کلید کاروانسرای «دیر گچین»، به بهانه برگزاری «دومین جشنواره کویر جوادآباد» توسط مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تحویل رئیس میراث فرهنگی ورامین شد.
کد خبر: ۳۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 10 May 2015
به گزارش فارس  کلید کاروانسرای «دیر گچین» که یکی از کاروانسراهای تاریخی کشور است، به بهانه «دومین جشنواره کویر جوادآباد» که به همت شهرداری این شهر برگزار می‌شود، توسط مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تحویل رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین شد.

به‌منظور برگزاری دومین جشنواره کویر، صبح امروز مهدی کچویی شهردار جوادآباد، حمزه موج‌بافهاکچویی رئیس شورای اسلامی شهر جوادآباد به همراه شهاب پازوکی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در محل «دیر گچین»با عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم دیدار کردند.

در این دیدار که با حضور جمعی از مسئولان صنایع دستی و گردشگری استان قم برگزار شد، شهردار جوادآباد، اهداف برگزاری جشنواره کویر را بیان کرد و همکاری مسئولان ذی‌ربط استان قم را خواستار شد.

مهدی کچویی ضمن برشمردن ظرفیت‌های بالقوه کاروانسرای «دیر گچین» خواستار ایجاد غرفه‌های متعدد از سوی صنایع دستی و گردشگری استان قم در این جشنواره شد.


«دومین جشنواره کویر جوادآباد» از مبعث تا میلاد امام حسین(ع)

وی افزود: این جشنواره از 26 اردیبهشت مصادف با 27 رجب، مبعث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) آغاز شده و تا اول اردیبهشت ماه مصادف با سوم شعبان میلاد باسعادت سومین گوهر تابناک آسمان ولایت و امامت، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ادامه خواهد داشت.

شهردار جوادآباد بیان داشت: دومین جشنواره کویر جوادآباد دارای غرفه‌های متعدد سنتی و محلی بوده و طی آن، شترسواری، بالن سواری کویر، مسابقه بادبادکها و مسابقه پخت غذاهای محلی و مواردی از این دست نیز برگزار می‌شود.

در ادامه نیز عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم آمادگی خود و مجموعه تحت الامر خود را برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره اعلام کرد.

در پایان این بازدید، کلید کاروانسرای دیر گچین که یکی از کاروانسراهای قدیمی کویر می‌باشد، تحویل شهاب پازوکی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین شد و وی نیز همکاری همه جانبه خود را جهت برگزاری این جشنواره اعلام کرد.

 نخستین جشنواره فرهنگی کویر 14 اردیبهشت ماه 93 به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر جوادآباد برگزار شد که در این جشنواره، قابلیت‌های شهر جوادآباد، جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی و نیز جاذبه‌های کویری این شهر در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

کاروانسرای «دیرگچین» کاروانسرایی بسیار استوار و پرشکوه است که در دل «پارک ملی کویر» واقع شده به عنوان منزلگاهی بسیار مهم در مسیر یکی از راه‌های باستانی ایران بوده که بر سر راه قدیمی قم به ورامین و قم به گرمسار قرار دارد و فاصله آن تا شهر قم حدود 70 کیلومتر است.

با توجه به قدمت، وسعت و اهمیت کاروانسرای «دیرگچین»، در بیشتر منابع و متون به عنوان مادر کاروانسراهای ایران از آن نام برده شده است؛ یکی از دلایل نام نهادن کاروانسرای دیرگچین به عنوان «مادر کاروانسراهای ایران» وجود تمام مایحتاج مسافران در داخل کاروانسرا شامل مسجد، آسیاب، حیات خلوت، حمام و سرویس‌های بهداشتی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار