میزان سهم‌خواهی شهرداری‌ها از حوزه سینما معادل "یک هشتم" فروش سالیانه سینماست. عوارض فروش بلیت‌های سینما؛ نوسازی سالن‌های سینما و مشاغل؛ سه مجرای دریافت وجوه نقدی از سینما هستند.
کد خبر: ۴۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 09 June 2015
به گزارش تابناک یزد ، سینما یکی از حوزه‌های فرهنگی‌ست که شهرداری‌ها از آن سهم‌خواهی می‌کنند.

5 درصد عوارض از فروش بلیت‌های سینما؛ عوارض نوسازی سالن‌های سینما و عوارض مشاغل؛ سه مجرایی هستند که شهرداری از طریق آن‌ها عوارض مستقیم از حوزه سینما دریافت می‌کند.

سهم 40 تا 60 درصدی از تبلیغ فیلم‌ها روی پل‌های هوایی سطح شهر و استرابوردها نیز بخش دیگر ِدرآمدهای شهرداری از این حوزه است. اگر تهیه‌کننده یا پخش‌کننده‌ فیلمی قصدِ استفاده از چنین ابزار تبلیغات محیطی را داشته باشد نهایتا درصد قابل توجهی از رقم پرداختی به جیب شهرداری ریخته می‌شود.

سال گذشته فروش کل سینماهای کشور حدود 55 میلیارد تومان برآورد شد. از این میزان حدود 2 تا 3 میلیارد تومان سهم شهرداری بود. عوارض نوسازی هم که سالیانه به نسبت متراژ زیربنای سینما محاسبه می‌شود؛ سالانه 300 تا 400 میلیون تومان را نصیب شهرداری‌ها می‌کند. به عنوان نمونه؛ برای سینمایی با متراژ دو هزار و 900 متر؛ سالیانه دو میلیون و 300 هزار تومان عوارض نوسازی گرفته می‌شود. عوارض مشاغل نیز درقالب صورت حسابی جداگانه برای همین سینما 600 هزار تومان صادر می‌شود.

رقم اجاره‌ی ماهانه‌ی یک استرابوردِ تبلیغاتی 22 میلیون تومان و تبلیغِ روی پل‌های هوایی با تخفیف 40 درصد 150 میلیون تومان است. اگر تنها نیمی از 70 تا 80 فیلمی که در کل سال اکران می‌شوند از این نوع تبلیغات برای فروش بیشتر فیلم استفاده کنند؛ حدود 3 میلیارد تومان هم از این محل به شهرداری می‌رسد.

مجموع این ارقام چیزی در حدود هفت میلیارد تومان می‌شود. زمانی‌که آن‌را در برابر فروش 55 میلیارد تومانی سینما در کل سال می‌گذاریم (با تاکید بر فروش سینما؛ نه سود آن) درآمدزایی شهرداری از سینما معادل یک هشتم کل  فروش گیشه در سال می‌شود.

در این میان فروش پردیس‌هایی که خود شهرداری متصدی آن‌ است نیز به درآمدهای شهرداری از حوزه سینما اضافه می‌شود. پنج پردیس "ملت"، "راگا"، "تماشا"، "رازی" و "سپنتا" با چهار هزار صندلی پردیس‌هایی هستند که به شهرداری تهران و البرز تعلق دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار