میز نقد و هم اندیشی بود، نقد بدون پرده از روزنامه گرفته تا عملکرد دیگر مدیران از زبان خودشان، جالب بود و دیدنی. چنان با هم سخن می گفتند که انگار مدافع مردمند و با تمام وجود درد مردم را لمس می کنند.
کد خبر: ۲۷۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 13 August 2016

میز نقد و هم اندیشی بود، نقد بدون پرده از روزنامه گرفته تا عملکرد دیگر مدیران از زبان خودشان، جالب بود و دیدنی. چنان با هم سخن می گفتند که انگار مدافع مردمند و با تمام وجود درد مردم را لمس می کنند. روز سه شنبه گذشته مدیران شهری مهمان روزنامه خراسان شمالی بودند. مباحث مدیریت شهری، کمبودهای شهری، توسعه امکانات شهری بجنورد، تغییر شهردار، خصوصیات شهردار جدید، طناب کشی شورا با تامین اجتماعی، خشت های ماندگار مدرسه سازی و برو بچه های تاکسیرانی، محور گپ و گفت صندلی نشینان روی صندلی تبریک بود. جای همه شما خالی، بی پرده یکدیگر را نقد می کردند. حالا بخوانید نمای کمی از همه آنچه که در آن جا گذشته است:

اقدامات مؤثر تأمین اجتماعی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی

اکرم اسعدی- مدیر کل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت:  تأمین اجتماعی با وجود طلب 75 میلیارد تومانی از کارفرمایان استان، اما از هیچ کوششی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دریغ نکرده  و در این رابطه گام های مؤثری برداشته است. آنچه می خوانید اخباری است که «سیدی» به خبرنگار ما گفت ولی باور کنید احساس و سوز و دغدغه ای در کلامش داشت که نشان از تعهد و حساسیت او به مسئولیتش بود که قلمم نمی تواند آن را مهمان کاغذ کند؛ دغدغه ای مقدس برای حفظ منابع ملی!
مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: این اداره کل به منظور اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی، بر اساس مصوبه هیئت دولت از 27 خرداد تا 26 شهریور امسال به مدت 3 ماه فرصت در اختیار کارفرمایان کارگاه های تولیدی، معدنی و صنعتی قرار داده است که اگر به دلیل تحریم های ظالمانه، نوسانات ارزی و یا حوادث غیرمترقبه دچار مشکل شده اند، تأییدیه مربوطه را از استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، کمیته حوادث غیرمترقبه و نیز بانک مرکزی اخذ کنند و به اداره کل تأمین اجتماعی ارائه دهند تا بدهی آن ها تقسیط شود و از پرداخت جریمه نیز معاف شوند.«سیدی» افزود: این موضوع به کارفرمایان اعلام شده است و در پایان طرح می توانیم جمع بندی کنیم که استقبال از آن چقدر بوده است اما با وجود اطلاع رسانی و تبلیغاتی که در این رابطه انجام شده است، کارفرمایان پیگیری موضوع را برای دقیقه 90 گذاشته اند که این موضوع موجب می شود در آن زمان هم خیلی شلوغ شود و هم سیستم ها دچار مشکل شوند و کار پیچیده شود از این رو بهتر است کار برای روزهای آخر نماند.وی خاطرنشان کرد: همچنین به منظور حمایت از کارگاه های تولیدی و اشتغال زا در استان بدهی های معوق آن ها در اقساط 36 ماهه تقسیط می شود و چنانچه مجوز لازم را از کمیته رفع موانع تولید اخذ کنند بدهی معوق آن ها تا 60 ماه هم تقسیط می شود.وی البته تأکید کرد: این اداره کل تلاش کرده است که تمام تکالیف خود را در راستای اقتصاد مقاومتی به خوبی انجام دهد تا توانسته باشد این مهم را عملیاتی کند.به گفته وی، اداره کل تأمین اجتماعی تابلوی تبلیغاتی بزرگی را در یکی از خیابان های اصلی شهر بجنورد اجاره کرد و با هدف تشویق و ترغیب مردم به استفاده از کالاهای تولید داخل به منظور رعایت سیاست های اقتصاد مقاومتی، به این امر اختصاص داد که این موضوع موجب شد تا دیگر دستگاه ها نیز چنین اقدامی را انجام دهند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود به تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: از جمعیت 911 هزار نفری استان، 105 هزار و 350 نفر بدون واسطه بیمه شده تأمین اجتماعی هستند که اگر ضریب حمایتی این افراد را هم حساب کنیم که خانواده های خود را تحت پوشش بیمه قرار داده اند، 330 هزار نفر از جمعیت شهری خراسان شمالی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که 71 درصد از جمعیت شهری و 38 درصد از کل جمعیت استان را شامل می شوند.
«سیدی» بیان کرد: با توجه به استاندارد کشور، باید 42 درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند که خراسان شمالی در این زمینه از میانگین کشوری عقب تر است که این موضوع دلایل خاص خود را دارد.
وی در تشریح چرایی عقب ماندگی خراسان شمالی در این زمینه اظهارداشت: تأمین و پوشش بیمه تأمین اجتماعی به شکل مستقیم به اشتغال بستگی دارد که ما در خراسان شمالی اشتغال صنعتی نداریم به جز 5، 6 واحد صنعتی بزرگ که در رساندن استان به میانگین کشوری تأثیرگذار نیستند و از طرفی بیشترین ضریب اشتغال استان در کارهای کشاورزی و صنایع دستی و آن هم به شکل سنتی است و نه مکانیزه که این موضوع هم نمی تواند در افزایش ضریب بیمه ای تأثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: از طرفی با توجه به وضعیت اشتغال علاوه بر این که در بیمه اجباری دچار مشکل هستیم، در بیمه اختیاری هم مشکل داریم زیرا درآمد مردم باید بالا و یا در حدی باشد که بتوانند معاش خود را تأمین و برای تضمین آینده خود هم برنامه ریزی کنند و تدبیری بیندیشند.وی خاطرنشان کرد: از طرفی ترکیب جمعیت شهری و روستایی استان با هم برابری می کند و 51 و نیم درصد جمعیت استان شهرنشین و 49 و نیم درصد هم روستا نشین هستند و جمعیت روستایی از شمول تأمین اجتماعی خارج هستند زیرا مشارکت شان در کارهایی که مشمول تأمین اجتماعی باشد، کم است و در جاهایی که جمعیت روستایی بیشتر باشد، قدرت مانور تأمین اجتماعی کمتر است.«سیدی» ادامه داد: از طرفی در خراسان شمالی جمعیت حاشیه نشین زیادی داریم که در رابطه با بیمه تأمین اجتماعی وضعیت آن ها بدتر از جمعیت روستایی است و این عوامل موجب شده است تا نتوانیم در رابطه با آمار بیمه شدگان به میانگین کشوری برسیم.وی به تعداد مستمری بگیران تأمین اجتماعی هم اشاره و بیان کرد: 11 هزار و 850 نفر ماهانه از این اداره کل مستمری دریافت می کنند که حداقل مستمری هر یک از این افراد در ماه، 990 هزار تومان است و البته تعداد معدودی به دلیل این که مشمول ماده 111 قانون تأمین اجتماعی نیستند، زیر این رقم را دریافت می کنند.وی اظهارداشت: طی سال جاری ماهانه 13 میلیارد تا 13 میلیارد و 500 میلیون تومان مستمری به مستمری بگیران تأمین اجتماعی پرداخت می شود و سال گذشته این اداره کل 128 میلیارد تومان مستمری پرداخت کرد.
مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان شمالی گفت: به عبارتی این اداره کل به ازای هر 8 بیمه شده، یک مستمری بگیر دارد و میانگین کشوری در این رابطه 5.5 است و این یعنی استان عملکرد خوبی در این زمینه دارد و مصارف و منابع آن به شکل منطقی انجام می شود.
«سیدی» به طلب اداره کل تأمین اجتماعی از کارفرمایان خراسان شمالی هم اشاره کرد و گفت: این اداره کل در حال حاضر 75 میلیارد تومان از کارفرمایان استان طلبکار است که شهرداری بجنورد با 11 میلیارد تومان بدهی، در صدر بدهکاران به تأمین اجتماعی قرار دارد و این مبلغ بدهی، جدا از تهاتر انجام شده است.وی بیان کرد: شهرداری بجنورد نه تنها در زمان خودش به ماده 39 قانون تأمین اجتماعی عمل نکرده است بلکه به قانون تأمین اجتماعی هم ایراد می گیرد.وی خاطرنشان کرد: این اداره کل در ابتدای سال جاری 25 برنامه غیرمتمرکز را تدوین و از یکم تیر ماه به شعب خود اعلام کرد که این برنامه ها را به شکل تیمی و گروهی عملیاتی کنند تا در پایان سال، وضعیت تأمین اجتماعی استان از حال حاضر بهتر شود.


خبرهای خوش «افشین فر» از پروژه های شهری  

علی نیا-  رئیس شورای شهر مثل همیشه دغدغه پروژه های شهری را دارد. او از بیان وعده هایی که ممکن است عملی نشود، پرهیز دارد اما این بار «هدهد» خبرهای خوب و خوش برای موکلان بجنوردی اش بود.
«اعظم السادات افشین فر» یکی از خواسته های بجا و بحق مردم را احداث پارکینگ در هسته مرکزی و خیابان های پرتردد ذکر کرد و گفت: در این راستا سکاندار شهر وارد میدان شده است و می توان گفت برگ برنده را در دست دارد. به عنوان مثال هم اکنون در خیابان شریعتی شمالی عملیات عمرانی احداث پارکینگ جدید آغاز شده است و مراحل نهایی تکمیل و بهره برداری را طی می کند.  
او به این نکته هم اذعان دارد که بیشتر مناطق  و محله های شهر بجنورد به پارکینگ محلی نیاز دارد به خصوص هسته مرکزی شهر زیرا شهروندان به خاطر نیاز به مراکز درمانی و اقتصادی بیشتر در این نقطه تردد می کنند. وی یادآور شد: مشکل مهم تر این جاست که باید پارکینگ طبقاتی چهارراه مخابرات  در دستور کمیسیون ماده  5 قرار داده شود و این موضوع اقدام  معاون عمرانی استاندار را می طلبد. وی با اشاره به این که استاندار سابق کلا این موضوع را از دستور خارج کرده بود، بیان کرد: در دیداری که با استاندار داشتیم همین موضوع گفته شد  و از او خواستیم هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.وی به یکی دیگر از اقدامات اخیر شهردار برای برطرف شدن کمبود پارکینگ در شهر بجنورد اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر شهردار پیگیر توافق با مالکان 2 گاراژ  برای تبدیل به پارکینگ است که بعد از توافق  به پارکینگ های شهر اضافه شود. وی هم چنین به لایحه ای که شهرداری به شورا ارسال کرده است، اشاره کرد و افزود:  شهرداری می خواهد با فروش اوراق مشارکت  پروژه های مهمی را در استان انجام دهد.
  وی احداث شهربازی جدید را  یکی دیگر از خبرهای خوشی که برای مردم  دارد ذکر  کرد و اظهارداشت:در حال حاضر باید قراردادی با راه و شهرسازی امضا و مبلغی به عنوان  پول زمین شهربازی پرداخت کنیم.  سکاندار پارلمان شهری گفت: در حال حاضر بحث های ابتدایی انجام شده است و نقشه های اولیه را از راه و شهرسازی گرفته اند که شهرداری بتواند در زمینه راه های دسترسی شروع به کار کند.  
وی خبر خوب دیگر برای مردم شهر را پیشنهاد یک شرکت از حوزه هنری تهران برای ساخت  پردیس سینمایی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر شهرداری زمین  پیشنهادی را به شورا ارائه داده است و چنانچه  توافق شود و زمین و پروانه رایگان  بدهیم، شرکت  پیشنهاد دهنده این سینما را برای شهر  می سازد.   وی ساخت این سینما را اتفاق مهم فرهنگی برای مرکز استان ذکر کرد و اظهارداشت: اگر شورا موافقت کند، طی 2 تا 2 سال و نیم پردیسی با چند سالن که هم زمان امکان پخش چند فیلم را دارد  در شهر بجنورد ساخته می شود که در جذب توریست فرهنگی نقش به سزایی دارد.
 وی ادامه  داد:  بعد از عملیاتی شدن این پروژه  افراد زیادی از شهرهای دیگر به استان ما  برای تماشای فیلم ها می آیند که برکات فرهنگی و اقتصادی زیادی به همراه دارد.
 وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص کند بودن برخی از پروژه ها از جمله  بهسازی مجتمع توریستی، تفریحی بابا امان گفت: این پیمانکاران از قبل از شهرداری طلب دارند و باید به آن ها  پول تزریق شود.
وی تصریح کرد: بدهی پیمانکاران، تامین اجتماعی و معوقات حقوق کارگران از یک سو و مطالبات 5 میلیاردی اداره  گاز و قطعی سی ان جی از سوی دیگر به شهرداری فشار وارد کرده است.وی یاد آور شد: کارگران ما در بخش های مختلف از جمله زباله بردارها حقوق معوقه  4 ماهه دارند.     وی عنوان کرد: در خراسان شمالی به ویژه شهر بجنورد تاثیر اخبار منتشر شده در بحث پروژه های مهم شهری را به عینه دیدیم به طوری که  سال  گذشته زمزمه هایی بود که پل 19 مهر جمع و با خاک یکسان شود و روزنامه ای که به جد پیگیری کرد تا حقوق مردم زیر پا گذاشته نشود و پولی که از سوی مردم هزینه شده بودپایمال نشود، روزنامه خراسان شمالی بود.
«اعظم السادات افشین فر» ادامه داد: در چندماه گذشته شهرداری و شورای شهر شرایط بحرانی را پشت سر گذاشتند که قلم بسیار رسا، تاثیرگذار، تیترهای متفکرانه که در روزنامه خراسان شمالی نسبت به بررسی و رفع مشکلات و پی گیری های آن منتشر شد، به ما بسیار کمک کرد تا بتوانیم حقانیت خود را به اثبات برسانیم . وی خاطرنشان کرد: شهردار بجنورد نیز در ادامه مسیر مدیریت نیازمند کمک این روزنامه و رسانه های دیگر است که خدمات واقعی و صادقانه خود را به سمع و نظر مردم برساند .


شهردار بجنورد: اولین پارک کودک احداث می شود

علوی-شهردار بجنورد از آغاز عملیات عمرانی ساخت اولین پارک کودک در محل فرهنگسرای شهروند خبرداد و گفت: این پارک در زمینی به وسعت 3 هزار متر مربع ایجاد می شود.«کیوان دژهوت»  افزود: کار عمرانی احداث پارک همزمان با روز خبرنگار کلید خورد و هم اکنون درحال تکمیل کف سازی وتامین مقدمات کار هستیم.وی اضافه کرد: اعتبار اولیه احداث، 2 میلیارد ریال است و تا پایان سال سعی داریم بخش عمده ای از کار را به اتمام برسانیم.وی عنوان کرد: در طراحی پارک کودک، مبنای کار را بر طراحی مسطح قرار داده ایم تا آیتم ایجاد فضای مسطح به شیوه ایمن برای کودکان معلول نیز فراهم باشد و تنوع وسایل بازی با رعایت این آیتم ها شامل ایجاد فضای بازی اسکیت، دالان هزارتو، فضای فروشگاهی برای عرضه وسایل بازی و طراحی فضاهای بازی خاص معلولان خواهد بود.شهردار بجنورد ادامه داد: امسال تا پایان سال سعی خواهیم کرد با همین اعتبار مراحل ساخت را پیش ببریم و کف سازی و ساختار عمرانی پارک را تا تامین مقدمات بهره برداری به اتمام برسانیم اما پیش بینی می شود درصورت کسر بودجه، تامین ادوات بازی و ورزشی آن درسال آینده تامین اعتبار شود.


نایب رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد هم نتوانست دغدغه های خود را در خصوص پروژه های شهری پنهان کند. «فیروزه» از شهردار بجنورد به عنوان چهره ای کاری نام برد. وی در رابطه با این موضوع که گاهی گفته می شود اگر «دژهوت » خوب بود، چرا او را کنار گذاشتند اظهارداشت: هیچ فردی او را کنار نگذاشته است  او نیز به عنوان کاندیدای جدید در ابتدای دور چهارم آمد که ترکیبی از اعضای جدید بودند و انتخابی دیگر داشتند. وی بیان کرد: در مقام مقایسه چه اتفاقی افتاده است که همه دوباره به سراغ شهردار قبلی رفته ایم که دوباره برگردد و کار را ادامه دهد.



کشمیری عضو دیگر شورای شهر  هم مثل همیشه از توسعه و پیدا کردن سرمایه گذار به منظور سرمایه گذاری برای پروژه های شهری سخن گفت و تمام دغدغه خود را در قالب یک شعر عنوان کرد. او مثل همیشه می خواهد  شهری زیبا برای موکلان بسازد.

 

 



«سیدی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر هم اظهارامیدواری کرد:  قلم این روزنامه همیشه خبرهای خوشی را برای استان بنویسد و پروژه های بزرگی را شهردار و استاندار بتوانند رقم بزنند  و این روزنامه خبرهای خوشی را به مردم بدهد.

 

 



«باغچقی» چهره جوان شورای شهر بجنورد با عینک فرهنگی به مسائل نگاه کرد و گفت:خبرنگاران را از مدیریت شهری هم در بعد فرهنگ سازی و هم در بعد اطلاع رسانی  جدا نمی بینیم.

 

 


اعتبارات ویژه برای حذف مدارس خشتی و گلی

علی نیا- «بابایی» مدیرکل نوسازی در تدارک جایگزینی مدارس خشتی و ممنون خیران مدرسه ساز است. او دوربین برداشته است و به دنبال اعتبار و  خیران مدرسه ساز است ؛ تمام عشقش احداث مدرسه است.
وی افزود: 32 میلیارد و 800 میلیون  تومان از ردیف اعتبارات سفر رهبری  برای   28پروژه شامل 126 کلاس درس برای تخریب و بازسازی و تکمیل 5 سالن ورزشی ناتمام  و مانده اعتبار پروژه مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  به زودی به استان ابلاغ می‌شود که بعد از تخصیص اعتبار عملیات اجرای این پروژه ها آغاز خواهد شد.
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس خراسان شمالی  با بیان این مطلب گفت: با اختصاص این اعتبارات دیگر استخر و سالن ورزشی ناتمام نخواهیم داشت.  
 «بابایی» با اشاره به این که ظرفیت های ما در استان برای مدرسه سازی محدود است، افزود: برخی از خیران تمایلی به معرفی شدن ندارند، اما برای نهادینه کردن فرهنگ خیر پروری اقدام  کرده ایم.  وی هم چنین یاد آور شد:  از 80 مدرسه خشتی و گلی در استان 40  مدرسه عملیاتی شده  و 36 مدرسه در مهر تحویل داده می شود.  وی گفت: باید به گونه ای تلاش کنیم تا  فرهنگ خیر پروری بیشتر از گذشته نهادینه شود.  وی با اشاره به این که مدرسه سازی امری پسندیده است، افزود: فرهنگ سازی در این زمینه از اجرای پروژه ها مهم تر است تا بتوانیم به شکل زیر بنایی تر اقدام کنیم.
وی بیان کرد: جشنواره هایی که برای خیران مدرسه ساز برگزار می شود با همین هدف است و در واقع گام نخست نهادینه کردن فرهنگ خیر پروری، گام دوم  جذب و گام سوم ماندگاری خیران است.  
وی با اشاره به این که در گذشته روزنامه «خراسان شمالی » صفحه ای به نام  مدرسه داشت و به امر مدرسه سازی و معرفی خیران اقدام می کرد ، گفت: در حال حاضر هم این انتظار از این رسانه مردمی می رود تا در شناسایی خیران مانند گذشته پیشگام شود.این مسئول بیان کرد: اقدامات زیادی تاکنون انجام شده است که بخشی از آن ها   قطعا به دلیل انتشار اخبار روزنامه خراسان شمالی در این حوزه بود. وی با اشاره به خبرهایی که در این رسانه در خصوص حذف مدارس خشتی و گلی به چاپ رسیده بود، افزود: بعد از چاپ برخی از اخبار در این خصوص اتفاقات خوبی افتاد و حتی تلنگری به وزارت خانه بود  تا مدارس خشتی وگلی را بازنگری کند.    وی هم چنین بیان کرد: خراسان شمالی در برخی از زیر ساخت  ها جزو استان های رده آخر بود، اما در این چند سال اخیر جهش های خوبی داشته ایم  و به جاهای خوبی رسیده ایم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار