بمناسبت برگزاری سی امین دوره توردوچرخه سواری ایران-آذربایجان
برگزاری مسابقات و تورنمنت های ورزشی بین المللی در سال های اخیر همواره اهدافی فراتر از جنبه ورزشی صرف را دنبال کرده است و تور بین المللی دوچرخه سازی ایران- آذربایجان نیز از این ویژگی مستثنی نیست.
کد خبر: ۴۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ 02 June 2015

در شرایطی که در عصر حاضر کشورها برای میزبانی مسابقات ورزشی بین المللی سر و دست می شکنند و برای کسب میزبانی به هر نحو ممکن تلاش می کنند، برگزاری تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان با پشتوانه 30 سال تجربه می تواند فرصت مناسبی برای معرفی ایران اسلامی و داشته های پرشمار آن در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگرپذیری در سطح جهانی باشد.

در ایران نیز سالانه رویدادهای مختلفی در عرصه ورزش در سطح بین المللی برگزار می شود که به نظر می رسد صرف نگاه ورزشی و هزینه ای به این رویدادها درست نیست و در کنار فراهم کردن زمینه ای مناسب برای رقابت پاک و سالم ورزشکاران، باید به دیگر جنبه های آن نیز توجه شود.

یکی از این رویدادهای مهم ورزشی که تعداد قابل توجهی از ورزشکاران و هیات همراه خارجی را به سمت کشور می کشاند، تور دوچرخه سواری بین المللی ایران - آذربایجان است که امسال سی امین دوره آن با حضور 13 تیم خارجی از قاره های مختلف جهان برگزار شد.

هر چند هدف اصلی این تور که از دوره بیست و نهم و با ارتقای یک سطح در سطح دو یک برگزار می شود، ورزشی بوده و امکان رکابزدن دوچرخه سواران دخلی با رکابزنان خارجی و کسب تجربه بیشتر در این تور فراهم است، اما این تور نیز همانند سایر تورهای دوچرخه سواری نباید صرفا با هدف ورزشی برگزار شود بلکه جنبه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن نیز مورد توجه باشد و به گونه ای نشود که سالانه میلیاردها ریال برای برگزاری آن هزینه شود و حاصلی برای کشور در بعد معرفی بین المللی آن نداشته باشد.

همان گونه که مقام های استانی و کشوری و برگزارکنندگان تور در آیین های افتتاحیه و اختتامیه دوره های گذشته اعلام کرده اند ، یکی از اهداف اصلی این رویداد ورزشی بین المللی بهره برداری از ظرفیت های اجتماعی، فرهنگی و گردشگری آن در راستای معرفی چهره واقعی جمهوری اسلامی در عرصه جهانی است.

حضور رکابزنان کشورهای مختلف و نمایندگان و کمیسرهای اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری در تور ایران- آذربایجان این فرصت را مهیا می کند تا امنیت موجود در ایران و سطح اجتماعی و فرهنگی بالای مردم کشور به دنیا منعکس شود و تبلیغات مسموم علیه نظام که دشمنان و رسانه های وابسته آنها به راه انداخته اند، خنثی شود.

البته برای دستیابی به این هدف مهم، برگزارکنندگان تور باید از تمامی ظرفیت های رسانه ای و دیپلماسی ورزشی استفاده بهینه کنند تا معرفی بهتری از تور و دستاوردهای ایران اسلامی به عنوان محل وقوع این رویداد مهم ورزشی به جامعه بین المللی داشته باشند.

ایجاد و راه اندازی تارنمای خبری اختصاصی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان به زبان های مهم دنیا با رویکرد انعکاس گسترده خبری تور و حاشیه های آن در داخل و خارج از مرزها، بهره گیری از پتانسیل کانال های تلویزیونی ورزشی مطرح دنیا برای پخش زنده رقابت ها، تبلیغ تور در آیین ها، مراسم ها و رویدادهای مهم ورزشی و تهیه بروشورهایی که بتواند تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان را جهانی تر کند، از جمله روش های تاثیرگذاری بهتر و بیشتر تور در حوزه های مختلف در سطح بین المللی است.

برگزاری متوالی 30 ساله تور ایران - آذربایجان نقطه قوت آن است و این رویداد ورزشی در حال حاضر به عنوان یکی از تورهای مهم آسیایی در دنیای دوچرخه سواری مطرح است اما باید با تقویت دبیرخانه دایمی تور و رصد اخبار منعکس شده از تور در سطح بین المللی، راه های نفوذ بیشتر در رسانه های خارجی مختلف را بررسی و برای سال های آتی برنامه ریزی کرد.

معرفی فرهنگ بومی، ملی و اسلامی و شناساندن دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در قالب های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و عمران و آبادی شهرهای واقع در مسیر عبور دوچرخه سواران نیز باید مورد توجه ویژه برگزارکنندگان تور باشد، زیرا با تحقق این مهم نه تنها تلاش دست اندرکاران مسوول برگزاری این رویداد به نحو دلخواه منعکس می شود، بلکه بستری نیز برای معرفی برشی از نمای توسعه یافتگی ایران اسلامی در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جهانیان فراهم می شود.

البته توجه به این نکته، امر تازه ای نیست و نگاهی اجمالی به بازتاب رسانه ای به ویژه تلویزیونی تورهای معروف جهان همچون تور دوفرانس، تور آمستردام، تور ایتالیا و حتی تور ریاست جمهوری ترکیه بیانگر این واقعیت است که تمامی کشورهای میزبان برگزاری تورهای بین المللی دوچرخه سواری از آن به عنوان امکانی برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر قلمروی سرزمینی خود به جهانیان بهره می گیرند.

همچنین برجسته کردن جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی موجود در طول مسیر تور در گزارش های تلویزیونی، تعیین جوایز گردشگری و فرهنگی، معرفی هتل و امکان اقامتی طول مسیر از دیگر راهکارهای تقویت بیشتر تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان است که می تواند در میان مدت زمینه ساز خوداتکایی مالی تور از طریق فروش حق پخش را نیز به دنبال داشته باشد.

در این بین، اسکان و تغذیه مناسب، دعوت از تیم های مطرح دنیا، تثبیت زمان و مسیر برگزاری تور، بهره گیری از فناوری های روز دنیا و از همه مهم تر برنامه ریزی دقیق می تواند راه را برای حرفه ای شدن تور ایران - آذربایجان هموارتر کند و دستیابی به این مهم نیز جز با همدلی و همزبانی ممکن نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :