کد خبر: ۳۹۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 12 March 2017
به گزارش تابناک یزد،ارتقای انضباط ترافیکی، کاهش چشمگیر حوادث و سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن، استان را در جایگاه دوم کشور از نظر کاهش تلفات حوادث ترافیکی درون شهری قرار داد و از «منصور جمشیدی» رئیس پلیس راهور استان قدردانی شد.
این جایگاه که حاصل برنامه ریزی هدفمند، مدیریت و نظارت صحیح، همت و تلاش مضاعف پلیس و مسئولان استان بود باعث شد که تلفات ناشی از سوانح رانندگی در استان طی 10 ماهه سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد و استان در جایگاه دوم کشور در بین فرماندهی انتظامی استان‌های سراسر کشور بعد از اصفهان قرار گیرد.

اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی معابر
رئیس پلیس راهور استان با اشاره به کسب رتبه دوم کشوری استان از نظر کاهش تلفات حوادث و سوانح ترافیکی اظهار می‌کند: شهر یزد در بروز تصادفات در معابر شهری، در رده‌های نخست شهرهای کشور قرار داشت اما با تلاش‌های صورت گرفته، این بار از نظر کاهش تلفات تصادفات درون شهری در جایگاه برتر کشور قرار داریم.
سرهنگ«منصور جمشیدی» ادامه می‌دهد: عمده‌ترین دلیل بروز تصادفات درون شهری، سرعت بالای خودروها، تعداد قابل توجه موتورسیکلت و تخلفات آنها و ترافیک ترکیبی معابر است. بیشترین افرادی که قربانی تخلفات رانندگی در شهر می‌شوند، افراد کهنسال و کودکان هستند.
وی به نقش اقدامات فرهنگی از جمله آموزش همگانی، اجرای طرح‌های ضربتی، اصلاح هندسی معابر و نصب سرعتکاه‌ها در ایمن سازی معابر شهرهای استان اشاره می‌کند ومی‌افزاید: اصلی‌ترین دلیل بروز تصادف در معابر درون شهری استان، وجود ترافیک ترکیبی است.
به گفته این مسئول، ترافیک ترکیبی، بدترین نوع ترافیک است که با جلوگیری از تردد کامیون‌ها در شهر، ترکیب ترافیک شهر به موتورسیکلت و خودروهای سواری محدود شده است.وی با بیان این‌که ترافیک معابر شهرهای استان، روان است، اعلام می‌کند: با وجود روان بودن ترافیک، اما تخلفات همواره موجب بروز تصادفات می‌شود و می‌توان گفت که عمده تخلفات سرعت غیرمجاز، رعایت نکردن حق تقدم، انحراف به چپ و استفاده نکردن از کلاه ایمنی ازسوی موتورسواران است.

جان باختن عابران پیاده در نیمی از تصادفات
رئیس پلیس راهور استان می‌گوید: پلیس راهنمایی و رانندگی استان با همکاری شهرداری یزد اقداماتی از جمله ساماندهی پیاده‌روها برای جذب شهروندان به تردد در پیاده‌رو به جای بخش سواره‌رو، کانالیزه‌کردن محل عبور عابران پیاده و ساماندهی تبلیغات شهری برای افزایش دید رانندگان و عابران را در دستور‌کار قرار داده است و در نتیجه این اقدامات شاهد کاهش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی دراستان هستیم.
وی ادامه می‌دهد: شهروندان یزدی برای عبور از معابر کمتر از پیاده‌روهای شهر استفاده می‌کردند و تردد آنها بیشتر در بخش سواره‌رو معابر بود؛ از این رو از طریق مکاتبه با شهرداری یزد، اقداماتی برای ساماندهی پیاده‌روهای شهر در دستور کار قرار گرفته چرا که نیمی از تلفات حوادث شهری مربوط به عابران پیاده است.
جمشیدی بیان می‌کند: از اقداماتی که برای افزایش ایمنی معابر شهرهای استان انجام شده است، جلوگیری از تردد وانت‌بارها و تعیین مسیرهای مشخص برای تردد کامیون‌ها است. به این ترتیب توقف وانت‌بارها و تردد کامیون‌ها در شهر ساماندهی و از بروز تلفات ناشی از حوادث ترافیکی این خودروها، جلوگیری شده است.
وی در ادامه به نقش پوشش‌های نظارتی بر ایمن‌سازی معابر شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: با نصب دوربین‌های نظارتی، همه تخلفات رانندگی در تمام معابر شهر ثبت و ضبط می‌‌شود و نصب دوربین‌های کنترل سرعت نیز با کاهش سرعت رانندگی در شهر، معابر را ایمن‌تر کرده است.

نقش دوربین‌های ترافیکی
معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهردار یزد نیز با اشاره به جایگاه دوم استان از نظر کاهش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در شهر، اظهار می‌کند: شهرداری یزد برای ایمن‌سازی معابر و کاهش تصادفات و تلفات شهری، به تخصیص اعتبار مناسب و اجرای طرح‌های ترافیکی اقدام کرده است.
«محمدرضا شفیعی» با اشاره به این‌که تلفات حوادث ترافیکی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 نفر کاهش یافته است، می‌افزاید: یکی از دلایل افزایش ایمنی معابر شهر یزد، نصب دوربین‌های ترافیکی شامل دوربین‌های نظارتی و کنترل سرعت است.وی ادامه می‌دهد: تاکنون بیش از 100 دستگاه دوربین ترافیکی در معابر شهر نصب شده است. تا پایان سال نیز 19 دستگاه دیگر نصب خواهد شد تا سرعت رانندگی در شهر به صورت کنترل شده به حدود 60 کیلومتر در ساعت برسد.شفیعی با تاکید بر این‌که دلیل اصلی بروز تصادف در معابر شهری و به دنبال آن تلفات، سرعت بالای رانندگان است، افزود: از این رو معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری یزد با تخصیص اعتبار قابل توجه به خریداری دوربین‌های ترافیکی اقدام کرده است.
وی با بیان این‌که سرعت تردد در معابر شهری با نصب این دوربین‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوربین‌های ترافیکی در سال جاری، کاهش 60 درصدی تصادفات است که قطعا تاثیر مستقیمی بر کاهش تلفات ناشی از حوادث و سوانح رانندگی در معابر شهری استان دارد.
معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهردار یزد با اشاره به ارتقای ایمنی معابر شهر یزد، بر ضرورت فرهنگسازی و اصلاح رفتارهای ترافیکی شهروندان یزدی با مشارکت دستگاه‌های مربوطه تاکید می‌کند و می‌گوید: ترافیک شهر با همکاری دستگاه‌های مسئول و با همراهی شهروندان قابل مدیریت است.

   ضرورت اصلاح رفتارهای اشتباه ترافیکی
عوامل مختلفی از جمله شبکه معابر، کیفیت خودرو و مهارت رانندگان در بروز تصادف موثر است، اما نقش راننده ازهمه این عوامل پررنگ‌تر است. زمانی که رانندگان با سرعت بیش از حد مجاز در معابر شهری که محل تردد شهروندان نیز هست، رانندگی می‌کنند، عواقب بروز رفتارهای اشتباه ترافیکی دو چندان خواهد بود، چرا که جان عابران پیاده همواره در معرض خطر قرار می‌گیرد.
یکی از اقدامات تاثیرگذار برای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی، کاهش سرعت رانندگی در شهر است. رعایت سرعت مجاز از حقوق شهروندی است. شهروندان حق دارند در شهر تردد کنند، از این رو رانندگان باید با رعایت حقوق آنها، با سرعت مجاز در شهر برانند اما ناگفته نماند، عابران پیاده هم باید حقوق رانندگان را رعایت کنند و از نقاط مجاز برای عبور استفاده کنند تا اتفاق ناگواری نیفتد.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار