شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه مشهد و سومین نمایشگاه تجهیزات پارکی در محل نمایشگاه بین‌المللی این شهر با حضور جمعی از مسئولان و شهروندان مشهدی آغاز به کار کرد
کد خبر: ۴۲۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱ 10 May 2017
به گزارش تابناک رضوی؛شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه مشهد و سومین نمایشگاه تجهیزات پارکی در محل نمایشگاه بین‌المللی این شهر با حضور جمعی از مسئولان و شهروندان مشهدی آغاز به کار کرد. کارشناسان هدف از برگزاری این نمایشگاه را فرهنگ سازی حفظ و توسعه فضای سبز و آگاهی بیشتر متخصصان و تولیدكنندگان و آگاهی از آخرین دستاوردهای پرورش گل و گیاه و ایجاد ارتباط علمی و كاری بین آنها می دانند. در این خصوص نیاز است تا به لزوم برگزاری اینگونه نمایشگاه ها توجه جدی شود.

عدم علاقه ی ایرانیان به گل و گیاه
جالب است بدانیم سرانه مصرف گل در جهان 77 شاخه در سال بوده که این سرانه در ایران 14 شاخه است و باید برای افزایش سرانه از ظرفیت‌های لازم استفاده کرد. فرهنگ اهدای گل و گلدان و یا استفاده از گل و گیاه در محل زندگی با توجه به تغییر سبک زندگی افراد در دنیای مدرن جا نیفتاده است. نیاز است تا همه ی ما که به ناچار باید در شهر و بدور از طبیعت زندگی کنیم؛ طبیعت را به خانه و محل زندگی خود بیاوریم. از  این رو جهانیان به لزوم توجه به طبیعت توجه ویژه ای دارند. سالانه 120 میلیارد دلار از فروش گل در جهان درآمد کسب می‌شود که 90 میلیارد دلار آن سهم کشور هلند بوده و تنها 1.5 درصد از آن سهم ایران است؛ این در صورتی است که ایران به دلیل اقلیم و آب و هوای متنوع دارای انواع گل و گیاه بوده، اما در این زمینه توسعه و تولیدی نداشته است.
کشور ایران در حال حاضر رتبه 41 را در بخش سطح زیر کشت گل و گیاه در جهان را دارد و این در حالیست که ایران به دلیل شرایط جوی مناسب جز 15 کشور اول دنیا برای کاشت گل و گیاه است؛ همچنین وطن برخی از گل و گیاه زینتی در ایران است.
مصرف جهانی گل و گیاهان زینتی (حتی بدون در نظر گرفتن بوته های خشبی و نیمه خشبی برای باغ و فضای سبز) بالغ بر 150 میلیارد یورو در سال برآورد می شود، اهمیت تجاری گیاهان زینتی در دهه های اخیر بصورت چشمگیری افزایش یافته و این امر باعث افزایش معنی دار پژوهشهای صورت گرفته بر روی گل و گیاهان زینتی در دنیا شده است. با توجه به تنوع بسیار زیاد گیاهان زینتی و پتانسیل بالای کشورمان در خصوص تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی توجه ویژه به این امر از الزامات توسعه ای در این بخش محسوب می شود.

۲ هزار گونه گیاهی نادر در مشهد
در این راستا سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه مشهد اظهار کرد: طی سال های گذشته اقدامات ارزشمندی برای حفاظت از گونه های گیاهی بومی در مشهد به انجام رسیده است به صورتی که در حال حاضر بیش از ۲ هزار گونه گیاهی نادر در باغ گیاه‌شناسی این شهر نگه داری و تکثیر می شوند.
وی افزود: این که سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند مشهدی ۳ متر مربع افزایش پیدا کرده است،به زبان آسان بوده و به معنای دیگر این افزایش به دلیل اضافه شدن ۹ میلیون متر مربع فضای سبز به این شهر بوده که متراژ بسیار زیادی است.
مرتضوی تصریح کرد: این افزایش در سرانه فضای سبز مشهد جدای از  ۴۵۰ هکتار  درختکاری در کمربند سبزجنوبی و ۱۸۰ هکتار در کمربند سبز شمالی  مشهد و کاشت نهال در کشف رود است که اگر این موارد را نیز لحاظ کنیم به رقم بزرگی خواهیم رسید.

از طبیعت حمایت کنیم
با توجه به اهمیت فضای سبز و زندگی در طبیعت نیاز است تا توجه ویژه ای به این مهم انجام گیرد و شهروندان مشهدی حمایت خود را از طبیعت با حضور در نمایشگاه گل و گیاه اعلام دارند
لازم به توضیح است در این نمایشگاه 450 شرکت در 650 غرفه و در فضایی به مساحت  20 هزار متر مربع محصولات خود در زمینه گل و گیاه را ارائه کرده اند.  در این نمایشگاه علاوه بر تولیدکنندگان داخلی از استان های  مختلف کشور، نمایندگانی از کشورهای روسیه، هلند، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، چین، آذربایجان و اندونزی حضور دارند.  شرکت کنندگان در این نمایشگاه محصولات خود را در زمینه های  گل و گیاه طبیعی، بذر، کود و ادوات باغبانی در معرض نمایش متخصصان و عموم مردم قرار داده اند .
 شانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه مشهد تا 22 اردیبهشت از ساعت 17تا 23 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار