قائم مقام وزير بهداشت به مناسبت هفته دولت، گزارشى از دستاوردهاى طرح تحول نظام سلامت را ارائه داد.
کد خبر: ۲۸۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵ 22 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حريرچى قائم مقام وزير بهداشت در نشست سخنگو که امروز به مناسبت هفته دولت در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: يكی از مهمترين اقدامات در طرح تحول سلامت اقدامات بهداشتى در روستاهاى نزديک به هشت هزار نفر است، از طرفى هزار و ٩٨٦ خانه بهداشت جديد راه اندازى شده است.

وی ادامه داد: ٣٣٦ مركز روستايی جديد مجرى برنامه پزشك خانواده هستند و شش هزار و ٨٥٢ پزشك عمومى، پنج هزار و ٢٨٥ ماما ،هزار و ١١٨ دندانپزشك،٣٠ هزار بهورز و در چهار هزار و ٩٤ نقطه از كشور داروخانه داريم كه هزار و ٨٥ داروخانه دولتى و بيش از دو هزار داروخانه خريد خدمت هستند.

وى تصریح کرد: همچنين 2 هزار و ٧٠٩ آزمايشگاه ،٨٥٦ واحد نمونه گيرى و هزار و ٨٥٣ آزمايشگاه فعال راه اندازى شده است. به ازاى هر ١٢ هزار و ٥٠٠  نفر يك پايگاه سلامت وجود دارد، از طرفى ٤٠٦ پايگاه ضميمه راه اندازى و ٩٢٧ پايگاه ضميمه تعمير شده است و سه هزار و ٣٦٤ پايگاه سلامت فعال وجود دارد.

قائم مقام وزير بهداشت گفت: در هر مركز جامع سلامت ٢ تا ٤ پزشك ،كارشناس سلامت روان، دندانپزشك، كارشناس تغذيه و بهداشت محيط مستقر هستند.در اين دوره ٩٠٩ مركز جامع راه اندازى شده كه در مجموع هزار و ٢٨٣ مركز ارائه خدمت مى‌كنند.

حريرچى بيان كرد: در مجموع ٩ هزار و ٤٧٦ مراقب سلامت، دو هزار و ٤٣ پزشك و ٢٤٥ دندانپزشك در اين مراكز جامع خدمت ارائه مى دهند و بيش از ٩ ميليون نفر تحت پوشش بيمه قرار گرفتند.

وي با اشاره به احداث 2 هزار و ٥٨٦ تخت مراقبت هاى ويژه، افزود: اين ميزان معادل ٥٠ درصد تخت هاى ويژه از كل بيمارستان سازى در كشور است. ٢١ هزار تخت در دست ساخت داريم كه ١٠ هزار و ٣٦ تخت تكميل و مابقى تا تابستان ٩٦ تحويل داده مى شود، از ديگر مهمترين اقدامات وزارت بهداشت، تشكيل معاونت اجتماعى بود كه در مرحله پيشگيرى از ٥٢ عامل اجتماعى موثر بر سلامت، پيشرو است.

فعاليت بيش از ٥ هزار پزشك در مراكز كاهش آسيب
حريرچى در پاسخ به سوال يكى از خبرنگاران مبنى بر اقدامات وزارت بهداشت براى كنترل ايدز، عنوان كرد: هدف ما كاهش آسيب هاى   اجتماعى است تا اقدامات در جهت كنترل ايدز موثر واقع شود. براى زنان و مردانى كه از طريق اعتياد و مسائل مختلف در معرض خطر هستند، اقدامات پيشگيرانه در مراكز وزارت بهداشت و غربالگرى انجام مى شود. حدود ٥ هزار و ٤٠٠ پزشک در اين مراكز متعدد فعال هستند و تعدادى كلينيک مثلثى در زندان ها وجود دارد.

وی درباره داروی میگرن که به تازگی رونمایی شده گفت: چند سالی است که این دارو در کشور تولید شده و دارای منشأ گیاهی است که باید با کار‌آزمایی‌های بالینی توسط مراکز ذی‌صلاح اعلام شود.

حریرچی افزود: معمولا چیزی که توسط تولید‌کنندگان اعلام می‌شود باید بررسی شود و نمونه‌های حیوانی و انسانی آزمایش شده باشد که رونمایی از دارو و واکسن روال علمی و منطقی دارد و باید در غذا و دارو ثبت و توسط مراجع رسمی اعلام شود.

مشارکت خارجی ها در ساخت بیمارستان
حریرچی در ارتباط با مشارکت خارجی ها در ساخت بیمارستان در کشورمان، اظهارداشت: یکی از مشکلات ما، کمبود تخت بیمارستانی است. بطوریکه در حال حاضر ۱.۷ تخت به ازای هزار نفر جمعیت داریم که باید در برنامه ۵ ساله به ۲.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیازمند ساخت ۱۰۰ هزار تخت جدید هستیم ضمن اینکه ۵۷ درصد از تخت های موجود در بیمارستان های کشورما فرسوده اند. از همین رو، یکی از سیاست های دولت و وزارت بهداشت، مشارکت خارجی ها و سرمایه گذاری در بخش های مختلف است که وزارت بهداشت نیز تفاهمنامه هایی با برخی شرکت ها و کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپایی داشته است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون شرکت هایی از کره جنوبی، ژاپن، چین، ترکیه، ایتالیا، اتریش و...، برای ساخت بیمارستان و تخت بیمارستانی در ایران اعلام آمادگی کرده اند.

به گفته حریرچی، سهمی که وزارت بهداشت برای سرمایه گذاری خارجی ها اختصاص داده است، معادل ۲۰ هزار تخت بیمارستانی است.

واکاوی قاچاق شیرخشک و دارو
سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به قاچاق شیرخشک و دارو به کشور و ارتباط آن با پرونده ای که در هلال احمر تشکیل شده است، گفت: نمی توانیم بگوییم قاچاق شیرخشک و دارو صفر است ولی آنچه اتفاق می افتد مربوط به قاچاق دارو در داروخانه های غیر دولتی است.

حریرچی با تاکید بر اینکه اظهارنظر رئیس سازمان غذا و دارو در مورد قاچاق شیرخشک و دارو از مرزهای غربی ارتباطی به پرونده هلال احمر ندارد، افزود: از پرونده ای که در هلال احمر تشکیل شده است، خبری ندارم.

واکنش به اعلام اخبار تولید واکسن و دارو
وی با اعلام تولید واکسن و دارو توسط شرکت های تولیدکننده نمی تواند مبنای درستی برای انتشار در رسانه ها باشد، خاطرنشان کرد: دارو و واکسن های تولیدی توسط شرکت های مختلف، باید برای تایید مورد کارآزمایی های چند مرحله ای بالینی توسط سازمان غذا و دارو قرار گیرد.

وی گفت: اعلام اینگونه خبرها نیاز به پشتوانه علمی دارد و تنها از طریق مراجع ذی صلاح سندیت دارد.

حریرچی با گلایه از برخی رسانه‌ها گفت: متاسفانه برخی رسانه ها در مورد انتشار این گونه اخبار کم توجهی می کنند و به انتشار غیر حرفه ای آن می پردازند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به چند نمونه از این اخبار گفت: در سال های گذشته در مواردی خبر تولید یک دارو برای اولین بار در کشور منتشر شده که چندین سال بوده که در کشور تولید و توزیع می شده یا خبر تولید یک دارو برای درمان یک بیماری صعب العلاج در کشور، سیل بیماران مبتلا را با امید به درمان به بیمارستان ها کشانده است.

وی درباره گردشگری سلامت بیان کرد: تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا به این موضوع توجه می‌کنند و گردشگری سلامت منبع درآمد مهمی برای آنها محسوب می‌شود،ما رویکردی دوگانه برای این موضوع داریم و با وجود کمبود تخت اولویت اول وزارت بهداشت رسیدگی به سلامت مردم کشور است اما به بخش خصوصی ماموریت دادیم تا از این فرصت و پتانسیل استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از کشورهای شمالی ایران، عراق، حاشیه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان و در بخشی خدمات خاص از کشورهای اروپایی مراجعه کننده برای درمان داریم.

وی بخشی از مسائل خارج از حوزه سلامت را از مشکلات گردشگری سلامت دانست و تصریح کرد: تسهیل در رفت و آمد، گردشگری و امکانات موجود را باید در نظر بگیریم که با توجه به محدودیت پزشک در کشور و سطح قیمت گذاری‌ها حاضر نیستیم افزایش قیمت داشته باشیم.

حریر‌چی در مورد وضعیت سلامت افغانستانی‌‌های مقیم ایران اظهار کرد: دغدغه وزارت بهداشت و جامعه برای این افراد پیگیری سلامت و درمان آنها است که برای مهاجران قانونی با پیگیری‌ها مشکلی نیست و تمام آنها دفترچه بیمه دارند و برخی از آنها که تاکنون مجوز قانونی لازم را کسب نکرده ‌اند علی رغم کمبود تخت بیمارستانی در کشور از این امکانات استفاده می‌کنند.

وی با اعلام اینکه 35 درصد وضعیت تخت‌های بیمارستانی در برخی شهرها به مهاجران افغانی تعلق دارد، بیان داشت: روش جبران این هزینه‌ها از طریق بیمه است اما برای افراد بدون بیمه نیز اورژانس و جراحی را با وجود مشکلات شدید هزینه‌ای انجام می‌دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره لطیفه رحمانی کودک مهاجر افغانی که به تازگی فوت شده اظهار کرد: در تمام دنیا برای پیوند کبد لیست طولانی و زمان‌بر وجود دارد که تاکنون 10 مورد پیوند برای افغانی‌ها با دهنده‌ای از خودشان انجام شده و با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا پیوندهای خارجی ممنوع است و یا با محدودیت فراوان انجام می‌شود، در ایران نیز از این قانون تبعیت می‌کنیم.

حریرچی تصریح کرد: تمام لطیفه‌ها خواهران و برادران ما هستند و خدمات درمانی در کشور برای 3 میلیون مهاجر افغانی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هر تصادف اتباع غیر مجاز به ازای هر شخص به طور متوسط 35 میلیون تومان هزینه برای بخش درمانی دارد، تصریح کرد: لطیفه با نارسایی حاد کبد و خون‌ریزی شدید مواجه بود، به طوریکه شیراز تنها مرکزی است که بیشتری پیوند کبد در دنیا را دارد اما این کودک توانایی پیوند کبد را دارا نبود.

قائم مقام وزیر بهداشت در مورد وضعیت کارانه‌های پزشکان و پرسنل درمانی بیان کرد: وزارت بهداشت تابع دولت و سقف شورای حقوق و دستمزد بوده و از آن‌ها تبعیت می‌کند، کارانه کاملا مستقل از حقوق است و شیوه محاسبه آن با دیگر دستگاه‌های اجرایی در کشور متفاوت است.

وی با اعلام اینکه از یک سوم تا کمتر از 50 درصد تعرفه دولتی کارانه محاسبه می‌شود، تصریح کرد: 21 سال از عمر کارانه می‌گذرد که تا دولت یازدهم و طرح تحول سلامت بدون سقف مشخصی انجام می‌شد به طوریکه این طرح فاصله‌ها و نسبت‌ها را در کارانه کاهش داد.

حریرچی با بیان اینکه در مناطقی از کشور با کمبود پزشک مواجه هستیم اما با اعمال سقف کارانه موافق نیستیم، افزود در نقاط محروم که تعداد ویزیت‌های پزشکان و زایمان‌های متعدد انجام می شود نباید اجباری در سقف کارانه وجود داشته باشد.

وی درباره قاچاق شیرخشک و پرونده هلال احمر بیان کرد: اتفاق آذر ماه موضوع مستقلی است اما نمی توانیم ادعا کنیم که قاچاق دارو و شیرخشک در کشور صفر است و در داروخانه های دولتی صفر و در بخش غیر دولتی در کمترین میزان قرار دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: از پرونده هلال احمر و شیرخشک بی اطلاع هستم و اگر رسانه‌ای مطلبی در این زمینه دارد به مقامات قضایی اطلاع دهد.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه وارداتی خارج از مبادی رسمی و قانونی قاچاق محسوب می شود، گفت: بارها به مردم هشدار دادیم که دارو و نیازهای مصرفی خود را از مبادی رسمی تهیه کنند و شناسایی کانال قاچاق به وزارت بهداشت مربوط نمی شود، ما تنها می توانیم محصول نهایی را رصد کنیم.

حریرچی درباره جلسه امروز  وزیر بهداشت در مجلس گفت: در جلسه گذشته در 7 محور هزینه های بهداشت و پیشگیری در مناطق محروم، دارو، حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی، سطح پرداختی‌ها، تمام وقت شدن پزشکان به طور مفصل پاسخ داده شد که امروز جلسه تبادل نظر در این مورد است.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره انتظارات وزارت بهداشت از برنامه ششم توسعه بیان کرد: اولین انتظار ما در نظر گرفتن سیاست های کلی سلامت مقام معظم رهبری، طبق اسناد بالادستی است که ملاک قضاوت برای قوانین و عملیات است.

وی با بیان اینکه تولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت است، افزود: درخواست بعدی این وزارتخانه درباره طرح تحول سلامت به عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی دولت و یکی از 3 موضوع مهم در کشور است که اکثر نمایندگان مجلس بر اجرای آن تاکید داشتند و گروه ارزیابی سازمان بهداشت جهانی توصیه بر نهادینه کردن طرح تحول در برنامه ششم دارند.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه 97 تا 98 درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: در سال 94 ارزش ریالی این تولیدات را به 70 درصد افزایش دادیم.

وی درباره بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها افزود: 13 ماه است که مطالبات بیمارستان ها پرداخت نشده که وضعیت بیمه ها می تواند پاشنه آشیل طرح تحول باشد و این وزارتخانه تنها یک رای در شورای عالی بیمه دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار