معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از ابتدای اجرای طرح نظام سلامت تاکنون افزون بر 338 هزار و 613 هزار بیمار از مزایای آن در این استان بهره مند شدند.
کد خبر: ۲۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 20 April 2015
دکتر علی دهقان در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه این افراد شامل آن دسته از بیماران بستری در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه بوده اند افزود: در اجرای این طرح 90 میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه‏ ها هزینه شده است.

وی اظهار کرد:در ابتدای اجرای این طرح میزان فرانشیز (پرداختی) برای امور درمان بستری در مناطق شهری 10درصد و درمناطق روستایی تا پنج درصد رسیده بود که پس از مدتی این رقم در مناطق شهری به شش درصد و روستایی به سه درصد رسید.

وی زایمان طبیعی و ترویج آن را در زمره بسته خدمتی برنامه تحول نظام سلامت بیان و خاطر نشان کرد: از زمان اجرای طرح تحول سلامت میزان سزارین در بیمارستان های دانشگاه 7.2 درصد و در تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی 5.5 درصد کاهش یافته است.

دهقان اضافه کرد: در اجرای این طرح زایمان های طبیعی در بیمارستانهای دولتی بصورت رایگان انجام می شود.

وی تعداد پزشک متخصص و مقیم در بیمارستانهای این دانشگاه را 27 پزشک بیان کرد و گفت: این پزشکان در طول ساعات شبانه روز به بیماران خدمات ارائه می دهند.

دهقان با بیان اینکه طرح ماندگاری پزشکان در مراکز بهداشتی مناطق محروم از جمله بسته های حمایتی دولت در قالب طرح تحول سلامت بود اظهار کرد: هم اکنون 123 پزشک در این طرح به بیماران خدمات ارائه می دهند.

*** رسانه ها نقش مهمی در تحقق شعار سالجاری در حوزه سلامت دارند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری، ملت و دولت، همزبانی و همدلی گفت: رسانه های جمعی نقش در تحقق این شعار در حوزه سلامت دارند.

دکتر محمدرضا میرجلیلی از بهره‎‎برداری از بیمارستان شهید رهنمون یزد در سالجاری خبر داد و از راه‎‎اندازی بخش خون و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد، تقویت کلینیک خاتم الانبیاء یزد و ایجاد کلینیک‏‏های تخصصی در شهرستان‎‎های استان از دیگر برنامه های این دانشگاه نام برد.

***مراکز عرضه مواد غذایی رتبه بندی می شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم از رتبه بندی مراکز عرضه مواد غذایی استان خبر داد و گفت: هم اکنون از 82 واحد عرضه مواد عذایی تنها 21 واحد از سه سیب سلامت برخودار هستند و بهترین جایگاه در این زمینه دارند.

لطفی افزود: 15 واحد دارای دو سیب و چهار واحد یک سیبت و مابقی درصورت رعایت نکردن خدمات بهداشتی تعطیل می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت ماه) افتتاح هشت باب خانه بهداشت و آموزشگاه بهرورزی استان را از جمله برنامه های این هفته بیان کرد.

دکتر محمد حسن لطفی افزود: برپایی شب شعر سلامت، دیدار با پیشکسوتان درمان، برپایی نمایشگاه سلامت ، برگزاری همایش ایمنی غذایی و افتتاح طرح نظام سلامت از دیگر برنامه های این هفته است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث سلامت مردم به ویژه مناطق محروم و روستاییان دارد گفت:سال گذشته 11 میلیارد تومان در امر بیمه روستاییان و سلامت آنها پرداخت شد.

لطفی، ارتقاء سلامت روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر را از جمله بسته حمایتی دولت در اجرای طرح یاد اعلام و افزود: حدود 60 درصد مراکز بهداشتی روستایی استان پزشک و ماما نداشتند اما با اجرای این طرح در تمام مناطق پزشک حضور دارد و موجب رضایت مندی مردم گردیده است.

وی با بیان اینکه 110 هزار نفر در حاشیه شهرهای استان یزد از خدمات اولیه بهداشت و درمان محروم هستند، اظهار کرد: در هفته جاری 10 پایگاه سلامت در این مناطق در حاشیه شهرهای یزد، ابرکوه، میبد و اردکان افتتاح می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اجرای طرح جامع خدمات همگانی سلامت در استان افزود: یزد به دلیل پیشینه خوبی که در امر درمان و پیشگیری دارد، توسط وزارت بهداشت در کنار استان های البرز و قم برای اجرای این طرح انتخاب شده است.

وی با اشاره به مصرف زیاد نمک توسط شهروندان گفت: عمده منبع نمک در نان و قوت غالب چون پنیر و رب گوجه فرنگی است.

لطفی با بیان اینکه 38 درصد مردم این استان مبتلا به فشار خون هستند افزود: قرار است در شورای سلامت استان در زمینه مصرف نمک در نان بحث و تبادل نظر شود و با آموزش نانوایان و اعمال قانون، مصرف نمک در این زمینه را به حد مجاز برسانیم.

هم اکنون 14 بیمارستان دولتی در استان یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی است که از این تعداد 9 بیمارستان دارای بخش زنان و زایمان است.

برنامه تحول نظام سلامت به عنوان مهمترین برنامه اجتماعی دولت تدبیر و امید از نیمه اردیبهشت ماه امسال در کشور آغاز شد.

این طرح شامل برنامه های ترویج زایمان طبیعی، کاهش پرداخت خدمات بستری از جیب مردم، تامین تجهیزات پزشکی توسط بیمارستانها، حمایت از بیماران سخت درمان، بهبود خدمات رفاهی به همراهان بیماران و تقویت خدمات سرپایی درمانی است



*** سریال در حاشیه با واقعیت های جامعه پزشکی همخوانی ندارد

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز با بیان اینکه سریال در حاشیه برنامه بدی نیست اما با واقعیت های جامعه همخوانی ندارد گفت: با این وجود در جامعه ما عده ای سودجو هستند که بدون اطلاع از علم پزشکی با عناوین پزشکی یا متصدی داروخانه وارد میدان شده و موجب خدشه دار شدن حیثیت این حرفه در کشور می شوند.

دکتر محمدرضا وفایی نسب با بیان اینکه قصد ما گرفتن لبخند از لبان مردم نیست گفت: ما مخالف پخش این سریال نیستیم و معتقدیم این سریال می تواند زمینه توجه بیشتر مردم به قانونی بودن و مجوزدار بودن مطب ها و مراکز درمانی شود.

*** سلب اعتماد مردم از پزشک به سلامت آنها اسیب می زند

معاون غذا و داروی این دانشگاه هم گفت: اگر باور و اعتماد مردم از پزشکان سلب شود به سلامت آنها اسیب وارد می شود.

دکتر محمد حسین مصدق ضمن مخالفت خود با پخش این سریال گفت: مردم به دو قشر روحانی و پزشک اعتماد دارند، اگر به پزشک اعتماد نداشته باشند کار درمان آنان با مشکل روبرو می شود.

سریالی تلویزیونی با نام در حاشیه به کارگردانی مهران مدیری از شبکه سوم سیما در حال پخش شدن است که نگاهی طنز به رخدادهای پزشکی در یک بیمارستان را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار