مراجع تقلید به عنوان پرچم‌داران کشور در عرصه آموزه‌های دینی بایسته‌ها و نبایسته‌های حوزه انقلابی را به خوبی تبیین و تشریح کرده و حوزه باید برای حفظ جایگاه انقلابی خود در راستای عمل به فرمایشات آنها کوشا باشد.
کد خبر: ۳۶۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 26 January 2017
به گزارش تابناک قم، «...حوزه علمیه قم باید همچنان یک حوزه انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه ریزی دقیق است؛... اگر بخواهیم  نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند باید حوزه علمیه، انقلابی بماند زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.» مقام معظم رهبری.

فرمایشات رهبری طی دیدار با اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تلنگری به حوزه‌های علمیه بود چراکه ایشان در این دیدار خطر «انقلاب‌زدایی» را به حوزویان یادآوری کردند و خواستار تلاش برای جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در حوزه‌های علمیه شدند.

مراجع تقلید و بزرگان دینی به عنوان پرچم‌داران کشور در عرصه آموزه‌های دینی با نگاه به دغدغه جدی ولایت فقیه بایسته‌ها و نبایسته‌های حوزه انقلابی را در نشست‌ها و سخنرانی‌ها مختلف خود به خوبی تشریح و تبیین کرده‌اند که در ادامه این گزارش برخی از تاکیدات آنها را بازخوانی خواهیم کرد.

باید مراقب حرکت‌های نفوذی باشیم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی طی سخنانی در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار کرد: نباید فرهنگ حوزوی به فرهنگ دانشگاهی تبدیل شود چراکه طلاب حوزه آموزه‌های دینی را برای نزدیکی به خداوند متعال فرا می‌گیرند و این علم نباید در حوزه‌های علمیه مورد تاثیر رنگ‌های مادی قرار داده شود.

وی بر استقلال حوزه‌های علمیه تاکید کرد و افزود: مفاسد اخلاقی افزایش داشته است اما حوزه باید مانع ترویج این مفاسد شود؛ بر اساس گفته‌های سیاست‌مداران خارجی برخی به دنبال نفوذ در حوزه‌های علمیه هستند تا نظر فکری و اخلاق طلاب را منحرف کنند و با این نقشه در بدنه مردم جامعه اسلامی تاثیرگذاری داشته باشند، به همین علت باید مراقب این حرکت‌ها باشیم.

بصیرت‌افزایی همیشه دنبال شود

همچنین آیت‌الله حسین نوری همدانی در همایش حوزه انقلابی، پشتوانه علمی، معنوی و سیاسی نظام اسلامی با بیان اینکه اسلام همیشه فریادگران مقابل ظالم را می‌خواهد، تصریح کرد: حوزه علمیه قم باید همیشه در انقلاب پیشرو باشد و شاخصه‌های انقلابی خود را نگاه دارد و در مسیر انقلاب گام بردارد تا بتواند انقلابی بماند.

وی افزایش بصیرت‌ در سطح جامعه را نیازمند فعالیت روحانیون بصیر دانست و مطرح کرد: بصیرت بسیار مهم است؛ فتنه با ارزش‌های انقلاب اسلامی در تضاد است و کسی می‌تواند در برابر فتنه‌ها بایستد که بصیرت داشته باشد به همین علت لازم است که بصیرت‌افزایی همیشه دنبال شود.

روحانیون تربیت یافته حوزه امروزه نیز در میان مردم جایگاه والایی دارند و از منبرها به عنوان تریبون‌هایی تاثیرگذار در سطح جامعه استفاده می‌کنند به همین علت تغییر روش فکری، اعتقادی و رفتاری آنها به صورت مستقیم بر اقشار مختلف جامعه تاثیرگذار است.

حوزه چهره اصلی اسلام را به جهانیان نشان دهد

آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی به عنوان یکی دیگر از مراجع تقلید در دیدار با اعضای علمی همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم انقلابی ماندن را یک رسالت دینی خواند و مطرح کرد: همواره باید در مسیر ولایت فقیه و آرمان‌های انقلاب که از آموزه‌های دینی نشأت گرفته است، گام برداریم تا از نقشه‌های پلید دشمن در امان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی منطقه بیشتر از هر زمانی نیاز به انقلابی‌ها داریم به همین علت حوزه، دانشگاه و روحانیت تکلیف دارند انقلابی باشند تا چهره اصلی اسلام ناب محمدی(ص) را به جهانیان نشان دهند.
 
روحانیت نگهبان انقلاب باشد

آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در دیدار با دبیر شورای عالی حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه و مدیران استانی شوراهای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از رسالت‌های اصلی روحانیون برشمرد و یادآور شد: انتظاری که نسبت به علما وجود دارد نسبت به انتظار از دیگر اقشار جامعه اسلامی بیشتر است؛ این افراد باید در صورت مشاهده کردن منکر تذکرات لازم را با رعایت شرایط مورد نظر مطرح کنند.

وی اضافه کرد: پدید آورنده انقلاب اسلامی روحانیت بوده و این قشر باید نگهبان این دستاورد باشد، امام خمینی(ره) نیز در این راستا تاکیدهای بسیاری داشته‌اند چراکه اگر امور مختلف در سطح کشور با اشراف روحانیون دنبال شود خداوند متعال به نظام ایران نگاهی ویژه خواهد داشت.

فرد انقلابی برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کند

همچنین آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دنبال کردن تحقق انقلاب فرهنگی از مهم‌ترین رسالت‌های روحانیون است، مطرح کرد: عالمان حوزه انقلابی به تعهد اخلاقی و اجتماعی خود در راستای مقابله با فقر و ستم عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در خانه نشسته و فقط عبادت فردی خود را دنبال می‌کنند، انقلابی خوانده نمی‌شوند چراکه فرد انقلابی با پیروی از فرمایشات ائمه اطهار(ع) در اجتماع حضور یافته و برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کند.

اکنون نزدیک 11 ماه از فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گذشته است و حوزه با برگزاری نشست‌های تخصصی و عمومی تلاش خود را چند برابر کرده تا بتواند حوزویان را از خطر «انقلاب‌زدایی» حفظ کرده و مانع پیشبرد اهداف دشمن در حوزه‌های علمیه شود که این تلاش‌ها قابل تقدیر است اما باید منتظر ظهور و بروز نتایج این اقدامات در عرصه‌های عملی نیز باشیم.

برای پاسخگویی به نیازها فاصله زیادی داریم

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور طی سخنانی در دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه و علمای بلاد عنوان کرد: حوزه انقلابی در عرصه‌های مختلف حضور موثر داشته است اما در میدان دشمن بازی نکرده و فریب دشمن را نمی‌خورد چراکه حوزه روحیه انقلابی داشته و بدون این روحیه نمی‌تواند رسالت‌های دینی خود را دنبال کند.

وی با بیان اینکه حوزه انقلابی باید رویکردهای تمدنی، اجتماعی و سیاسی را بر اساس آموزه‌های دینی دنبال کند، تصریح کرد: این حوزه باید بین‌المللی، زمان‌شناس، بصیر، دارای تحلیل دقیق، مولد فکر و اندیشه و ارتقاء دهنده سطح علمی و اخلاقی جامعه باشد که در این راستا طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری در دستور کار قرار گرفته که به تدریج تکمیل و اجرا می‌شود.

امام جمعه قم توجه به اصول و عرصه‌های اجتماعی را از دیگر اولویت‌های مورد نیاز حوزه انقلابی دانست و گفت: در حوزه انقلابی فقه، فلسفه، کلام، تفسیر و حدیث باید به عرصه‌های جدید ورود کنند که خوشبختانه به برکت تلاش‌های انجام شده به دستاوردهای مطلوبی رسیده اما برای پاسخ‌گویی به همه نیازهای مطرح شده فاصله بسیاری داریم.

لازم به ذکر است، امروز نیز یکی دیگر از همایش‌های حوزه انقلابی به منظور تشریح رسالت‌ها با سخنرانی آیت‌الله حسین نوری همدانی، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در قم برگزار می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار