به را فقط به رنگ زرد روشن تهيه كنيد، زيرا نوع سبز آن مانند بسياري ديگر از ميوه‌ها نرسيده و خيلي سفت است. البته درصورتي كه در ميان به‌هاي خريداري‌شده، تعدادي سبزرنگ وجود دارد، آن‌ها را چند روز در دماي اتاق قرار دهيد تا رسيده شوند. پوست اين ميوه براق و معطر است و با لايه‌اي كرك‌ مانند به رنگ قهوه‌اي پوشيده شده كه آن را با ساييدن از بين مي‌برند.
کد خبر: ۵۴۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 06 January 2018

به گزارش تابناک : به سرشار از ويتامين‌هاي A و B و C و همچنين قند و پپتين است. به رسيده، طبيعتي معتدل دارد در حالي كه دانه‌ی آن يا همان به‌دانه طبيعتي سرد و تر دارد.

خواص درماني

به براي درمان بسياري از بيماري‌ها از جمله عفونت‌هاي روده‌اي و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خوني، سوزش مجاري ادرار، تنگي نفس، سردردهاي مزمن و التهاب‌هاي مختلف مفيد است.

 

* مربا به

مواد لازم

به: سه کیلو

شکر: دو و نیم کیلو

آب‌لیموی ترش: نیم استکان

دانه‌ی هل: یک قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه

به را پوست بکنید سپس دانه‌ها یش را بیرون بیاورید و مثل پرتقال اسلایس کنید یا به دلخواه قالب بزنید.
بعد ظرف مناسبی را بردارید که برای نشان دادن هر چه بهترِ رنگ به بهتر است ظرف مسی انتخاب کنید. به را در ظرفی و درون آن آب بریزید طوری که روی به‌ها را آب بگیرد. در ظرف را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌ها کمی نرم شود.
شکر و هل را اضافه می‌کنیم و این بار در ظرف را دم کنی بگذارید.
آب‌لیمو را هم پس از مدتی اضافه کنید. روی حرارت ملایم به مدت ۲ الی ۳ ساعت بگذارید تا به‌ها قرمز خوش رنگ شوند و شربت‌شان غلیظ شود. مربا آماده است.

* دسر كوكوي به

مواد لازم

به رسيده رنده‌ شده: دو عدد

تخم‌مرغ: سه عدد

آرد سفيد: دو قاشق غذا خوري

شكر: سه قاشق غذا خوري

دارچين: دو قاشق چاي‌خوري

روغن: به ميزان لازم

طرز تهیه

تخم‌مرغ‌ها را با همزن برقي در يك كاسه بزنيد تا يكدست شوند، سپس به رنده‌ شده را به آن اضافه و مخلوط كنيد. آرد، شكر و دارچين را داخل مايع كوكو بریزید و هم بزنيد تا يكدست شود. شيريني مايع را بچشيد و اندازه كنيد. كمي روغن در تابه روي شعله متوسط داغ كنيد. از مايع كوكو به اندازه‌ی يك قاشق غذاخوري بردارید در تابه بریزید، دور آن را جمع کنید و شكل دهيد. هر طرف كوكو را سه تا چهار دقيقه سرخ کنید و روغن آن را با حوله كاغذي بگيريد. در آخر نيز با مارمالاد، سس شكلات يا عسل آن را تزئين كنيد. اين كوكو را در قالب مافين هم مي‌توانيد تهيه كنيد. براي اين كار آرد را يك قاشق غذاخوري بيشتر كنيد. قالب‌هاي مافين را هم از قبل چرب كنيد و كمي آرد روي آن بپاشيد.

 

* دلمه به

مواد لازم

لپه: ۵۰ گرم

نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده ‌شده): به مقدار لازم

سس دلمه: طبق دستور داده‌ شده

برنج: یک پیمانه

سرکه سفید: به مقدار لازم

بِه: چهار عدد

پیاز: یک عدد

روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن): به مقدار لازم

گوشت چرخ‌کرده (مخلوط گوسفند و گوساله): ۳۰۰ گرم

رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق سوپ‌خوری

زردچوبه (پودرشده): یک قاشق سوپ‌خوری

جعفری (پاک و خردشده): ۳۰ گرم

زعفران: ۴۰ میلی‌لیتر

طرز تهیه

آب روی لپه خیس شده را خالی کنید؛ سپس آن را در قابلمه‌ای حاوی مقداری آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا سه ساعت بپزد. در اواخر پختِ لپه، مقداری نمک به آن بیفزایید و آن را آبکش کنید. سس دلمه را آماده کنید.

آب ِروی برنج خیس ‏شده را خالی کنید و آن را داخل ‏قابلمه‏ آبِ جوش بریزید و ۱۰ تا ۱۴ دقیقه، روی حرارت زیاد قرار دهید تا آماده شود؛ سپس آبکش کنید.

سر بِه را با چاقو برش بزنید و کنار بگذارید؛ سپس داخل بِه را به وسیله قاشق چای‌خوری خالی کنید طوری که قطر دیواره‌ی آن یک سانتی‌متر شود. دقت کنید کف و دیواره سوراخ نشود. بِه‌های آماده شده را در ظرفی حاوی آب و مقداری کمی سرکه قرار دهید تا سیاه نشوند سپس آن‌ها را از ظرف خارج کنید. پیاز را در تابه‌ای حاوی روغن داغ، روی حرارت ملایم، تفت دهید تا نرم و شفاف شود؛ سپس گوشت را به آن بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا آب آن کاملا کشیده شود. هنگام کار، گوشت را با پشت قاشق چوبی از هم باز کنید. رب گوجه‌فرنگی را در تابه‌ای جداگانه حاوی روغن داغ، روی حرارت ملایم، تفت دهید تا خوش‌رنگ شود؛ سپس آن را به همراه، لپه، برنج، زردچوبه، مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه حاوی گوشت بیفزایید و تفت دهید؛ جعفری را به آن اضافه کنید و هم بزنید، تابه را از روی حرارت بردارید و داخل بِه‌ها را از مخلوط گوشت پُر کنید؛ سپس روی آن‌ها را با قسمت سر کنار گذاشته شده بپوشانید.

بِه‌ها را در قابلمه‌ای بچینید و سس دلمه آماده شده را همراه مقداری آب در قابلمه بریزید طوری که آب تا نیمی از دلمه‌ها را بپوشاند. قابلمه را ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد و سس غلیظ شود. در اواخر پخت، زعفران را به آن اضافه کنید. پس از پخت، دلمه‌ها را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو کنید.

 

روش تهیه‌ی سس دلمه

یک عدد پیاز (نگینی خردشده) را در تابه‌ای حاوی روغن داغ، روی حرارت ملایم، تفت دهید تا طلایی رنگ شود؛ سپـس قاشق چای‌خوری زردچوبه (پودر شده) را به آن اضافه کنید و تفت دهید. دو قاشق سوپ‌خوری رب گوجه‌فرنگی را به آن بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا رب گوجه‌فرنگی خوشرنگ شود. ۱۰۰ گرم آلوی خورشی را همراه ۲۵۰ میلی‌لیتر آب به آن اضافه و با مقداری آبغوره، نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده شده) سس را مزه‌دار کنید.

به ميوه‌اي خوش‌طعم و عطر از خانواده سيب است. اين ميوه اگرچه به شکل خام نيز خوردني است، ولي بیشتر، پخته آن را به شکل مربا و همچنين در غذاهايي همچون خورش و خوراك مصرف مي‌كنند.

 

* خورش به با مرغ

مواد لازم برای ۵ نفر

گوشت مرغ خورشی خرد شده: ۴۰۰ گرم

به: دو عدد

روغن، نمک و فلفل: به میزان لازم

لپه: ۱۰۰ گرم

رب گوجه: دو قاشق غذاخوری

زردچوبه: به میزان دلخواه

پیاز متوسط: ۲ عدد

طرز تهیه

ابتدا پیازها را خلالی و در روغن سرخ کنید. سپس گوشت مرغ را همراه پیاز سرخ شده تفت دهید و کمی زردچوبه اضافه کنید. بعد لپه را اضافه کنید، به را پوست بکنید و قالب بزنید، به دلخواه، سپس به خورش اضافه کنید. نمک و فلفل را نیز بیفزایید. همراه آب‌لیمو پس از چند جوش خورش حاضر است و می‌توانید رب گوجه را اضافه کنید. این خورش لذیذ را همراه برنج زعفرانی سرو کنید.

ناوبری نوشته

 

 

منبع : 7روز زندگی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار