برای تیم ملی کشورم به‌شمار بیایم.

* میزبانی روسیه در این دوره از مسابقات چگونه بود؟

میزبانی روس‌ها خیلی خوب و گرم بود و با وجود مشکلاتی که با برخی از تیم‌ها احساس می‌شد اما تنها تیمی که کشور ما با آن مشکلی نداشت روسیه بود.

* نظر شما در مورد تشکیل لیگ منظم برای فوتبال هنرمندان چیست؟

قطعاً برگزاری لیگ منظم به تیم ملی کمک می‌کند چرا که در شهرستان‌ها هنرمندان فوتبالی خوبی داریم که شاید پشتکار لازم برای انجام تمرینات هفتگی در تهران در آنها مهیا نیست و این به‌حدی است که شاید اگر بخواهند مرکز این تمرینات در مرکز استان مازندران نیز قرار دهند، برای هنرمندان غرب استان حضور در این تمرینات با توجه به بعد مسافت سخت است اما اگر بتوان تیمی استانی تشکیل داد که به‌ مسابقات کشوری بروند و نفرات برتر را از میان آنها انتخاب کنند بدون شک نتیجه بهتری نیز حاصل می‌شود.

* حضور هنرمندان در ورزش مانند حضور ورزشکاران در هنر جذاب است، نظر شما در مورد هر دو مقوله چیست؟

ورزش مقوله‌ای است که هر قشری به آن روی می‌آورد بنابراین باید جنبه سلامت را در نظر گرفت اما به عقیده من ورزشکارانی وارد هنر می‌شوند اگر استعداد دارند که موفق می‌شوند اما در غیر این‌صورت بهتر است از ابتدا وارد این میدان نشوند، شاید اگر بنده روزی ورزشکار بزرگی بودم به سمت هنر نمی‌رفتم.

هنر غذای روح است و چون هنرمندان انسان‌های سرشناس و تأثیرگذاری در جامعه هستند و وقتی جوانان می‌بینند که هنرمندان به‌سمت ورزش می‌روند آنها نیز دید بهتری نسبت به ورزش پیدا می ‌کنند و جامعه هم به سمت و سویی خوبی می‌رود و در نتیجه جوانانی تربیت شده که جذب هنر و ورزش می‌شوند.

یکی از نتایج مثبتی که ورزش هنرمندان در سطح کشور دارد این است که بسیاری از مسابقات را برای انجام امور خیر و عام‌المنفعه برگزار می‌کنند که این امر می‌تواند بر روی جوانان تاثیر بگذارد تا به‌سمت کارهای خلاف و استفاده از مواد مخدر نروند و خود و خانواده را به بیماری دچار نکنند.

* همشهری‌های شما از افتخار حضورتان خرسند هستند چه پیامی برای آنها دارید؟

من همشهریانم را دوست دارم و با قهرمانی پاسخ معرفت، محبت و مهربانی‌های آنها را با افتخار آفرینی دادم و از همین‌جا از حمایت مردم قدردانی می‌کنم.

* از مسؤولان چه انتظاری دارید؟

اینکه بگوئیم چه انتظاری داریم شاید واژه درستی نیست چرا که وظیفه مسؤولان است که به تیم‌های ملی کمک کنند و ما همه با هزینه خودمان به این بازی رفتیم و حتی پول لباس، بلیط و ویزا از هزینه شخصی خودمان بود و این در حالی بود که دیگر تیم‌ها از وضعیت مالی خوبی برخوردار بودند و با داشتن اسپانسرهای قوی به‌میدان آمدند.

به گزارش فارس، تیم ملی هنرمندان ایران در این دوره از مسابقات در مرحله ابتدایی اسلواکی را 7 بر یک از پیش رو برداشت، سپس در دیدار دوم تیم آرژانتین را با 3 گل مغلوب کرد و پس از آن با تیم قدرتمند قزاقستان به تساوی 2 بر 2 دست یافت و به لطف گل زده بیشتر راهی مرحله نیمه نهایی شد و  هنرمندان ایران در نیمه نهایی با قرار گرفتن در مقابل تیم میزبان و توانستند در ضربات پنالتی از سد روسیه عبور کنند و در فینال به مصاف آلمان بروند.

و در نهایت اینکه تیم ملی هنرمندان ایران موفق شد با پیروزی 2 بر یک برابر آلمان در فینال مسابقات جهانی هنرمندان روسیه، به‌عنوان قهرمانی این مسابقات دست یابد و هر دو گل ایران در این دیدار را مهدی صالح‌پور به ثمر رساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار