گرچه کاروان یاسین‌پیشرو در ‌‌‌نهایت عازم مشهد شد و در لیگ حضور پیدا کرد و شرایط این تیم از نظر روانی و جو حاکم مثبت ارزیابی می‌شود اما مخالفان و موافقان ایده باشگاه یاسین‌پیشرو برای در اختیارگیری کامل امتیاز این باشگاه برای حضور در لیگ بر‌تر همچنان در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند.
کد خبر: ۳۵۲۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 31 December 2016
به گزارش تابناک قم، یاسین‌پیشرو سفت و سخت پای ایده خود برای در اختیار داشتن امتیاز تیم ایستاده و اداره کل ورزش و جوانان قم نیز به تدریج چراغ سبز نشان می‌دهد. چراغ سبزی که می‌تواند به اتفاقی تاریخی در فوتسال قم بینجامد.

داستان از آنجا شروع شد که یاسین‌پیشرو در تابستان ۹۴ با عقد قراردادی با اداره کل ورزش و جوانان استان قم پذیرفت که حامی مالی و به نوعی همه کاره نماینده فوتسال قم در لیگ بر‌تر باشد. بر این اساس، مالکیت این تیم همانند سابق در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان قم باقی می‌ماند. اتفاقی که در سال‌های پیش نیز رخ داد. در طول سالیانی که قم در لیگ بر‌تر فوتسال تیم داشته است مالکیت آن بر خلاف آنچه عموم مردم تصور می‌کنند در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار داشته است.

داستان مالکیت امتیاز نماینده قم در لیگ بر‌تر فوتسال به چیزی در حدود ۱۰ سال قبل برمی‌گردد. در آن زمان تیم فوتسال فراز که نماینده قم در لیگ بر‌تر فوتسال بود نمی‌توانست هزینه‌های لازم برای حضور در لیگ بر‌تر را تأمین کند و برای همین منظور تصمیم گرفت امتیاز خود را به فروش برساند. فوتسال در آن زمان، تازه در قم ریشه دوانده بود و مردم با علاقه و دقت فوتسال را دنبال می‌کردند و هنوز خبری از حضور صبا در قم نبود.

مالک باشگاه فراز در آن زمان بدهی‌های زیادی داشت و به اداره کل ورزش و جوانان قم که در آن زمان هنوز با نام تربیت بدنی فعالیت می‌کرد پیشنهاد داد بدهی‌های این باشگاه از سوی اداره تربیت بدنی سابق قم پرداخت شود و در مقابل امتیاز فراز به طور کامل به تربیت بدنی قم واگذار شود. 

تربیت بدنی قم مبلغی برای خرید امتیاز فراز به این باشگاه پرداخت نکرد بلکه با توافقی دوجانبه پرداخت بدهی‌های این باشگاه را به عهده گرفت که در آن زمان فشار مالی زیادی روی تربیت بدنی قم نمی‌گذاشت. از آن زمان به بعد، اداره تربیت بدنی و سپس اداره کل ورزش و جوانان هر سال این تیم را به بخشی خصوصی واگذار کرده‌اند تا هزینه‌های آن تأمین شود در حالی که متولی ورزش نقشی در تصمیم‌گیری‌های آن نداشت و به نوعی تیم خود را به مدتی نامشخص تا هر زمان که طرف مقابل مایل باشد اجاره می‌داد.

در آن زمان ابتدا نوبت به ارم کیش رسید. محمدعلی شفیعی مالک هتل ارم در جزیره کیش وارد کار شد و چند سالی به این شکل فعالیت کرد. سپس نوبت به هواپیمایی کیش ایر رسید که به مدت ۲ سال تیم را زیر پوشش قرار دهد. در ادامه، تیم یک سال به نام صبای قم در مسابقه‌ها حاضر شد تا امیر جلالی مالک ماهان تندیس وارد کار شد و 2 سال این تیم را پشتیبانی کرد. در ‌‌‌نهایت با ورود یاسین‌پیشرو به کار، نماینده قم در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با نام یاسین‌پیشرو وارد کارزار شد.

یاسین‌پیشرو در سال اول فعالیت کار را به خوبی پیش برد اما در سال دوم مدعی شد که برای این‌که هزینه کند و به کار ادامه دهد باید مالک امتیاز نماینده لیگ برتری فوتسال قم باشد.

زیاده‌خواه‌اند یا منطقی؟

یاسین‌پیشرو چند صد میلیون تومان در طول سال برای رفت‌وآمد، هتل و تمرین و پوشاک و غذا تا دستمزد بازیکن و مربی و عوامل که بخش اعظم کار است هزینه می‌کند. این کاری است که دیگر حامیان هم در سال‌های گذشته انجام داده‌اند. 

امیر جلالی مالک ماهان تندیس در زمان فعالیت در عرصه فوتسال، به این دلیل که مسئولان استانی به خواسته‌های اقتصادی وی تن ندادند در پایان سال دوم کار خود اعلام کرد که دیگر تیمداری نمی‌کند. یاسین‌پیشرو اما مهم‌ترین خواسته خود را مالکیت تیمی اعلام کرده که برای آن هزینه می‌کند. به طور منصفانه، با توجه به حجم هزینه‌های سنگین تیمداری در لیگ بر‌تر و نیز مشکلات اقتصادی و نبود حامی مالی برای ورزش در شرایط کنونی، حفظ حامی مالی فعلی منطقی‌ترین گزینه است. 

خواسته یاسین‌پیشرو برای مالکیت نیز باید با حفظ مصالح ورزشی استان قم صورت گیرد. در صورت دیده شدن این مصالح، چه اصراری برای واگذار نکردن امتیاز به یاسین‌پیشرو وجود دارد وقتی آن‌ها در سال رقم هنگفتی صرف این تیم می‌کنند؟

مصالح استان کدام است؟

مسئولان اداره کل ورزش و جوانان قم همواره نگران این هستند که امتیاز این تیم از استان قم خارج شود یا نماینده قم از لیگ بر‌تر سقوط کند. در مورد موضوع اول، مشکل بدون راه حل نیست.

شرط ممنوعیت واگذاری تیم به تیمی خارج از استان قم در قرارداد بین متولی ورزش و خواهان، می‌تواند راهگشا شود و بعید است باشگاه یاسین‌پیشرو با این موضوع مشکلی داشته باشد. در مورد مسأله دوم با توجه به غنای فوتسالی در استان قم بعید است هرگز چنین اتفاقی رخ دهد گرچه همین موضوع را نیز می‌توان در چارچوب یک ضمانت نامه حل کرد.

این موضوع را هم در نظر بگیرید که یاسین‌پیشرو در صورت در اختیار داشتن مالکیت انگیزه بیشتری برای هزینه کردن و ورود ستارگان به تیم دارد و این به معنای تقویت یاسین است، نه تضعیف آن.

مخالفان چه می‌گویند؟

مخالفان در پروژه واگذاری یاسین‌پیشرو ۲ دسته‌اند. دسته اول افرادی هستند که می‌ترسند با این واگذاری و در صورت بحرانی شدن شرایط باشگاه خریدار در آینده‌ای که کسی از آن خبر ندارد، این تیم به تدریج نابود شود. به نظر می‌رسد دغدغه این گروه در صورت چارچوب‌بندی توافق رفع‌شدنی باشد. 

دسته دوم افرادی هستند که با این واگذاری منافع خود را در خطر می‌بینند. آن‌ها که در سالیان اخیر، به نوعی با این تیم در ارتباط و رفت و آمد بوده‌اند و واگذاری کامل امتیاز دست آن‌ها را برای همیشه از امتیاز لیگ برتری فوتسال قم کوتاه می‌کند. این گروه با توسل به موضوع پرداخت نشدن مبالغ قرارداد برخی بازیکنان و مربیان از فصل گذشته و نیز خروج ستاره‌ها در ابتدای فصل جاری، می‌کوشند متولی ورزش را از واگذاری امتیاز به یاسین‌پیشرو منصرف کنند.

موافقان چه می‌گویند؟

موافقان واگذاری می‌گویند واگذاری به بخش خصوصی بخشی از برنامه کلی دولت برای مشارکت مردم در امور کشور است و دیگر نیازی به استفاده از منابع دولتی است. به عقیده موافقان، واگذاری امتیاز نماینده قم در لیگ بر‌تر فوتسال اتفاقی است که دیر یا زود باید رخ دهد و این‌که حامیان گذشته درخواست خرید این امتیاز را نداشته‌اند دلیلی بر غیرمنطقی بودن این تصمیم نیست.

آن‌ها می‌گویند سرازیرشدن منابع مالی به فوتسال قم در صورت این واگذاری پایه گذار تحقق رویای دیرینه قم برای قهرمانی در لیگ بر‌تر فوتسال است. به گفته موافقان، حق طبیعی هر شخص یا مجموعه‌ای است که برای چیزی هزینه کنه که اختیار آن را داشته باشد. ممنوعیت واگذاری تیم به خارج از استان نیز از نظر موافقان شرط مناسبی است که نگرانی‌های موجود را برطرف می‌کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار