کد خبر: ۳۲۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 01 November 2016

به گزارش تابناک یزد،مسئول کمیته غارنوردی استان یزد از تخریب غارهای استان که بعضاً از بی‎‎نظیرترین غارهای کشور نیز محسوب می‎‎شوند، ابراز نگرانی کرد.

«حسن انتظاری» با بیان این‌که استان یزد به نوبه‌ی خود به‌لحاظ وجود غارهای زیبا اعم از غارهای خشک و غارهای آبی از وضعیت مناسبی در کشور برخوردار است، اظهار کرد: کمیته غارنوردی استان از سال 1391 تاکنون اقدام به شناسایی و نقشه‌برداری از 52 غار موجود در استان هم‌چنین عکس‌برداری از داخل قریب 20 غار داخل استان کرده است.

وی بیشترین غارهای استان را به‌صورت عمودی دانست و گفت: متأسفانه آن دسته از غارهای افقی موجود در استان که دسترسی عمومی به آن‌ها نیز بیشتر است در سال‌های اخیر مورد تعرض و آسیب قرار گرفته است.

انتظاری با اشاره به آسیب‌هایی که به غارهایی مانند غار نباتی و غار سرخون در منطقه‌ی ندوشن وارد شده است، خاطرنشان کرد: برخی  بازدیدکنندگان نسبت به جدا کردن سنگ‌های غار به‌ویژه استلاکیت‌ها و استلاکمیت‌ها این قبیل غارها در استان می‌کنند و این در حالی است که شکل گیری یک سانتی‌متر از این سازه‌ها در شرایط بارندگی مناسب در استان خشک و کم بارش یزد، بیش از 100 سال زمان می‌برد.

وی یکی دیگر از تخریب‌هایی که توسط بازدیدکنندگان در غارهای استان مشاهده می‌شود را یادبودنویسی با رنگ روی بدنه‌ی غارها برشمرد و گفت: متأسفانه این اقدام آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر غار وارد می‌کند و عملاً زندگی موجودات غار و در واقع زندگی غار را متوقف می‌کند.

این مسئول افزود: متأسفانه حفاظت و نگهداری از غارها متولی ندارد و از همین‌رو کمتر اقدام به معرفی غارهای استان می‌شود و بیشتر غارهایی که دسترسی به آن‌ها سخت است را معرفی می‌کنیم.

وی به بازدید مسئولان محیط‌زیست از تخریب‌های صورت گرفته در غار سرخون ندوشن که در نوع خود از کم‌نظیرترین غارهای کشور است، اشاره کرد و گفت: متأسفانه پس از گذشت شش ماه هنور اتفاق خاصی برای حفاظت از زیبایی‌های غارهای استان از جمله غاز مذکور صورت نگرفته است.

انتظاری که خود از اعضای کارگروه غارشناسی استان است، خاطرنشان می‌کند: به‌رغم جلسات برگزار شده در این کارگروه، تاکنون خروجی مثبتی در زمینه‌ی حفاظت از غارهای استان نداشته‌ایم اما به‌نظر می‌رسد باید از مشارکت بخش خصوصی در این زمینه بهره برد همانطور که در بسیاری از کشورها از این طریق و با جلب گردشگران برای بازدید از غارها، درآمدزایی و اشتغالزایی مناسبی نیز صورت گرفته است.

مسئول کمیته غارنوردی هیئت کوهنوردی استان در پایان توجه جدی مسئولان مربوطه در این زمینه را خواستار شد و در مورد باب شدن سنگ‌های جدا شده از بدنه‌ی غارها در برخی سنگ‌فروشی‌های استان به شدت ابراز نگرانی کرد.

«حسن اکبری» معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل محیط زیست استان نیز در گفت‎‎وگو با خبرنگار ایسنا، در این‌باره به تعدد المان‌های گردشگری و طبیعی در کشور و استان اشاره کرد و گفت: به‌دنبال مباحث توسعه‌ای در کشور بعضاً شاهد تخریب بخشی از این جاذبه‌ها نیز هستیم، اما نکته حائز اهمیت این است که نباید برای حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست به‌دنبال متولی گشت بلکه همه آحاد مردم از بزرگترین مقام سیاسی استان‌ها و کشور تا حتی یک چوپان که در مراتع به چرای دام می‌پردازد باید نسبت به حفظ محیط زندگی خود اعتقاد و باور داشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که در صورت نبود چنین اعتقاد و باوری، همه اقدامات یک متولی برای حفظ محیط‌زیست بی‌نتیجه خواهد بود، در خصوص غارها نیز اظهار کرد: در همین راستا و براساس آئین‌نامه دولتی، کارگروه غارشناسی استان به ریاست معاون عمرانی استاندار و دبیری اداره کل محیط زیست راه‌اندازی شده است منتها در دولت یازدهم تنها یک نشست این کارگروه برگزار شده و بیشتر در قالب کمیته فنی تشکیل جلسه داده است.

اکبری با بیان این‌که براساس آئین‌نامه، متولی حفاظت از غارهایی که در مناطق حفاظت شده که هشت درصد مساحت استان را شامل می‌شود قرار دارد، محیط زیست و مابقی غارها برعهده میراث فرهنگی است، خاطرنشان کرد: البته بیشترین تخریب‌ها نیز در خارج از محدوده‌های تحت پوشش محیط‌زیست است، ضمن این‌که باید اذعان کرد که انرژی و نیروی انسانی میراث فرهنگی نیز برای شناسایی و حفاظت از غارها بسیار محدود است.

به گفته‎‎ی وی، در همین راستا نیز موضوع در کمیته فنی کارگروه مورد بحث قرار گرفته و قرار است که در وهله‌ی اول اقدام به ایجاد شناسنامه و رتبه‎‎بندی غارهای استان شود و سپس براساس اولویت‌بندی انجام شده با کمک بخش خصوصی امکان بهره‎‎برداری از آن‌ها به‌عنوان جاذبه‎ گردشگری در حین حفاظت از آنها در دستور کار گیرد.

وی گفت: در همین رابطه نیز تاکنون با حوزه‎‎ها مدیریتی استان و فرمانداران چند بار جلساتی در این زمینه برگزار شده که امیدواریم این موضوع به نتیجه‎‎ی خوبی منتج شود.

اکبری یادآور شد: غارها علاوه‌بر ارزش‎‎های علمی و آموزشی، زمین‌شناسی و نیز ارزش‎‎های بصری،  جایگاه بسیار خوبی در صنعت توریست و گردشگری دارند، از این‌رو لازم است که با غارها با احترام بیشتری برخورد کنیم و به‌ویژه از جدا کردن قسمت‎‎هایی از آن‌ها و یادگاری نوشتن روی بدنه آن‌ها خودداری کنیم، چون این اقدامات بدترین ذفتارهایی است که می‎‎توانیم در رابطه با غارها داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار