عضو هیات رییسه جامعه مدرسین:
آیت الله سید محمد غروی درباره بی اعتمادشدن مردم به نظام به واسطه برخی رفتارهای تبعیض آمیز در برخورد با مفاسد و وجود برخی بی انصافی ها و سیاه نمایی ها هشدار داد.
کد خبر: ۳۵۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 01 January 2017
به گزارش تابناک قم، عضو دو دوره شورای عالی حوزه های علمیه کشور درباره افزایش مفاسد اجتماعی و آمارهای  متفاوتی ه ارائه می شود، ‌اظهارداشت: فساد در هر کشوری آن هم در سطح ادارات و مسئولان می تواند نقش مخربی را در جامعه ایفا و اعتماد و پشتیبانی مردم را سلب کند و این مساله می تواند به مردم و مشاغل غیردولتی که نظارت بر آن ها دشوارتر است سرایت کند.
 
وی ادامه داد:‌ بدتر از همه این ها نهادی شدن این جریان است که اعتماد را از بین می برد و زندگی در عمل دشوار می شود و به امنیت مالی و اقتصادی آسیب وارد می شود که باید با آن مبارزه شود.
 
این استاد سطوح عالی حوزه خواستار آن شد که همه دست به دست هم دهند تا به اعتماد و اطمینان عمومی خدشه وارد نشود و جلوی آسیب ها گرفته شود.
 
نبود شفافیت، ضعف قوانین و نظارت ناکارآمد مسبب فساد است
 
وی به عواملی که می تواند بروز مشکلات و فسادها نقش داشته باشد، اشاره کرد و گفت: نبود شفافیت قوانین سبب بروز فساد در جامعه می شود به عنوان مثال حقوق های نجومی از دید عده ای خارج از چارچوب قانون نیست و باید قوانین شفافی داشته باشیم.
 
عضو هیات علمی گروه تفسیر پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ ادامه داد:‌ نبود نظارت کارآمد نیز سبب پدید آمدن مشکلات است که بایستی حتی برای دستگاه های نظارتی، نظارت های بالاتر در نظر گرفته شود که کار خوب پیش رود.
 
وی با بیان این که گاهی برخورد بایسته در مقابل مفسدان انجام نمی گیرد، افزود: این موضوع نیز گاهی مربوط به ضعف قوانین است که باید اصلاح شود.
 
برخورد با متخلف بدون قید و شرط و رودربایستی ها انجام شود
 
این استاد دانشگاه با بیان این که یکی از عوامل موثر در کاهش فساد این است که باید برخورد با متخلفان بدون قید و شرط و رودربایستی ها انجام شود، گفت: به عنوان مثال یکی از مسئولان در دولت پیش پرونده سنگینی داشت و شخص دوم کشور بیان کرد که وی خط قرمز من است و نباید به آن قضیه ورود کنید در نتیجه پس از اتمام مسئولیت آن شخص، پرونده به جریان افتاد و متاسفانه ملاحظه کاری انجام شد.
 
بهانه تضعیف نظام را برای برخورد با متخلف نیاورند
 
استاد خارج فقه موسسه امام خمینی(ره) افزود: گاهی نیز به این بهانه که تضعیف فلانی یا فلان دستگاه می شود با فرد یا جریان متخلفی برخورد نمی شود و می گویند اگر با فلان مسئول برخورد شود تضعیف نظام است و انعکاس بیرونی آن خوب نیست و گاهی فراتر از این ها می گویند از نظر بین المللی مناسب نیست.
 
ساخت حاشیه امن برای عده ای آثار منفی دارد
 
وی ادامه داد: لذا ضعیف ترها را محاکمه و گاهی حتی محاکمه علنی می کنند اما به کسانی با چندین برابر جابجایی قانونی و اختلاس حقوقی کاری ندارند و در حاشیه امن قرار می گیرند که این اقدامات آثار منفی دارد.
 
وی با بیان این که همه باید تلاش کنند که اعمال قانون به دور از چشم پوشی باشد، ادامه داد: البته تا جرم یا کار خلاف قانون فردی مشخص نشده نباید دستگاه های خبری ورود کنند و آبروی کسی را مورد خدشه قرار دهند اما وقتی ثابت شد که موضوع شخصی نبوده و مربوط به مسائل نظام و کشور است باید برای مردم بازگو شود.
 
مسائل مهم مملکتی در سطوح بالای نظام حل شود
 
این محقق و مولف با تاکید بر این که هر مساله ای در وهله نخست باید در سطوح بالای نظام حل شود تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد، اظهارکرد: به عنوان مثال حقوق های نجومی ابتدا باید در سطح بالا و بسیار کنترل شده و مخفی می ماند و تصمیم قاطع در این خصوص گرفته و برخورد مناسب می شد و آن زمان که لازم بود با مدیریت و کنترل شده  به اطلاع مردم می رسید.
 
وی گفت: متاسفانه برخی به یکباره و به نظر با اهداف سیاسی به این قضیه ورود پیدا کردند و به نظام و مسئولان کشور لطمه وارد کردند.
 
وی ادامه داد: حقوق وزرا، معاونان آنان، استانداران، فرمانداران، بخشداران و بسیاری از مسئولان ادارات دولتی و آنان که مردم به عنوان مسئول می شناسند دچار مشکل نبود و اغلب دارنده های حقوق های نجومی مدیران برخی بانک ها و مراکز بیمه ای و ای این قبیل بودند اما به نحوی مطرح شد که نظام آسیب دید و این قضیه به راحتی تمام نمی شود و به نحوی شد که مردم با دید متفاوت به مسئولان نگاه می کنند.
 
برخی رسانه ها اذهان مردم را مشوش می کنند
 
آیت الله غروی عنوان کرد:‌ برخی رسانه ها به راحتی به خود اجازه می دهند که برخی مسائلی که به زیان مردم و کشور است را در جامعه مطرح و اذهان مردم را مشوش کنند.
 
وی با بیان این که حقوق های نجومی را پیش از این که در سطح بالا مطرح شده باشد دست مردم دادند و اعتماد آنان را گرفتند، ادامه داد: زیرا برخی از مردم مشکلات جدی اقتصادی دارند و وقتی این مسائل را می شنوند لطمه ای برای اصل نظام و مسئولان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی بیان کرد: نیاز است که قوانین جدی در خصوص رسانه ها در کشور حاکم باشد که با مصلحت اندیشی و به دور از جناح بازی ها برخورد کنند که چنین مسائلی که به تضعیف نظام منجر می شود روی ندهد.
 
عضو جامعه مدرسین با بیان این که در کشور ما مسئولان سالم و پاکدستی هستند و فسادی که برخی بر آن دامن می زنند تا آن حد پررنگ نیست، گفت: گاهی اموری فساد تلقی می شود در صورتی که تا حدی چارچوب قانونی داشته اما وقتی جزء فساد به حساب می آید آمارهای مختلفی در خصوص میزان فساد در جامعه منتشر می شود که مشخص نیست بر چه اساس و ضوابطی بدست آمده است.
 
وی تصریح کرد: عزم و جزم مسئولان باید این باشد که در چارچوب قانون برخورد کنند و جلوی فساد و عوارض ناشی از آن به دور از کینه ها و تصفیه حساب های شخصی گرفته شود.

منبع: روزنامه 19 دی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار