رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با هر شرطی اعم از تابعیت و اقامت، بازهم پیوند عضو ایرانی به خارجی مفسده‌زا خواهد بود.
کد خبر: ۲۸۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 31 August 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:محمدهادی ایمانیه اظهار داشت: در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز پیوند عضو به افراد خارجی شهروند و دارای تابعیت انجام نمی‌شود.

وی با اشاره صفوف طولانی پیوند عضو در تمام کشورهای دنیا افزود: بنابر قانون مصوبه شورای عالی پیوند اهدای عضو ایرانی به اتباع خارجی ممنوع است و اگر حتی شرط اقامت و تابعیت نیز گذاشته شود باز انواع باندها و مفسده‌ها برای تقلب و خریدوفروش عضو ایجاد می‌شود ضمن این‌که از لحاظ عقلی نیز پذیرفته نیست عضو مورد نیاز هموطن ایرانی خود را به فردی غیر ایرانی پیوند کنیم.

ایمانیه ادامه داد: پیوند عضو از خارجی به خارجی در ایران منعی ندارد و در موردی هم که اخیراً رخ داد پیوند بخشی از کبد پدر و یا مادر دختر افغانی برای وی امکان‌پذیر بود اما به سبب آن‌که بدن دختر دچار عوارض شدید ناشی از تجمع مس، به پیوند نرسید فرصت کار از دست داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست به تشریح ابعاد مختلف طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع پرداخت و گفت: در حال حاضر انتخاب پزشک خانواده محدودیت مکانی ندارد و مراجعه در ساعات هشت صبح تا چهار بعدازظهر به پزشک خانواده تخفیف کامل دارد و اگر در غیرازاین هشت ساعت دچار بیماری شود به اورژانس‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کند و روند درمان مانند سایر مناطق کشور فرد 30 درصد از هزینه را پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی‌که مردم در ساعات غیر از هشت صبح تا چهار بعدازظهر مراجعه کرده و به آنها گفته شود باید هزینه را آزاد پرداخت کند می‌توانند با شماره 1590 تماس بگیرند و مراتب را اطلاع دهند.

این مسؤول عنوان کرد: وقتی فرد به پزشک خانواده مراجعه کند برای پزشک عمومی 2 هزار تومان و در مراکز دولتی 900 تومان حق ویزیت پرداخت می‌کنند و داروهایی که پزشک خانواده می‌نویسد در استان فارس رایگان و در سایر استان‌ها 30 درصد هزینه توسط بیمار پرداخت می‌شود.

ایمانیه اضافه کرد: مراکز جامع سلامت که کاردان سلامت دهان و دندان و دندانپزشک، آزمایشگاه، چهار مسؤول بهداشت محیط، یک ماما، کارشناس تغذیه، یک نیروی بهداشت حرفه‌ای و روانشناس بالینی دارند خود شامل چهار پایگاه سلامت هستند که در هر پایگاه چهار پزشک خانواده و چهار مراقب سلامت استقراریافته‌اند که این نیروها باعث ارتقای شاخص‌های فارس در بسیاری عرصه‌ها شده‌اند.

وی ابراز داشت: در اثر اجرایی پزشک خانواده در سال 93 حدود 100 میلیارد تومان به جیب مردم فارس بازگشت و این طرح در حال حاضر بهترین روشی است که در جهان برای ساماندهی امور بهداشت و درمان اجرا شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز متذکر شد: برای ساماندهی نظام مالی کشورها مالیات وجود دارد و این‌گونه نیست که بگویند هر کس هر طور خواست درآمد کسب کند، در نظام بهداشت و درمان نیز این‌گونه نیست که هرکس هرکجا اراده کرد آنژیوگرافی شود، هر مقدار خواست دارو دریافت کند و به هرکسی خواست مراجعه کند، بهترین نظم برای این مسائل نظام ارجاع است و البته در ذات هر نظمی محدودیت‌های فردی اعمال می‌شود.

وی از دلسوزان کشور و مردم خواست که نقدهای خود بر نظام ارجاع را بیان کنند و مطمئن باشند در اصلاح نظام ارجاع از موارد صحیح آن استفاده و برای موارد ناصحیح نیز اطلاع‌رسانی و اقناع می‌شود.

ایمانیه ادامه داد: ما ادعا نمی‌کنیم در پزشک خانواده به ایده‌آل دست‌یافته‌ایم اما این مسیر، مسیر درستی است و البته به‌مانند هر کار بزرگی زمان‌بر و نیازمند فرهنگ‌سازی تدریجی است چون مردم درگذشته عادت داشتند مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کنند اما اکنون کار نظام‌مند شده و اصلاح فرهنگی به‌طور قطع نیاز به زمان دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه تصریح کرد: ساخت‌وسازهای فعلی ما به‌طور عمده در حاشیه شهر شیراز است که بخشی از آن با حضور استاندار فارس در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

وی یادآور شد: در حال حاضر به سبب زیرساخت پزشک خانواده، شاخص‌های سلامت و وضعیت خدمات‌رسانی بهداشت و درمان به مناطق محروم و حاشیه‌ای در فارس از تمام کشور بیشتر است.

ایمانیه ابراز داشت: در قالب فاینانس مقرر شده 13 مرکز درمانی بزرگ در کشور احداث شود که یک مورد آن بیمارستان یک‌هزار و 400 تختخوابی به هزینه یک‌هزار میلیارد تومان با دو شرکت ساخت و تجهیز خارجی برای استان فارس قرارداد بسته‌ شده و این کار به دست مهندسان و کارگران ایرانی و مصالح ساختمانی داخلی انجام خواهد شد که این قرارداد به تائید سازمان مدیریت رسیده و اجرایی شدن آن تنها منوط به تائید شورای اقتصاد است.

وی همچنین گفت: علاوه بر دو بیمارستان بلوار امیرکبیر و رحمت و مرکز مغز و اعصاب ورودی صدرا، بیمارستان میانرود توسط وزارت بهداشت احداث می‌شود و وزیر بهداشت قول تأمین اعتبار دادند و بیمارستان دیگری نیز در ورودی جاده خرامه به‌صورت خیرساز احداث می‌شود.

پیشگیری از دیابت و فشار خون در نظام ارجاع

دکتر همتی قائم‌مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: طرح پزشک خانواده ابتدا در روستاها اجرایی شد و پس‌ازآن که رضایتمندی مردم در اثر پرداخت تنها پنج درصد از هزینه از جیب مردم محقق شد، این طرح در شهرها نیز عملیاتی شد.

وی افزود: در کل کشور اولویت ابتدا حاشیه شهرها بود و به سبب زیرساخت مناسب استان فارس خدمات نظام ارجاع تنها به حاشیه شهر محدود نشد و در کل استان فارس اجرایی شد.

همتی اضافه کرد: تمام پرونده‌های سلامت به پزشک خانواده داده‌شده و افراد پس از غربالگری در مورد سلامت به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

به گفته وی، 50 هزار نفر از افراد مبتلابه فشارخون و 38 هزار مبتلابه دیابت شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاع نداشتند و این کار در قالب 72 مرکز جامع و 220 پایگاه سلامت استان محقق شد.

همتی تصریح کرد: کودکان و مادران باردار تنها قشری بودند که از نظام پیشگیری بهره‌مند بودند اما در پزشک خانواده برای تمام سنین از نوجوانی تا کهنسالی در مراکز نظام جامع سلامت دندان‌پزشک، روان‌پزشک، پزشکان و متخصصان تغذیه و سایر تخصص‌های موردنیاز مردم حضور دارند و امور سلامتی خانواده پایش می‌شود تا پیشگیری به بهترین وجه محقق شود

وی متذکر شد: ثبت اطلاعات پزشکی مردم در یک سامانه یکپارچه در نظام ارجاع و طرح تحول در نظام بهداشت محقق شده و فارس از نظر ثبت دیتا در کشور رتبه نخست کشور را دارد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
مشکلات نظام ارجاع پس از چند سال هنوز رفع نگردیده و هیچ یک از اهداف طرح تاکنون محقق نشده فقط وقت مردم وهزینه های جانبی و رفت و آمد مکرر مردم به مطب ها ی پزشکان برای کارهای خیلی جزیی از جمله زدن مهر های متعدد و گرفتن کاغذ های رنگی و تحویل به متخصص که پول زیادی برای پزشکان در بر دارد و زور گویی و قدرت نمایی و منت گذاشتن از طرف منشی های کم سواد به مردم از مزایای این طرح می باشد آقای دکتر چرا ما مردم فارس مستوجب این آزمون و آزمایش قر داده ا ید و هنوز هم اصرار بر نظر تحمیلی خود می کنید این طرح معایب پنهان زیادی دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار