سیروس مقدم گفت که سعی کردیم قصه «علی البدل» را در یک ناکجاآباد روایت کنیم تا به کسی برنخورد و از ما ناراحت نشود.
کد خبر: ۴۰۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ 04 April 2017
نشست خبری سریال «علی البدل» شب گذشته (دوشنبه 14 فروردین‌ماه) با حضور محسن تنابنده، سیروس مقدم، الهام غفوری، مهدی فخیم‌زاده، هادی کاظمی، هومن حاجی عبداللهی و بهرام افشاری برگزار شد.

سیروس مقدم کارگردان مجموعه تلویزیونی «علی البدل» در ابتدای این نشست اظهار کرد: سالهای بسیاری است که در تلویزیون سریال می‌سازم و در این سالهای سعی کردم در یک ژانر به خصوص خود را محدود نکنم، کما این که در این چند ساله در چندین ژانر سریال ساخته‌‌ام. تا به حال به تلویزیون انتقاد می‌کردند که چرا همه شبکه‌ها آن سریالهای تکراری پخش می‌کند و تازگی در کارهای وجود ندارد، به نظرم به موضوع به آن علت است که فیلمسازان ما از تولید آثاری که پدیده‌های جدیدتری را روایت می‌کند، می‌ترسند.

وی ادامه داد: طرح ساخت سریال «علی البدل» را حدود 2 سال قبل به تلویزیون دادیم؛ اما به علت این که ساخته آن زمان و وقعیت ویژه‌ای را می‌طلبید،‌ساخت آن به تعویق افتاد. «علی البدل» فضای جدید را برای ما به ارمغان آورد که قبلاً آن را تجربه نکرده بودیم، از لباس و دکور گرفته تا دیالوگها.

این کارگردان تلویزیون با اشاره به روستایی که سریال«علی البدل» در آن تولید شد، گفت: این روستا فضای جدیدی را فراهم آورد و پوشش‌ها و دکوراسیون به گونه‌ای بود تماشاگر احساس کند که همه چیز برایش غریبه است؛ البته این موضوع به نوعی ریسک بود؛ اما ما با آغوش باز این ریسک را پذیرفتیم.

مقدم بیان کرد: سعی کردیم مکانی که «علی البدل» در آن اتفاق می‌افتد ناکجا آبادی باشد تا شوخی‌های آن را هیچکس به خود نگیرد. به نظرم ما باید خودمان را با جهان پیرامونمان منطبق کنیم تا فیلمنامه‌هایمان پویاتر شود. فیلمنامه «علی البدل» با همه جوامع بشری همخوانی و درباره داشتن یک ثروت خدادادی است که ممکن است در منطقه ای الماس باشد یا در سرزمینی دیگر نفت و انرژی های دیگر؛ مسئله این است که اداره و مدیریت غلط این مناطق باعث می‌شود که آنها روز به روز کمتر شوند.
 
در ادامه این نشست محسن تنابنده بازیگر و سرپرست نویسندگان سریال «علی البدل» گفت: شاید یک قصه بارها و بارها تعریف شده باشد؛ اما لحن و نحوه روایت آن متفاوت است. ما مدعی نیستم که هسته اصلی قصه «علی البدل» را به وجود آورده‌ایم؛اما من زمانی به یک روستای آب گرم رفتم که چند نفر در آنجا درباره مسئله و بحران آب حرف می‌زدند و ایده اولیه را از آن گرفتم. قصه باید همانقدر که لازم است حرف بزند، نه یک کلام زیاد یا یک کلام کم.

وی افزود: «علی البدل» را در ناکجا آبادی ترسیم کردیم تا کسی به خود نگیرد؛ متاسفانه برخی همه چیز را به خود می‌گیرند. جدیت مهدی فخیم‌زاده و اینکه تانون در چنین ژانری ایفای نقش نکرده‌ بود ما را بر آن داشت تا از او دعوت کنیم در این سریال در کنار ما باشد. در کنار مهدی فخیم‌زاده بسیار یاد گرفتم و می‌توانم بگویم که چند وقتی که بخاطر این سریال در کنار هم بودیم، بسیار بر تجربیات من افزود.

سیروس مقدم ادامه داد: از روزی که فیلمنامه «علی‌البدل» مطرح شد همه می‌دانستیم پاشنه این سریال بین دو خان در روستا می‌گذرد.از طرفی می‌دانستیم با دو فرد پا به سن گذاشته‌ای طرفیم که گاهی اوقات بچه‌ بازی هم درمی‌آورند. طبیعتاً به همه اینها فکر کرده بودیم که هرچه بازیگر جدی‌تر باشد، ایفای نقش او در ژانر کمدی برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود.


وی افزود: در سریال «دندون‌طلا» نقش تازه‌ای را از فخیم‌زاده دیدم و به این نتیجه رسیدم که داود میرباقری به خوبی او را برای این نقش انتخاب کرده بود. در کنار اینها می‌دانستم که فخیم‌زاده اغلب در کار نگارش و کارگردانی است و این امکان وجود داشت که نتواند ما را در این کار که در شهرستان ضبط می‌شد همراهی کند.

مهدی فخیم زاده هم درباره چگونگی حضور خود در این سریال گفت: من تاکنون در چنین ژانری کار نکرده بودم و برایم جذاب بود. این علاقه را هم داشتم که با سیروس مقدم که سال ها است او را می شناسم و از قدیم هم با هم کار کرده ایم، همکاری داشته باشم.

وی در ادامه افزود: وقتی می‌خواهید کمدی بسازید ساده‌ترین کار این است که برای ایفای نقش اصلی به کمدین فکر کنید. یادم هست زمانی که قرار بود اولین تجربه فیلم سینمایی کمدی «خواستگاری» را بسازم تهیه‌کننده اصرار داشت تا اکبر عبدی را برای یکی از نقش‌های اصلی انتخاب کنم اما من مقاومت کردم. چرا که معتقدم بودم برای ایفای این نقش هنرمندی باید انتخاب شود که بتواند تلخ بازی کند. این دقیقاً مثل تفکری بود که در انتخاب من توسط تنابنده و مقدم شکل گرفت. مخاطب اغلب توقع بازی کمدی از افراد جدی ندارد و برهمین اساس بهتر می‌توانند جذب اثر شوند.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار