مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: تمام کارگران ساختمانی اعم از افرادی که بیمه داشته و یا ندارند، تا پایان اسفندماه سال جاری فرصت دارند تا در سامانه رفاه ثبت‌نام کرده و از مزایای آن برخوردار شوند.
کد خبر: ۳۸۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱ 06 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین، مسعود بابایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان این نکته که لازم است دانشگاه‌ها براساس نیاز و ضرورت جامعه اقدام به جذب دانشجو کند، اظهار داشت: روزانه بالای 20 مراجعه‌کننده جویای کار با مدرک لیسانس به بالا به اداره‌کل کار استان قزوین مراجعه می‌کنند که در این زمینه کاهش نرخ رشد بیکاری، تلاش و حرکت را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در یک برنامه پنج ساله باید 100 هزار شغل در استان قزوین ایجاد شود، اضافه کرد: فضای اشتغال در سطح بین‌الملل به سمت خوداشتغالی پیش می‌رود و نقش فیزیکی در فضای کسب و کار کاهش می‌یابد که در این راستا در کشورهای پیشرفته به ازای هر 50 نیروی کار یک ربات و در کشور به ازای هر 300 نیروی کار، یک ربات وجود دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با چند مجهول و بسیار مهم خواندن مسئله اشتغال تصریح کرد: در یک بنگاه اقتصادی بیش از 12 درصد هزینه تولید، صرف پرداخت دستمزدها می‌شود و کارگران کمترین میزان دستمزد را دارند در حالی که در کشوری همچون انگلیس با وجود دریافت دستمزد بالا، بنگاه‌های تولیدی سه درصد هزینه‌های تولید را صرف پرداخت دستمزد‌ها می‌کنند.

بابایی گفت: در استان قزوین 61 واحد مشکل‌دار وجود دارد که به درجه یک و دو که تعطیل دارای کارگر است، تقسیم می‌شود و این 61 واحد، پنج هزار و 652 کارگر داشته و البته این آمار هر ماه دچار تغییرات می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه از این تعداد 17 واحد در گروه فولاد، پنج واحد در گروه قطعات خودرویی، 6 واحد در حوزه نساجی و فرش و مابقی در حوزه کنتور، چینی و مواد غذایی هستند، اضافه کرد: شکایت‌های کارگری و کارفرمایی به نسبت مدت مشابه سال گذشته 700 مورد کمتر شده است که می‌تواند معیار مناسبی برای افزایش ایجاد فرصت‌های شغلی باشد.

* بیش از 8000 نفر در قزوین مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ادامه داد: هشت هزار و 112 نفر در این استان مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هستند که بالغ بر 100 میلیارد تومان هزینه پرداختی آن‌ها بوده و البته از این تعداد، 951 نفر مجدداً به کار بازگشته‌اند که این مایه خوشحالی است.

بابایی با بیان اینکه پنج هزار نفر در استان قزوین تعدیل نیرو کار خود را از دست داده‌اند، گفت: 319 تشکل کارگری و کارفرمایی در این استان فعال است و همچنین 526 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در شرکت‌های بالای 25 نفر استان فعال هستند که در این راستا تاکنون هفت هزار و 413 فقره ابلاغیه برای رفع نواقص فنی، ایمنی، حفاظتی و بهداشتی صادر کرده‌اند.

وی با اشاره به این نکته که 535 حادثه ناشی از کار در سال جاری منجر به فوت 20 نفر شده است، خاطرنشان کرد: پیمانکاران باید حتماً تأییدیه صلاحیت ایمنی اداره کار محل را أخذ کنند که در این راستا تاکنون در سال جاری برای 122 پیمانکار، مجوز تأیید صلاحیت صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اذعان کرد: یک هزار و 417 تبعه خارجی در هنگام کار شناسایی شده‌اند و معادل بیش از دو هزار و 700 میلیارد ریال برگ جریمه صادر شده که حدود یک میلیارد ریال آن وصول و مابقی در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

بابایی با بیان اینکه 624 تعاونی مسکن در حوزه تولید، توزیع و خدمات در استان قزوین فعال هستند، تشریح کرد: عمده مشکل اداره‌کل کار استان در تعاونی‌های مسکن بوده که در این راستا پرونده حدود چهار تعاونی در مراجع قضایی مطرح است که امیدواریم مشکلات آنان مرتفع شود.

* ساماندهی افراد فاقد بیمه در قزوین

این مسؤول گفت: تمام کارگران ساختمانی اعم از افرادی که بیمه داشته و یا ندارند، تا پایان اسفندماه سال جاری فرصت دارند تا در سامانه رفاه ثبت‌نام کرده و از مزایای آن برخوردار شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه هرساله در چند نوبت بسته حمایتی خانوار در اختیار مشمولان طرح حمایت غذایی اعم از مستمری‌بگیران کمیته امداد، مشمولان کمک‌های حمایتی یا حمایت‌های موردی بهزیستی قرار می‌گیرد، توضیح داد: بیش از 40 هزار نفر در سال گذشته مشمول این طرح بودند و امسال هم از 30 تا 120 هزار تومان در کارت یارانه‌بگیری این افراد شارژ شده که می‌توانند در فروشگاه‌های تعیین شده خرید کنند.

بابایی عنوان کرد: فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد این اداره‌کل در قالب دو طرح کاج و طرح همیار کارکنان در حال اجرا است که طرح اخیر برای نخستین بار در کشور در شهرستان آبیک اجرا می‌شود که در آن علاوه بر کارگران، خانواده‌های آنان هم تحت پوشش این طرح و مباحث ایمنی و سلامت آن قرار می‌گیرند.

وی در پایان با بیان اینکه یک هزار و 90 میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح بهین‌یاب به حدود یک هزار و 70 واحد تولیدی پرداخت شده است، یادآور شد: از مردم می‌خواهیم، اگر کارگری در مکانی مشغول به کار است که بیمه نبوده و یا حقوق آن‌ها طبق قانون کار نیست، به بازرسان این اداره‌کل اطلاع داده تا آن‌ها ظرف یک هفته پیگیر موضوع شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار