روشنایی :
تابناک : کارشناس بهداشت محیط گفت: هیدرودرمی، کاشتن مو، کاشت ناخن، پلینگ، انواع خالکوبی یا تاتو، استفاده از دستگاه سولاریوم و به عبارت دیگر برنزه کردن در آرایشگاه‌ها غیرمجاز است.
کد خبر: ۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴ 16 February 2015
زهرا روشنایی کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با ایمنا بیان داشت: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار آرایشگاه‌ها، مخصوصا آرایشگاه‌های زنانه داغ می‌شود که بهتر است مراجعین به این مکان‌ها نکاتی را بدانند تا بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

وی بیماری‌های قابل انتقال در آرایشگاه‌ها را شامل بیماری‌های خونی، بیماری‌های پوستی و عفونت‌های چشمی ذکر کرد و گفت: بیماری‌های خونی از بیماری‌هایی است که از طریق خون و خراش‌های پوستی شامل ایدز، هپاتیت B و C است که توسط هر نوع وسیله‌ای که پوست را خراش دهد یا سوراخ کند مانند تیغ، قیچی، موچین، دستگاه‌های مخصوص سوراخ کردن گوش می‌توانند منتقل شوند.

بیماری‌های قارچی از طریق وسایل مشترک در آرایشگاه‌ها منتقل می‌شوند

روشنایی اظهار کرد: بیماری‌های پوستی هم مانند بیماری‌های قارچی و جوش‌های پوستی و شپش سر است که از طریق برس، شانه، حوله و پیشبند آلوده منتقل می‌شوند.

وی عنوان کرد: عفونت‌های چشمی نیز مانند تراخم است که در اثر استفاده از ریمل آلوده و مژه‌های مصنوعی که به صورت غیر بهداشتی استفاده می‌شود، بروز می‌کند.

برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر استفاده از وسایل اختصاصی ضروری است


این کارشناس بهداشت محیط پیشگیری را برای بیماری‌های ذکر شده لازم دانست و تاکید کرد: بهترین روش استفاده از وسایل اختصاصی یا یک بار مصرف برای هر فرد از جمله استفاده از کیف سلامت که شامل برس، شانه، قیچی، موچین، ماشین اصلاح، دسته تیغ، حوله، پیشبند، هدبند و ... است.

ضدعفونی‌ کردن وسایل و سطوح آرایشگاه ضروری است

وی بیان داشت: در صورت ناچار بودن آرایشگر به استفاده از وسایل مشترک بایستی اقدامات ضدعفونی وسایل کار در حضور مشتری و قبل از شروع به کار انجام شود. همچنین دست‌ها باید قبل از شروع کار به خوبی شسته شود.

روشنایی گفت: برای ضدعفونی لوازم فلزی باید از دستگاه فور استفاده شود و یا از حرارت مستقیم (شعله چراغ الکلی) به مدت ۳۰ ثانیه برای هر طرف قیچی و موچین استفاده شود.

وی تاکید کرد: سطوح آرایشگاه نیز باید با محلول‌های ضدعفونی‌کننده مانند الکل ۷۰ درجه یا وایتکس روزانه ضد عفونی شود.

این کارشناس بهداشت محیط با اشاره به اینکه شانه‌های پلاستیکی قابل ضدعفونی کردن نیست، تاکید کرد: شانه‌ها باید برای هر نفر به صورت اختصاصی استفاده شود.

هرگونه دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشکی غیرمجاز است

وی هرگونه دخالت در امور پزشکی را در آرایشگاه‌ها غیرمجاز خواند و گفت: الکترولیز یا همان حذف موهای زائد، لیپولیز که برای از بین بردن چربی‌های زائد است از این جمله‌اند. همچنین هیدرودرمی، کاشتن مو، کاشت ناخن، پلینگ، انواع خالکوبی یا تاتو، استفاده از دستگاه سولاریوم و به عبارت دیگر برنزه کردن در آرایشگاه‌ها غیرمجاز است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار