یک مسئله در جامعه علمی کشور که ممکن است مسئله ساز شود؛
رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران گفت: متأسفانه از سوی برخی شرکت‌ها دستگاه‌های تجهیزات آزمایشگاهی مستعمر که بازسازی شده‌اند اجازه ورود به کشور دریافت کرده‌اند که ممکن است از فیلترهای مناسب عبور نکرده باشند.
کد خبر: ۲۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ 19 April 2015
به گزارش تابناک یزد، بهزاد پوپک در نشست خبری به مناسبت روز آزمایشگاه گفت: در آزمایشگاه‌های کشور به دنبال آن هستیم که تمام آزمایش‌ها با کیفیت مطلوب و استاندارد انجام شود و بیماری‌های شایعی مثل دیابت، بیماری‌های ارثی، قلبی و ... که در کشور وجود دارد از جمله بیماری‌هایی هستند که آزمایش در آن نقش مهمی دارد.

وی افزود: 70 درصد خدمات تشخیصی - درمانی به آزمایشگاه وابسته است و بخش عمده‌ای از بودجه درمان صرف داروهای گران‌قیمت می‌شود این در حالی است که تأثیر داروها بر افراد برحسب ژنتیک و نوع بیماری که دارند متفاوت است بنابراین آزمایشگاه مثل فیلتر عمل می‌کند تا بودجه بیهوده هدر نرود.

پوپک گفت: نقش آزمایشگاه به حدی مهم است که عوارض ناشی از درمان را می‌تواند کاهش دهد و مسمومیت‌های دارویی ایجاد نکند بنابراین نقش آزمایشگاه‌ در نظام سلامت غیرقابل انکار است و در غربالگری‌ها نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به استقرار استانداردهای ملی توسط آزمایشگاه مرجع سلامت گفت: آزمایشگاه‌ها به طور دائم کنترل می‌شوند تا استانداردهای لازم را دریافت کنند و همچنین سالی 3 بار در برنامه کنترل کیفی خارجی شرکت می‌کنند و نمونه‌های مجهول را به خارج از کشور ارسال می‌کنند تا نواقص آنها برطرف شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران گفت: بنابراین با وجود ضعف‌هایی که داریم اما در مقایسه با عملکرد آزمایشگاهیان ناچیز است.

وی در مورد کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی گفت: از تجهیزاتی در آزمایشگاه‌های کشور استفاده می‌شود که خللی در نتیجه آزمایش‌ها ایجاد نمی‌کند در نتیجه مردم نباید از بابت کیفیت تجهیزات نگران باشند.

پوپک گفت: البته دستگاه‌های مستعمر زمانی توسط برخی از شرکت‌ها اجازه ورود به کشور دریافت کردند این دستگاه‌ها بازسازی شده هستند و وارد چرخه تشخیصی شدند در زمینه کیت‌های آزمایشگاهی نیز وضع به همین منوال است.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران گفت: اکنون نیز این دستگاه‌ها وجود دارد بنابراین ممکن است دستگاه‌هایی وارد کشور شوند که از فیلتر مناسب عبور نکرده باشد اما اکنون به شدت کاهش یافته و سعی شده انجمن‌های مربوطه نظارت مستمر و کاملی بر این دستگاه‌ها داشته باشند و آزمایشگاه‌ها مجاز نیستند از دستگاه‌هایی استفاده کنند که بی‌کیفیت باشد.

پوپک در مورد خطای آزمایشگاهی نیز گفت: خطا به معنی تغییر در نتیجه آزمایش است که نحوه درمان را تغییر می‌دهد در کشور ما خطای ازمایشگاهی متفاوت از سایر کشورها نیست و در حد صدم و دهم است البته خطا درجه‌بندی دارد که باید این را در نظر گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار