رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان از مرمت قلعه تاریخی روستای چاه افضل از توابع این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۴۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳ 10 June 2015

به گزارش تابناک یزد ، محسن میرجانی اظهار داشت: پروژه مرمت مهم ترین اثر تاریخی روستای چاه افضل اردکان با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال در حال انجام است.

میرجانی در گفتگو با نارین نیوز، با بیان این که قلعه چاه افضل با کارکرد اجتماعی و اسکان معدود باشندگان آبادی بنا شده، اظهار داشت: این گونه ساختار قلاع در این بازه زمانی امری رایج در استان یزد بوده است که در کلیه روستاهای مناطق اردکان و میبد شکل گرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان در تشریح قدمت و ساختار قلعه تاریخی چاه افضل گفت: قدمت این قلعه تاریخی به اواخر دوره صفویه و اوایل قاجار باز می گردد و ساختار شکل گیری آن، شمالی – جنوبی است که ورودی اصلی از جانب شمال و به صورت یک دروازه با دیواره ای بلند و بالاخانه ای بر روی آن برای امور دیده بانی و حراست از آن بوده است.

وی افزود: راه دسترسی به داخل فضاهای اندرونی این قلعه به صورت معبری است که وارد یک حیاط مرکزی شده و از آن طریق به بخش های مختلف مسکونی و محل نگهداری مواد غذایی و احشام دسترسی پیدا می شده است.

میرجانی ادامه داد: به جز این معبر که شواهد و قراین حاکی از عدم وجود سقف و پوشش آن دارد، کلیه فضاها به صورت کالبدی و دارای پوشش سقف های تاسکی و کلمبه ای است که به صورت رگ چین و پتکفته ای اجرا شده است.

ریس میراث فرهنگی اردکان گفت: کلیه مصالح استفاده شده در این بنا، منحصرا از آجر و خشت و چینه است که کاربرد هر یک از این مصالح بستگی به میزان کارایی و مقاوت مصالح هر کدام از این مصالح دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی های معماری این اثر تاریخی وجود اصل تقارن در اجرای ساختارهای معماری آن است و معبر موصوف، به نوعی به عنوان خط تقسیم دو بخش مسکونی و نگهداری احشام عمل می نموده است و تکنیک اجرای طاق ها و قوس های آن به صورت پنج و هفت تیزه دار، تاسکی و کلمبه ای است که از جمله تکنیک های رایج سقف زنی و پوشش فضاهای معماری در این دوره می باشد.

میرجانی تصریح کرد: در مجموع این اثر بیشتر جنبه کاربردی برای اهالی محل داشته و معماری آن مردم وار و بدور از ظرایف و طرایف معماری است.

وی با بیان این که بازسازی این اثر در راستای عدالت جغرافیایی و تخصیص بهینه اعتبارات حوزه میراث فرهنگی در کلیه مناطق جغرافیایی شهرستان اردکان در دستور کار قرار گرفته، اظهار امیدواری کرد: با مشارکت شورای روستا و تامین اعتبار کافی دست کم در اولین فصل مرمت و بهسازی آن، بخش های اولویت دار و در خطر نابودی، حفظ شده و در فصول آینده شاهد انجام امور مرمتی جزیی تر و با هدف تعریف کاربری مناسب اسکان و سایر کاربری های متناسب با این منطقه مورد بهره برداری برسد.

گفتنی است قلعه تاریخی چاه افضل با شماره ۱۲۴۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای چاه افضل در ۱۰ کیلومتری شهرستان اردکان و از توابع بخش مرکزی آن واقع است که بواسطه شرایط خاص جغرافیایی و بالا بودن سطح آب های زیر زمینی و مستعد بودن مزارع آن، در چند سال اخیر در امر تولید و استحصال پسته از جمله قطب های مهم استان به شمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار