در آستانه تحويل سينماهاي "ايران فيلم" به حوزه هنري اصفهان:
تابناک: شايد اين روزها خيلي ها ذهنيت خاصي نسبت به آن نداشته باشند و زماني كه صحبت به اين سالن مي رسد تنها تصوير تابلوي خالي و شيشه هاي غبارگرفته باجه بليط فروشي اش در دل پياده رو و جنب خيابان چهارباغ را به ياد آورند اما بسياري از اهالي فن و قديمي ترها "فلسطين" را بهترين سالن سينما در اصفهان مي دانند؛ ‌سالني با معماري خاص فرانسوي كه به خاطر نداشتن بالكن و قابليت پلكاني، تو در هر گوشه اش كه مي نشستي بيشترين اشراف را به سن اش داشتي و زماني يكي از مهم ترين پاتوق هاي خاطره بازي در اصفهان بود.
کد خبر: ۵۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 21 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، سينما "فلسطين" يا همان حافظ سابق پس از 4 دهه فعاليت در 31 خرداد ماه 1390 به بهانه نياز به بازسازي و غير قابل استفاده بودن توسط "هاشمي"‌مديريت وقت ايران فيلم در آن زمان تعطيل شد.

سينمايي كه سابقه ساختش به اوائل دهه 50 مي رسد و با 660 نفر ظرفيت زماني يكي از شلوغ ترين سينماهاي اصفهان بود. "فلسطين" قبل از تخريب و تعطيلي فعلي يكبار ديگر هم در خرداد ماه 1389 موقتا تعطيل شد كه البته با علاقه اي كه كارمندان و اهالي آن زمان به ادامه كارش داشتند مدتي بعد دوباره بازگشايي شد.

"جيب پرپول"،"بعدازظهر سگي سگي"، "عروسك"، "عصر جمعه"، "نفوذي"، "راز دشت تاران"، "پرسه در مه"،"چراغ قرمز" و "سه درجه تب" فيلم هايي بودند كه در اين مدت و در آخرين ماه هاي فعاليت اين سينما بر پرده رفتند تا اينكه بالاخره "اخراجي ها 3" آخرين اكران اين سينما با 340 تماشاگر در زمان فعاليت اش شد.

سينما فلسطين اما تنها سالن نمايش فيلم نبود و بنا به عادت اجراي تئاتر از قديم در آن، بسياري از مخاطبانش هم به هواي ديدن تئاتر راهي آن مي شدند كه اجرايي از حسن اكليلي در سال 82 آخرين كاري بود كه مخاطبان تئاتر اين سالن بر صحنه ديدند.

با خاموشي چراغ اين سالن كه در آن زمان تنها به اكوستيك سقف، كف پوش زمين، ارتقا سيستم صوت و تصوير و تجهيزات و تعميرات اين چنيني نياز داشت؛ گروهي شروع به تخريب جدي داخل سالن آن كردند كه با اطلاع رساني به موقع كسبه اطراف، پيگيري رسانه ها و حسن اكليلي بازيگر و كارگردان تئاتر جريان تخريب در كمتر از 4،5 ساعت متوقف شد ولي متاسفانه در جريان همين تخريب چند ساعته خساراتي سنگين و عميق به سالن اين سينما وارد شد.

با وجود قول بازسازي توسط رحمان ديانت پور مديريت بعدي ايران فيلم و حتي نصب برگه اي گواهي دهنده اين حركت جلوي در اين سينما اين اتفاق هرگز و تا اين زمان نيفتاد و اين سينما تا اين زمان همچنان خاموش و متروكه ماند.

تخريب و تعطيلي سينما "فلسطين" در كنار عدم بازسازي سينما 22 بهمن، تالار انديشه و فروش سينما ايران و ... كه زماني سالن هاي اصلي اصفهان بودند كم كم باعث تغيير تولي گري سينماهاي ايران فيلم اصفهان به حوزه هنري شد؛ هر چند هنوز اين سينما به طور رسمي در اختيار حوزه هنري اصفهان قرار نگرفته است اما با توجه به قرار اين جريان پس از كش و قوس هاي بسيار و سابقه اين ارگان در زمينه انجام اقدامات زير ساختي و بنيادين در رابطه با ساخت سالن هاي سينما،‌ اين اميد و انتظار ايجاد شده است كه پس از تحويل سالن ها، بازسازي و برگرداندن دوباره سينما "فلسطين" به چرخه اكران شهر در اولويت اقدامات سينمايي اين ارگان قرار گيرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار