مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: گرمابه تاریخی حاج میرزا علی اکبر معروف به گرمابه راه ری دارای مالک خصوصی بوده و به هیچ وجه در تصرف میراث فرهنگی نیست.
کد خبر: ۲۶۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 14 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی در پاسخ به خبر اخیر یکی از خبرگزاری ها در رابطه با تخریب این مکان تاریخی، افزود: گرمابه حاج میرزا علی اکبر واقع در محله راه ری از جمله آثار ارزشمند تاریخ کهن شهر قزوین و مربوط به دوره قاجار است.
وی ادامه داد: این مکان تاریخی به لحاظ برخورداری از الگوهای سنتی و ارزش های ملی در سال 84 با شماره 12653 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و به همین دلیل براساس قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور هرگونه تخریب و ساخت و ساز در حریم این بنا از سوی مالکان آن ممنوع اعلام شده است.
حضرتی با اشاره به وظیفه سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، یادآور شد: میراث فرهنگی به عنوان متولی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و بناهای مربوط به آن از هر اقدام سوداگرانه در قالب تخریب و ساخت و ساز ابنیه تاریخی ثبت شده جلوگیری می کند اما خرید و فروش ملک و تغییر کاربری اثر توسط مالکان از سوی این سازمان بلامانع بوده و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه اعمال نمی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در خصوص رویکرد این سازمان در زمینه حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی تحت تملک مالکان، افزود: این اداره کل در قبال آثاری مانند گرمابه تاریخی راه ری و مشابه آن که تحت تصرف مالک خصوصی قرار دارد در ابتدا تشویق مالکان ابنیه در حفاظت و نگهداری از بنا بوده و در این مسیر با ارائه بسته های حمایتی از جمله امکان تغییر کاربری بنا یا تخفیف در زمینه عوارض مرتبط با بهره برداری از بنای تاریخی مساعدت لازم را به عمل آورده است.
وی اضافه کرد: مرمت و احیای آثار ثبت شده تحت مالکیت اشخاص، دارای راهکار قانونی بوده و در صورت تنظیم تفاهم نامه حقوقی سازمان میراث فرهنگی کشور، 50 درصد از هزینه های مربوط به باز زنده سازی و مرمت آثار ثبتی تحت مالکیت اشخاص را به شرط حفاظت، احیاء و به صورت بلاعوض از ردیف اعتبارهای ملی تامین می کند.
این مسئول در خصوص وضعیت فعلی گرمابه تاریخی راه ری، اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر اساس قوانین سازمانی خود در سال های گذشته اقدام های پیشگیرانه ای را جهت ساماندهی و جلوگیری از تخریب بنا انجام داده اما متاسفانه با سهل انگاری مالکان بنا و مشارکت نکردن آنان در مرمت و احیاء این اثر تاریخی هم اکنون به مکانی برای تجمیع زباله و حضور افراد معتاد تبدیل و مشکلات زیادی را نیز برای ساکنان این محل ایجاد کرده است.
مدیر کل میراث فرهنگی قزوین در پایان گفت: آثار و بناهای ارزشمند تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارند که متاسفانه به دلیل تامین نشدن اعتبارهای مورد نیاز برای احیاء و مرمت، در معرض تخریب قرار گرفته که امیدواریم با تغییر نگاه مجموعه مدیریت استانی در حفاظت و نگهداری از این میراث کهن بتوانیم حیاتی دوباره به آنها ببخشیم.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار