تابناک تهران- فصل تابستان است و زمان مسافرت‌های هیجان‌انگیز به نقاط مختلف دنیا. مسافرت، فرصتی برای تجربه فرهنگ‌ها و آشنایی با عادت‌های غذایی متفاوت مردم است و شما با سفر به کشورهای دیگر می‌توانید با دیدی وسیع‌تر، بهترین و سالم‌ترین عادات‌ غذایی در سراسر دنیا را یاد بگیرید.
کد خبر: ۲۷۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ 14 August 2016
اگر برنامه‌ا‌ی برای سفر به دور دنیا ندارید، نگران نباشید! چندین متخصص تغذیه‌ی معتبر عادت‌های غذایی سالم موردعلاقه‌شان از سراسر دنیا و برخی از دستورالعمل‌های غذایی که از نقاط مختلف جهان الهام گرفته‌اند را به اشتراک گذاشته‌اند تا بتوانید در خانه آنها را امتحان کنید.

مصرف سبزیجات را افزایش دهید

آشنایی با عادت‌های غذایی مفید در سراسر جهان

مطالعه اخیر دانشگاه تافتس در ماساچوست نشان داد که مردم یونان، بیشترین مصرف سبزیجات در جهان را دارند. یک وعده‌ی غذایی آنها ممکن است شامل سه تا چهار فنجان از سبزیجات باشد. النا پاراوانتس می‌گوید: یکی از عادت‌های غذایی سالم ما در یونان، این است که سبزیجات را به عنوان غذای اصلی مصرف می‌کنیم. ما سبزیجات فصلی را با روغن زیتون، گوجه فرنگی و ادویه‌های گیاهی می‌پزیم و به همراه نان و پنیر فتا سرو می‌کنیم.

کیتی سالیوان در کتاب «آشپزخانه‌ی مامان» نوشته است: در خیابان‌های مکزیک، شما دستفروش‌هایی را می‌بینید که میوه و سبزیجات تازه مثل انبه، پیکما (ریشه‌ی گیاهی در مکزیک) و خیار را به صورت تکه تکه شده و آماده‌ی خوردن همراه با برش‌های لیمو و فلفل می‌فروشند. این همان چیزی است که من معمولا به عنوان تنقلات برای بچه‌هایم فراهم می‌کنم. 

رهاف ال بوچی در مورد عادات غذایی در سوریه می‌گوید: همه‌ی غذاهای ما همراه با یکی از سبزیجات اصلی و به همراه  سس‌های مختلف، گوشت و خوراکی‌های دیگر پخته می‌شوند. مثلا ماهاشی غذایی است که از ترکیب بادمجان، کدوی سبز، برنج و فیله‌ی گوشت گاو پخته شده در رب‌گوجه درست می‌شود.

از پروتئین‌های گیاهی بیشتر استفاده کنید

آشنایی با عادت‌های غذایی مفید در سراسر جهان

کریسی بریزت می‌گوید: عدس، عنصر اصلی غذاهای هندی یکی از سالم‌ترین خوراکی‌هاست. عدس سرشار از فیبر و پروتئین و منبع غنی منگنز است. منگنز ماده‌‌ی معدنی مورد نیاز برای جذب کلسیم و ثابت نگه داشتن قند خون است. این ماده یکی از اجزای سوپراکسید دیسموتاز (SOD) است، ترکیبی که از سلول‌های سالم بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد.

به گفته‌ی دیانا سگریو دالی، شمار زیادی از کشورهای قاره‌ی آفریقا از بادام‌زمینی و حبوبات دیگر به دلیل پروتئین بالا و عطر و طعم خوب آن‌ها استفاده می‌کنند. این پروتئین‌های گیاهی ارزان، ایده‌ای عالی برای استفاده در غذاهای بدون گوشت هستند.

از سبزی تازه غافل نشوید

آشنایی با عادت‌های غذایی مفید در سراسر جهان

رکسانا بیگم می‌گوید هیچ‌جا به اندازه‌ی ایران در طبخ غذا از سبزی‌های تازه استفاده نمی‌شود. دستورهای غذایی در این شیوه‌ی آشپزی شامل مقدار زیادی سبزی تازه است. در نتیجه غذاها هم مطبوعند و هم به دلیل وجود مواد شیمیایی گیاهی بسیار غنی و سالم هستند. 

بیشتر ماهی بخورید

آشنایی با عادت‌های غذایی مفید در سراسر جهان

ابی شارپ می‌گوید: بسیاری از کشورهای آسیایی مانند ژاپن بیشتر ماهی و کمتر گوشت قرمز مصرف می‌کنند و به همین دلیل از فواید امگا۳ و اسیدهای چرب مفید برای قلب که بسیاری از ما از آن بی‌بهره‌ایم، بهره‌مند می‌شوند.

مغزها را فراموش نکنید

آشنایی با عادت‌های غذایی مفید در سراسر جهان

ویکی شانتا راتلنی، متخصص تغذیه مجله‌ی لایف استایل می‌گوید: یکی از عادت‌های غذایی سالم  مورد علاقه‌ی من، وارد کردن چربی‌های سالم مانند آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون به برنامه‌های غذایی است. همان کاری که مردم کشورهای مدیترانه‌ای نظیر ترکیه، یونان و ایتالیا انجام می‌دهند. من از بین مغزها عاشق پسته، بادام و گردو هستم چون می‌شود آنها را همه جا برد و برای افزایش سلامت قلب در غذاها ریخت.

غذاهای جدید را امتحان کنید

آشنایی با عادت‌های غذایی مفید در سراسر جهان

رهاف ال بوچی می‌گوید: یکی از غذاهای پرطرفدار سوریه فریکه  است که از جوانه‌ی گندم بوداده شده درست می‌شود. این ماده غذایی یکی از غلات کامل است که این روزها در غرب هم پر طرفدار شده است. فریکه سرشار از فیبر، ویتامین‌ ب و پروتئین و دارای بافتی ترد و مغزمانند است.
الیزابت شاو می‌گوید: من شیوه‌ی سنتی آشپزی هندی را خیلی دوست دارم چون از ماست همراه با سبزی تازه و ادویه‌ها و ترشی به عنوان پایه‌ای برای طعم غذا استفاده می‌کنند.

ادویه‌ها را از یاد نبرید

آشنایی با عادت‌های غذایی مفید در سراسر جهان

کریسی بریزت می‌گوید: یکی از چاشنی‌های رایج در اتیوپی سِنافیش نام دارد، که خمیری خوشمزه و تند از خردل است. خردل سرشار از ریزمغذی‌های گیاهی است که به ایزوتیوسیانات‌ها تبدیل می‌شوند، ترکیباتی که می‌توانند در پیشگیری از سرطان مؤثر باشند.

کارا هارب استریت می‌گوید: من برای خوشمزه‌تر کردن غذاها از سراسر دنیا الهام می‌گیرم و از طیف گسترده‌ای از سبزی‌ها و ادویه‌ها استفاده می‌کنم. شواهدی وجود دارد که استفاده از بعضی گیاهان و ادویه‌ها فواید زیادی برای سلامتی دارند، و راهی عالی برای خوش‌طعم کردن غذا بدون مصرف زیاد نمک است. فلفل قرمز، فلفل سیاه، پاپریکا، سیر و خردل از چاشنی‌های مورد علاقه‌ی من هستند.


از شیرینی‌های طبیعی استفاده کنید

آشنایی با عادت‌های غذایی مفید در سراسر جهان

کیتی سالیوان می‌گوید: در سفرهایی که به ترکیه و یونان داشتم متوجه شدم که مردم این کشورها از میوه‌های تازه بیشتر از شیرینی‌های شکردار برای دسر استفاده می‌کنند. و یاد گرفتم که اگر در خانه هم میوه‌های خوشمزه‌ی فصلی را انتخاب کنم و آنها را با سلیقه سرو کنم (گاهی آنها را روی یخ خردشده می‌گذارم)، به اندازه‌ی دسر‌های دیگر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

از خانه بیرون بروید

بتسی رامیرز می‌گوید: در اروپا غذا یک تجربه و در ارتباط با جامعه است. آلمانی‌ها به ورزش اهمیت میدهند و با در نظر گرفتن فعالیت‌هایی برای بچه‌ها، فضایی خانوادگی ایجاد می‌کنند. 

ربکا کلاید می‌گوید: در اسپانیا، در شهر من زوج‌های مسن شب‌ها برای پیاده‌روی در شهر بیرون می‌رفتند. این راهی است برای افزایش فعالیت روزانه. از این طریق می‌توانید بعد از شام قند خون‌تان را کاهش دهید و زمان مفیدی را کنار خانواده‌تان سپری کنید.

ایمی گورین می‌گوید: وقتی به اروپا سفر کرده بودم، چند بار در هفته به فروشگاه‌های مواد غذایی و بازارهای محلی می‌رفتم تا محصولات تازه تهیه کنم. الان هم این عادت را در خانه حفظ کرده‌ام تا یخچالم همیشه پر از میوه‌ها و سبزیجات تازه باشد.

شما چه عادت‌های سالمی در محل زندگیتان یا در سفر یاد گرفته‌اید؟ با ارتباطاتی که امروزه در دسترس همه قرار دارد، راحت‌تر می‌توان در مورد فرهنگ‌های مختلف یاد گرفت. با خوردن غذاهای جدید و استفاده از هر یک از این عادت‌ها در خانه، زندگی سالم‌تری داشته باشید.


منبع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار