نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سبک زندگی اسلامی که رهبر معظم انقلاب هم‌روی آن تأکید داشتند به این دلیل بود که اگر قرار باشد زندگی مردم تحول پیدا کند باید راه بندگی خدا برای مردم هموار شود، رسالت ما در انقلاب، بنده سازی برای خدا است.
کد خبر: ۳۲۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ 05 November 2016
به گزارش تابناك رضوي، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در گفت‌وگوی تلویزیونی با اخبار شبکه قرآن درباره سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سفر استانی به خراسان شمالی در دیدار با جوانان و نخبگان بر سبک زندگی اسلامی تأکید کردند و دستور دادند این موضوع در تریبون‌های مختلف مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

وی افزود: ما هم به مدت دو سال در خطبه‌های اول نماز جمعه مشهد مقدس برحسب سرفصل‌های رهبر معظم انقلاب، سبک زندگی اسلامی را مطرح کردیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سبک زندگی اسلامی که رهبر معظم انقلاب هم‌روی آن تأکید داشتند به این دلیل بود که اگر قرار باشد زندگی مردم تحول پیدا کند باید راه بندگی خدا برای مردم هموار شود، رسالت ما در انقلاب، بنده سازی برای خدا است.

وی تصریح کرد: رهبری در این رهنمود و دستور به این نتیجه رسیدند که اگر سبک زندگی مردم سبک زندگی اسلامی شود، مردم در بستر عبودیت و بندگی خدا در زندگی قرار می‌گیرند و نظام هم اگر در این جهت حرکت کند در راستای رسالت اصلی بنده سازی برای خدا است.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه در ابتدای مباحث آن دو سال اولین بحث تفسیر اسلام از سبک زندگی بود، گفت: نقطه تمایز سبک زندگی اسلامی با بقیه سبک‌های زندگی، تفسیر اسلام از سبک زندگی است، زندگی از نظر اسلام به چه چیزی می‌گویند؟

وی ادامه داد: در راستای تفسیری که اسلام برای زندگی دارد، بحث نوع زندگی کردن پیش می‌آید، سبک زندگی ما از توده رفتاری تشکیل می‌شود که در اسلام برنامه و دستورالعمل دارد، این توده رفتار را باید در طول زندگی باید بر اساس حلال و حرام اسلامی و دستورات اسلامی تنظیم کنیم؛ این معنای کلی سبک زندگی اسلامی است.

امام‌جمعه مشهد مقدس در پاسخ به این سؤال که علت نهادینه نشدن سبک زندگی اسلامی در بین مردم چیست، تشریح کرد: تفسیر زندگی اسلامی برای مردم روشن نیست، علت اینکه در رفتارهای مردم، در فعالیت‌های معیشتی برای تأمین اقتصاد زندگی حتی رقابت‌های سیاسی نظام و احکام و فرهنگ اسلامی در زندگی مردم پیاده نشده، اصلش به این دلیل است که تفسیر اسلامی ندارند و برداشتشان از زندگی یک برداشت مادی است و آن طوری که اندیشه‌های مادی زندگی را تفسیر کرده‌اند زندگی را دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بینش مادی که سرچشمه از اومانیسم گرفته این است که زندگی در حقیقت یک جریان مدور است و یک جریان در حال گردش به دور خودش است، متوقف است، ایستا است، عرصه وجود در طبقه‌بندی و تبادلات موجودات این است که نهایتش به انسان می‌رسد و به انسان ختم می‌شود و انسان علی‌رغم داشتن نقطه توقف و ایستا، کمال وجود هستی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی افزود: همه استعدادی که در انسان هست، هر موجودی در خط تکاملش بالا می‌آید، به انسان که رسید متوقف می‌شود چون هیچ‌چیز بالاتر از انسان نیست و همه امکانات و موجودات باید برای عیش و نوش انسان باید استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی زندگی این شد، جامعه هم تبدیل به رستورانی می‌شود که انواع شهوات و تمایلات باید آماده باشد تا انسان به آن برسد، تصریح کرد: وقتی این بینش در زندگی جاری شد، انسان همه‌چیز را برای خود استفاده می‌کند و یک بینش غلطی است که نسبت به ماده‌پرستی اما نیستی ایجادشده است و به دنبال رفتاری است که بهتر و بیشتر بتواند این عیش و نوش شهوانی را برای خود استفاده کند.

علم‌الهدی بابیان اینکه در مقابل این تفسیر، تفسیر توحیدی قرار دارد، تأکید کرد: در تفسیر توحیدی زندگی ایستا نیست و نقطه کمالش خداگونگی است، در قرآن بشر به‌عنوان خلیفه خدا معرفی‌شده و باید کار خدایی کند و در نقطه کمال خدا گونه شود.

وی با اشاره به اینکه خداوند می‎‌فرمایند «تو اطاعت مرا بکن تا تو را مثل خودم قرار دهم»، خاطرنشان کرد: در این نوع زندگی باید فعالیت کنیم، حرکت کنیم و جلو برویم و زندگی ابدی ما هم در بستر خداگونگی ما تعریف می‌شود و اگر به‌طرف خداگونگی رفتیم، هوس بازی و شهوت معنا ندارد.

وی ادامه داد: اگر این دو تفسیر را کنار هم بگذاریم می‌بینیم دو جریان متفاوت است، باید اول بینش مردم را نسبت به سبک زندگی درست کنیم، اینکه می‌بینید فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی اثر نمی‌گذارد به این دلیل است که اصل دین را اقدام نکرده‌ایم و بینش اسلامی را ایجاد نکرده‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: رزمنده‌ای که در شب عملیات زیر باران آتش می‌رفت، زن، فرزند، خانه و خوردوخوراک برایش مطرح نبود و در مسیر پویایی حرکت می‌کرد که در مقابل خودش یک پرش می‌دید که جاده 70-80 ساله را طی کند و به خداگونگی برسد.

وی ادامه داد: رزمنده‌ای که شهادت را در نظر گرفت زیر باران دشمن بینش و دیدش نسبت به تفسیر زندگی عوض شد و بینش توحیدی نسبت به زندگی پیدا کرد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اگر این بینش را در مردم ایجاد کنیم، بقیه راه‌ها را خیلی آسان می‌توانیم طی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که وظیفه اصلاح سبک زندگی اسلامی بر عهده کیست گفت: در درجه اول وظیفه خود مردم است، همان‌طور که هر کس خودش به دنبال تحصیل علم می‌رود، همه امکانات هم که فراهم باشد بازهم خود دانشجو باید به دنبال علم برود، دستگاه‌های اجتماعی هم باید امکانات فراهم کنند ولی مردم برای شناخت نسبت به زندگی توحیدی خودشان باید حرکت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اگر در کانون نفس وجود ما این تغییر ایجاد شد، این تغییر در رفتار نفسانی ما هم اثر می‌کند و همه‌چیز تغیر می‌کند، تصریح کرد: امروز فضای اجتماع در دست قدرتمندان جامعه است، هرکسی که می‌خواهد باشد، این در جامعه موردتوجه است و مردم به او نگاه می‌کنند.

وی افزود: زندگی که به آن نگاه کردند برای مردم الگو می‌شود، وقتی این آقای قدرتمند و مسؤول در چشم مردم قرار بگیرد، زندگی‌اش هم در چشم مردم قرار می‌گیرد و زندگی‌اش هم الگوی مردم می‌شود.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه تحلیل وضعیت اقتصادی 5 سال حکومت حضرت علی (ع) بسیار ضروری است، گفت: باید تأثیر زندگی امام علی (ع) را در زندگی مردم را مشاهده کنیم، در آن دوران علی‌رغم جنگ‌ها و اختلافات مردم بهترین معیشت را داشتند، چون سبک زندگی در نگاه امیرالمؤمنین (ع) بود و در زندگی علی (ع) و ساده زیستی الگو بود و ثروت و کاخ‌نشینی ارزش نبود و این باعث می‌شد خودبه‌خود سطح زندگی پایین می‌آمد و اقتصاد هم در یک جریان ثابت قرار داشت و اسراف و ریخت‌وپاش و تبذیرها وجود نداشت.

وی تصریح کرد: فایده سبک زندگی مسؤولان و مدیران ما این است که بزرگ‌ترین فعالیت و برنامه‌ریزی اقتصادی در جامعه، اقتصاد مقاومتی را بتوانیم ایجاد کنیم، به همین دلیل باید سطح زندگی مسؤولان و مدیران جامعه تنزل کند به یک زندگی عادی، هرچه این اتفاق بیافتد اقتصاد مقاومتی آسان‌تر پیاده می‌شود.

امام‌جمعه مشهد یادآور شد: در این مسائل رفتار مدیران بسیار تأثیرگذار است، سطح زندگی مسؤولان ما باید از وسط جامعه به پایین باشد و اگر این‌طور نباشد خود این، در فرهنگ‌سازی سبک زندگی اسلامی اثر منفی می‌گذارد.

وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم مردم ما نگاهشان در اسلام‌خواهی به خود اسلام باشد، اگر در اعمال مسؤولی مردم عیب و اشکالی می‌بینند این را به‌عنوان الگوی اسلامی قرار ندهند و در مقام فهم اسلام سراغ ائمه و امام و رهبری بروند که مظهر ائمه معصومین از نظر سبک زندگی اسلامی امام و رهبر معظم انقلاب هستند و اسلام را از منبع خود اسلام بگیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار