قم یک خصوصیت دارد و آن هم تولید ۵۵ درصد تولید ناخالص استان بر اساس گردشگری مذهبی است. به همین دلیل در اسناد بالادستی شهر قم هم مسأله گردشگری مذهبی به عنوان محور ذکر شده.
کد خبر: ۳۵۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 04 January 2017
به گزارش تابناک قم، هر استانی برای خود تعریفی دارد. این تعریف خود را در بودجه‌ریزی‌ها و سیاست‌های خرد و کلان نشان می‌دهد. یک استان صنعتی است، پس اولویت در بودجه و توجه و سرمایه‌گذاری به سوی صنعت است. استان دیگر بر مبنای کشاورزی شکل گرفته و تولید ناخالص آن بیشتر در بخش کشاورزی است، پس این فعالیت در آن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. 

قم اما یک خصوصیت دارد و آن هم تولید ۵۵ درصد تولید ناخالص استان بر اساس گردشگری مذهبی است. به همین دلیل در اسناد بالادستی شهر قم هم مسأله گردشگری مذهبی به عنوان محور ذکر شده، هر چند شهر علمی و دانشگاهی و فرهنگی بودن هم از تعریف‌هایی است که خیلی‌ها دوست دارند برای قم در نظر بگیرند اما در حال حاضر گردشگری مذهبی از همه پررنگ‌تر است.

زیرساخت‌ها پاسخگوی نیاز گردشگران نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در این مورد گفت: سند آمایش این استان در سال ۹۳ بر اساس گردشگری مذهبی تدوین‌شده و این موضوع مهم‌ترین دغدغه مدیریت استان است.

«محسن بهشتی» در عین حال اظهار کرد که زیرساخت‌هایی که امروز در شهر موجود است، پاسخگوی نیاز گردشگر نیست و به همین دلیل میزان توقف مسافران کم است. تجربه نشان داده به هر میزان این امکانات گسترش یابد، ماندگاری مسافر هم بیشتر خواهد شد.

وی تقویت زیرساخت‌های گردشگری را یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهور در جریان سفر به قم دانست و افزود: تقریبا ۵۰ پروژه گردشگری که ۲ میلیارد و ۶۸۸ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در آن شکل گرفته در استان در دست ساخت است که برای به ثمر رسیدن آن استان نیاز به ۸۷۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی دارد.

افزایش سهم تسهیلات استان قم از محل صندوق توسعه ملی برای ساخت و تکمیل تأسیسات گردشگری برای پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد درخواست معاون امور عمرانی استاندار قم از دولت در این زمینه است.

وی همچنین تأمین اعتبار به صورت سالانه برای ۲۸ پروژه که ۸۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد را از ملزوم‌های این عرصه دانست.

به گفته بهشتی، رفع موانع و مشکلات فرودگاه قم به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی گردشگری از دیگر خواسته‌های استان است که باید با همکاری وزارتخانه‌ها پیگیری شود.

۱۱۴ پروژه نیمه‌تمام

بهشتی با اشاره به این‌که حدود ۱۱۴ پروژه نیمه‌تمام استانی داریم که ۱۱۴ میلیارد تومان برای تکمیل آن‌ها نیاز داریم، اظهار کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های ملی هم ۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم به ظرفیت واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی در قالب ماده ۲۷ قانون الحاق اشاره کرد و گفت: مسائل و مشکلاتی وجود دارد که نتوانستیم از این ظرفیت قانونی استفاده کنیم.

وی با اشاره به این‌که تناقض میان قوانین ملی دستگاه‌های اجرایی را در این موضوع محتاط کرده است، افزود: وابستگی بیش از اندازه به اعتبار دولتی در دستگاه‌ها یکی از نقاط ضعفی است که به کارگیری بخش خصوصی را مشکل کرده است.

ساختار سازمانی مشخص و نیروی انسانی متخصص ویژه واگذاری پروژه‌ها و شفاف نبودن روند امور اداری از دیگر معضلاتی است که بهشتی به آن اشاره کرد.

حدود ۶۲ پروژه عمرانی برای ورود بخش خصوصی احصا شده که استان نتوانسته برای آن‌ها سرمایه‌گذاری را به کار گیرد که البته بهشتی گفته این موضوع مختص به استان قم نیست و دیگر استان‌ها هم چندان موفقیتی در این زمینه نداشته‌اند.

ایجاد ۲۷ هزار تخت اقامتی در بلوار پیامبر اعظم(ص)

بهشتی همچنین به ظرفیت ایجاد ۲۷ هزار تخت اقامتی در بلوار پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: مخالفت با طرح این بلوار در حال حاضر در این روند خلل ایجاد کرده اما اگر این مشکل حل شود بسیاری از نیازهای استان در عرصه گردشگری در قالب این بلوار تأمین خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم اظهار امیدواری کرد مشکلات مرتبط با بلوار پیامبر اعظم(ص) در زمینه کمک به توسعه گردشگری در قم به زودی حل شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار