جیم والش : هر کشوری حق دارد از توانایی رصد کردن برخوردار باشد و حق دارد توانایی موشکی داشته باشد بدون آن که مشمول تحریم ها شود.
کد خبر: ۴۶۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲ 30 July 2017
به گزارش تابناک : کارشناس آمریکایی ضمن انتقاد از سیاست تحریم گرایی امریکا علیه ایران گفت: به نظر من سیاست تحریم ها یک سیاست احمقانه است، تحریم ها نمی توانند برنامه موشکی ایران را متوقف کنند.
شبکه تلویزیونی پرس تی وی برای بررسی تحریم های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با دو کارشناس آمریکایی گفتگو کرد.
وقار ریزوی مجری پرس تی وی به عنوان نخستین پرسش گفت:
ایران می گوید دولت آمریکا به طور خاص مواد بیست و شش، بیست و هشت و بیست و نه توافقنامه هسته ای سال دوهزار و پانزده(برجام) را نقض کرده است.آیا شما با این  گفته ، موافق هستید؟
جیم والش کارشناس موسسه فناوری ماساچوست( ام آی تی ) گفت:
من نمی خواهم بگویم که آمریکا نقض کرده است اما واضح است که این اقدام ، مقطع زمانی دشوار و خصمانه بین دو کشور است اما چرا چنین چیزی را می گویم ؟ مفسران ایرانی به درستی می گویند که موشک ها خارج از حیطه توافقنامه ایران و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند. پس کشورها به صورت انفرادی شامل آمریکا، ایران و هر کشور دیگری، حق دارند خارج از موضوعات مربوط به توافقنامه، تحریم اعمال کنند. پس آمریکا می تواند این کار را بکند! اما کاری که این(کشورها شامل آمریکا) نمی توانند  بکنند این است که تحریم های قدیمی مربوط به مسائل هسته ای را تحت عناوین جدید جایگزین کنند! چنین کاری نقض توافقنامه خواهد بود. می خواهم اندکی به گذشته بازگردم. ما هنوز در مرحله حرف قرار داریم و در مرحله اقدام قرار نداریم! به نظر من، توافقنامه(برجام) به اندازه کافی اهمیت دارد و به خوبی هم کار می کند و لازم نیست که جلوتر حرکت کنیم و قبل از آنکه این توافقنامه از بین برود آن را از بین رفته اعلام کنیم. حتی پس از امضای این طرح (تحریم) نیز که به اعتقاد من امضا خواهد شد، معنی اش این نخواهد بود که تحریم ها فورا اعمال خواهند شد یا اینکه مقیاس وسیعی خواهند داشت. پرسشی که مطرح می شود این است که آیا امروز در مقایسه با یکسال گذشته این توافقنامه هسته ای با خطر بیشتری  روبرو است ؟ پاسخ این است که بله.
مجری پرس تی وی گفت اگر توافقنامه با خطر روبرو شود شما  چه کسی را مقصر می دانید؟ نظرسنجی جدید  مستقل برگزار شده ی  خارج از ایران نشان می دهد ،  چهل و نه درصد مردم ایران تحریم  های جدید آمریکا را نقض  متن و روح برجام می دانند.
جیم دین مدیر و نویسنده ی نشریه وترنز تودی گفت:
به اعتقاد من ، این(تحریم ها) نقض است و قطعا کسانی که در کنگره هستند و در حزب جمهوریخواه هستند می دانند اما واقعا برای آنها مهم نیست چون آنها به هر حال مخالف توافقنامه بودند. آنها خشنودند که از تحریم های جدید برای برهم زدن توافقنامه استفاده کنند. وضعیت ماجرا ساده است، توافقنامه هسته ای  انجام شده است ، برنامه هسته ای مخفی تسلیحاتی ایران طولانی مدت بود، جامعه اطلاعاتی آمریکا سالها درباره اش صحبت می کرد  و اسرائیلی ها هم درباره اش خیلی صحبت می کردند، اما هیچ کسی و هیچ کشوری و جامعه اطلاعاتی شان از جمله اسرائیلی ها ، در جریان مذاکرات هسته ای هرگز  یک مدرک و سندی ارائه ندادند که اثبات کنند ایران برنامه تسلیحات مخفی داشته است.
زمانی که توافقنامه بدست آمد، رسانه ها هرگز به این جنبه از ادعاها نپرداختند  و نگفتند که همه این ادعاها جعلی بودند. نشریه وترنز تودی سالها چنین مسئله ای را منتشر می کرد چون عوامل نشریه ما از همان اول چنین چیزی را به ما گفته بودند. اکنون مسئله این است که آنها موضوع را به پرتاب های موشکی کشانده اند درحالیکه ایران قطعا حق دارد پرتاب موشکی داشته باشد  و ماهواره ها را پرتاب کند. این موضوعات در عرصه دفاعی هستند. ایران حق دارد چنین  توانایی را داشته باشد و پرتاب های موشک از زیردریایی ها را رصد کند تا بتواند سریعا واکنش نشان دهد یا اینکه باید بتواند شاهد باشد که هواپیماهای  اسرائیلی از پایگاههای خود به پرواز درآمده اند و به سمت ایران درحال حرکت هستند!
هر کشوری حق دارد از توانایی رصد کردن برخوردار باشد و حق دارد توانایی موشکی داشته باشد بدون آن که مشمول تحریم ها شود. ما اکنون تهدید بزرگ دیگری داریم که به مردم آمریکا تحمیل شده است. همانطور که پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت ما درحال اعمال فشار به این افراد هستیم  تا امنیت مردم آمریکا را تامین کنیم. این یک دروغ جدید است.
مجری گفت:
پرسش من درباره نظرسنجی است که به آن اشاره کردم و گفته شده است که چهل و نه درصد ایرانی ها ، این اقدام اخیر آمریکا را نقض تلقی می کنند و این یک مشکل بزرگ برای آمریکا است چون آمریکا می خواهد در دل و جان انسان ها در دنیا نفوذ کند! مسئله دیگر درباره تهدیدات است . بسیاری  از  افراد می گویند که آمریکا نمی خواهد به این توافقنامه(هسته ای) احترام بگذارد. روزنامه نیویورک تایمز مقاله ای منتشر کرد که عنوان آن این بود که ترامپ اساسا به دنبال نقض  کوچک ایران است یا به دنبال نقض ساختگی ایران است تا از توافقنامه برجام خارج شود. ترامپ ممکن است مثل توافقنامه پاریس از توافقنامه هسته ای خارج شود. می خواهم بدانم که آیا این یک تهدید واقعی نیست؟ 
در ادامه ی این گفتگو، جیم والش گفت:
به نظر من متاسفانه این یک احتمال واقعی است. من نمی گویم که چنین چیزی تضمین شده است اما این احتمال وجود دارد. درباره پرسش شما در خصوص نظرسنجی مردم ایران باید بگویم که من مردم عادی ایران را مقصر نمی دانم چون آنها کارشناسان حقوق بین الملل نیستند تا کارهای آمریکا را تفسیر کنند و بگویند که نقض است یا خیر! به نظر من  اگر سناریو به شکل متقابل اجرا شود مردم آمریکا نیز واکنش مشابهی (در نظرسنجی) خواهند داشت. این مسئله با یک پرسش حقوقی تفاوت دارد.در مورد اینکه آیا دولت کنونی آمریکا برای افکار عمومی ایرانی ها ارزش قائل است یا خیر، فکر نمی کنم  ارزش قائل باشد، آنها شهروندان ایرانی را در فهرست منع سفر قرار دادند که واقعا عجیب بود. دولت آمریکا ظاهرا به سمت عربستان سعودی، به عنوان یک همپیمان تمایل دارد ، او چیزهای منفی درباره توافقنامه بیان کرده است. احتمال هم دارد که آمریکا در داخل این کشور برجام را تا نود روز دیگر تائید نکند. این احتمال وجود دارد و من نگران هستم اما چیزی که من می گویم این است که مشاور امنیت  ملی  ترامپ ، وزیر خارجه آمریکا و وزیر دفاع و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، توافقنامه را دوست ندارند اما به وی می گویند که این کار را نکند چون اکنون زمان بدی برای این کار است و باعث خواهد شد که آمریکا مقصر قلمداد شود. این اقدامات باعث وخیم شدن اوضاع خواهند شد. نگرانی من این است که در  هر نود روز به مقطع تصمیم گیری در آمریکا می رسیم. اگر ترامپ درباره چیزی ناراحت باشد و هیچ ربطی هم به ایران نداشته باشد، فرصتی برای  برهم زدن اوضاع وجود دارد.
در بخش دیگری از این گفتگو، جیم دین گفت:
دونالد ترامپ تلاش می کند توافقنامه را مجددا مورد مذاکره قرار دهد. زمانی که این توافقنامه مورد تائید سازمان ملل رسید به قانون تبدیل شد. ترامپ قادر نیست که قانون بین الملل را که به تصویب شورای امنیت رسید نادیده بگیرد. وی می تواند ادعاهای زیادی داشته باشد و سر درگمی های زیادی ایجاد کند اما عملا نمی تواند کاری بکند. جایگاه بین المللی آمریکا هم اکنون افت کرده است. من بارها گفته ام که افراد اکنون شروع به درک این مسئله کرده اند که هرگونه توافقنامه ای که آمریکا امضا می کند و به آن بله می گوید اما اقدامات شان طوری است که می گوید ممکن است آن را انجام دهند و ممکن است که انجام ندهند. 
در ادامه این گفتگو جیم والش گفت:
خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  قصد دارد هفته آینده به ایران برود،  کشورهایی مثل فرانسه هم به آمریکا هشدار دادند که کار را  خراب نکند. اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان از این مسئله به هراس خواهند افتاد . روسیه و چین هم از این فرصت برای منزوی کردن بیشتر آمریکا بهره برداری خواهند کرد. نگرانی من این است که انگلیس در بحبوحه خروج از اتحادیه اروپا  از آمریکا طرفداری کند. آمریکا به صورت گسترده مقصر دانسته خواهد شد و هرگونه پیامدهای منفی نیز متوجه آمریکا خواهد شد و آمریکا باید آن را بپذیرد.
اگر کسی داخل ایران باشد احتمالا فکر خواهد کرد که ما (آمریکایی ها ) وسواس تحریم های ایران را داریم اما این  واقعیت ندارد. در آمریکا اگر روزنامه را مطالعه کنید و تلویزیون را مشاهده کنید می بینید که تحریم های روسیه بخش عمده ی این طرح است که شامل ایران و کره شمالی هم  می شود. توجه اول به روسیه و بعد کره شمالی است و در ادامه مسائل داخلی آمریکا وجود دارد که شامل برکناری رئیس دفتر کارکنان کاخ سفید است. موضوع ایران اکنون طوری نیست که آمریکا اشتیاق سوزانی برای پاره کردن توافقنامه داشته باشد، هیچ کس در این باره صحبت نمی کند. البته معنی این گفته این نیست که چنین اتفاقی ممکن است رخ ندهد اما واقعا موضوعات دیگری وجود دارند. کنگره فعلی آمریکا گرفتار وسواس تحریم ها شده است و مهم نیست که چه کشوری است. تنها پاسخ کنگره تحریم است. ایران بخشی از الگویی است که در رفتار کنگره آمریکا دیده می شود. دوره ترامپ بخشی از آمریکا است چه چهار سال باشد و چه هشت سال ! وقتی این دوره  به پایان  برسد ، انتظار نداشته باشید که رئیس  جمهور آینده آمریکا مثل رئیس جمهور کنونی باشد.
جیم والش گفت:
به نظر من سیاست تحریم ها یک سیاست احمقانه است. تحریم ها نمی توانند برنامه موشکی ایران را متوقف کنند. این کارها تلف کردن وقت است و اوضاع را بدتر می کند.خط فکری که وجود دارد این است که ایران بد است و نباید موشک و تانک داشته باشد. 




منبع : صدا و سیما 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار