معاون میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه مستندات لازم تهیه و شرح حال آن تدوین شد، ادامه داد: پس از بررسی و بازدیدهای متعدد مشخص شد یک عمارت دو طبقه منفک وجود دارد که در حال حاضر به دنبال راه‌پله آن هستیم که در نهایت بازسازی را انجام و مرمت بنا صورت گیرد.
کد خبر: ۳۲۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 03 November 2016
اخیراً مشخص شده که هسته اصلی بیمارستان اکباتان متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی است بنابراین پیشنهاد تأسیس موزه پزشکی همدان و نمایش دستاوردهای پزشکی در آن ارائه شده است.

به گزارش فارس، بدون تردید توقف و ماندگاری شیخ الرئیس بوعلی سینا درهمدان باعث شده تا یکی از مزیت‌های کهن‎شهر همدان در حوزه پزشکی ایجاد شود. رونق پزشکی تنها به دوران بوعلی سینا بازنمی‌گردد وپس از آن چهره‌های بسیاری دراین حوزه ظهور و بروز کردند به طوری که پس از ایجاد مکان‌های درمانی به شکل نوین، بیمارستان اکباتان از جمله بیمارستان‌های برجسته در کشور بود که امروز هسته اصلی آن به دلیل عملیات ساخت و ساز مشخص شده و کارشناسان پیشنهاد ایجاد موزه پزشکی همدان را ارائه دادند.

البته میراث فرهنگی به دنبال ایجاد موزه‌هایی برای به نمایش گذاشتن تمام دستاوردهای گذشتگان است تا هویت شهر برای آیندگان حفظ شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه هسته مرکزی بیمارستان اکباتان به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی بازمی‌گردد، اظهار کرد: زمین مربوط به هسته اصلی بیمارستان اکباتان بخشی از باغ نظری بوده است که مالک باغ بخشی از آن را جدا و برای ساختن فضای درمانی به بهداری وقت هبه می‌کند.

بهرام توتونچی با اشاره به اینکه در زمانی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در ایران و به تبع آن در همدان حاضر می‌شوند، مسیحی‌ها بیمارستان را احداث می‌کنند، افزود: وجود یک کلیسا در فضای بیمارستان نیز برای تأمین محل عبادت کارکنان بیمارستان بوده است.

توسعه بیمارستان هسته اصلی را مخفی کرد

وی با بیان اینکه نیاز به توسعه بیمارستان به قدری افزایش یافت که پس از مدتی امکان تشخیص هسته اصلی و دارای ارزش بیمارستان قابل شناسایی نبود، تصریح کرد: زمانی که فرصت نوسازی فضا و احداث بیمارستان پیش آمد، هسته مرکزی نیز نمایان شد و پس از آن نامه نگاری‎ها به استانداری و بازدیدهای متعدد صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه مستندات لازم تهیه و شرح حال آن تدوین شد، ادامه داد: پس از بررسی و بازدیدهای متعدد مشخص شد یک عمارت دو طبقه منفک وجود دارد که در حال حاضر به دنبال راه‌پله آن هستیم که در نهایت بازسازی را انجام و مرمت بنا صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پس از بازسازی و مرمت این فضا در قالب بیمارستان باقی می‌ماند و به یک موزه پزشکی تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: در این فضا می‌تواند بانک اطلاعاتی و درمانی شهر را جمع‌آوری و ارائه داد تا بیماران و همراهان آنها بتوانند اوقات فراغت خود را در موزه بگذرانند.

توتونچی با اشاره به اینکه این بنا می‌تواند جزیی از هویت شهر در خصوص بحث درمانی باشد، گفت: یکی از بحث‌هایی که در میراث فرهنگی دنبال می‌کنیم، رایزنی با نهادهای مختلف برای مستند کردن خدمات و گذشته آنهاست که همه از آن اطلاع ندارند و تنها در اختیار همان سازمان، نهاد یا ارگان است.

با موزه‌ها حس خودباوری در ذهن مردم ایجاد می‌شود

وی با بیان اینکه ایجاد چنین فضاهایی باعث ایجاد حس خودباوری در ذهن مردم می‌شود، اظهار کرد: با احداث این بنا و بناهای مشابه مدنیت شهر برای بازدیدکنندگان به خوبی مشخص می‌شود و نشان می‌دهد شهر از چه سبقه‌ طولانی برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه بیمارستان اکباتان همدان جزو 6 بیمارستان برتر کشور در گذشته بوده و حرف برای گفتن داشته است، افزود: با حفظ این ارزش‌ها یک هویت ارزشمند در کنار هویت‌های دیگر برای مردم شهر ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از این مجموعه می‌توان برای معرفی افرادی چون مرحوم دکتر میرهادی و پزشکان قدیمی که به مردم خدمت کردند، استفاده کرد، تصریح کرد: پزشکانی در همدان حضور داشتند که زبانزد خاص و عام بودند و به حق باید گوشه‌ای از زحمات آنان را مستند کنیم.

توتونچی با اشاره به اینکه افرادی در راستای ارتقای وضعیت بهداشتی شهر تلاش کردند و باید معرفی و شناسانده شوند، ادامه داد: امروز هیچ اثری از مرحوم دکتر میرهادی وجود ندارد و به تدریج ذهن‌های مردم مسن شده و دیگر از گذشته اثری باقی نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه بنا بر تأکید مقام معظم رهبری مسائل فرهنگی را باید برجسته کنیم، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم ادارات و نهادهای مختلف بخشی از اعتبارات خود را برای معرفی فعالیت‌های گذشتگان و اقدامات انجام شده اختصاص دهند و در موزه‌ای ارائه دهند تا بتوان در راستای قوام و دوام فرهنگی، بسترهای لازم را فراهم کنیم.

داشته‌های متعدد همدان در عرصه پزشکی

معاون میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه وجود محله‌ای به نام در حکیم‌خانه خود گویای سبقه با افتخار پزشکی در این شهر است، گفت: در حال حاضر جامعه شهرنشین ما هیچ اطلاعی از این فعالیت‌ها ندارند و ما به عنوان یک حساس‌کننده به دنبال راضی کردن ارگان برای ارائه عملکردها در قالب عکس و مستندات به مردم هستیم تا مشخص شود از چه سبقه‌ای برخوردار هستیم.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات در جلسات عنوان می‌شود که شخصی در گذشته خدمات بزرگی ارائه داده است، اظهار کرد: متأسفانه این سخنان تنها در برخی از جلسات مطرح می‌شود و اگر آنان را به صورت منسجم ارائه داد هویت‌های شهر شایسته‌تر و بهتر معرفی می‌شود.

توتونچی با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی از ایجاد این موزه و مرمت بنا استقبال کرده است، افزود: تنها نگرانی موجود اخلال در روند احداث ساخت و ساز بیمارستان بود که این نگرانی هم برطرف شده زیرا مانع از این فعالیت نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از بنای تاریخی به عهده علوم پزشکی خواهد بود، تصریح کرد: میراث فرهنگی تنها نظارت عالیه خواهد داشت و علوم پزشکی می‌تواند از این موزه برای معرفی هویت و داشته‎های خود استفاده کند.

این مقام مسؤول اظهار امیدواری کرد احداث این مجموعه سایر نهادها را نیز به گردآوری داشته‌ها و افتخارات گذشته ترغیب کند.

از یک مکان فرهنگی استقبال می‌کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه در حال حاضر اداره مسکن و شهرسازی احداث بیمارستان اکباتان را در دست دارد، اظهار کرد: کارگاه در حال حاضر تحویل پیمانکار است و ما دخل و تصوری در آن نداریم.

حبیب‌الله موسوی‌بهار با بیان اینکه ما از یک فضای فرهنگی که بتوان از آن بهره‎برداری کرد، استقبال می‌کنیم، افزود: البته در حال حاضر ما به شدت به فضای بیمارستان اکباتان با توجه به مشکلاتی که در بخش‌های دیگر موجود است، نیاز داریم.

نیاز شدید به فضای بیمارستان اکباتان

وی با اشاره به اینکه الان در بیمارستان فاطمیه 120 درصد ضریب اشغال تخت داریم، در بیمارستان شهید بهشتی ضریب اشغال صد درصد است و در سایر بیمارستان‌های دیگر نیز ضریب اشغال به همین شکل است، تصریح کرد: بنابراین نمی‌توانیم برای یک ساختمان فاقد ارزش، از فضایی که به شدت به آن نیاز داریم، بگذریم.

این مقام مسؤول عمر هسته اصلی بیمارستان اکباتان را 70 سال دانست و ادامه داد: اولویت ما در حال حاضر تأمین نیازهای درمانی مردم است.

ساختمان قدیمی به قوت خود باقی است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی نیز در این خصوص در گفت‎و‎گو با فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختمان قدیمی بیمارستان وجود دارد و هیچ اقدام تخریبی انجام نشده است.

محمد رودباری با بیان اینکه 10 سال که ساختمان جدید بنا شده و با ساختمان قدیمی فاصله دارد به طوری که ارتباطی نیز با هم ندارند، گفت: باید در آغاز عملیات وجود بنای قدیمی اطلاع رسانی می‌شد چراکه امروز ساختمان در پنج طبقه بتونی احداث شده و امکان تغییر در آن وجود ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار