کد خبر: ۵۶۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 04 February 2018

در سومین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «لاتاری» در کنار مستند سفارشی «بانو قدس» به نمایش در خواهد آمد و در این میان، آنچه حساسیت برانگیز است، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان درباره قاچاق زنان ایرانی به کشورهای عربی است؛ فیلمی که انتشار بخش‌هایی از آن درباره سال‌های دفاع مقدس با جنجال‌هایی همراه شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن از امروز پی گرفته خواهد شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز می‌شود. «تابناک» همچون ادوار پیشین به پوشش لحظه به لحظه رویدادها و تحلیل کوتاه آثار و نقد و بررسی وقایع و حواشی این رویداد می‌پردازد. اگر جزو تماشاگران جشنواره فیلم فجر هستید، از اینجا می‌توانید جدول نمایش فیلم‌ها در سالن‌های مختلف را بیابید و کاتالوگ پی ادی اف برنامه جشنواره را نیز از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در سومین روز جشنواره فیلم فجر، ابتدا در سانس ساعت 14 فیلم «چهارراه استانبول» به نمایش درمی‌آید؛ فیلمی که اشاراتی به ماجرای فرو ریختن ساختمان پلاسکو دارد اما برخلاف تصور صرفاً درباره این رویداد نیست و صرفاً برش‌هایی از این حادثه را احتمالاً برای جذب مخاطب به شکلی ناشیانه روایت می‌کند. فیلم تازه محسن کیایی نتوانسته در حد آثار قبلی‌اش انتظارات مردم را در اکران‌های مردمی برآورده نماید و اکنون وقت قضاوت رسانه‌هاست.

در ادامه نیز مستند بانو قدس با محوریت زندگی همسر امام که به سفارش آن تشکیلات ساخته شده برای اهالی رسانه پخش خواهد شد. در آخر و در سانس ساعت 20، فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به نمایش در‌می‌آید؛ روایتی از قاچاق دختران ایرانی به بهانه‌های مختلف به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تن‌فروشی که با حجم بالایی از شعار همراه شده و فضایی را ساخته که در اکران‌های مردمی مورد توجه قرار گرفته اما آیا می‌تواند نظر منتقدان را نیز به خود جلب کند؟

با جزئیات این فیلم‌ها بیشتر آشنا شوید:



چهارراه استانبول

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: مصطفی کیایی
کارگردان: مصطفی کیایی
نویسنده: مصطفی کیایی
فیلمبردار: حسین جلیلی
بازیگران: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل، ماهور الوند، مسعود کرامتی و...
خلاصه داستان: ساختمان «پلاسکو» که در یک آتش سوزی فرو می‌ریزد و منجر به شهید شدن تعدادی از آتش نشان های فداکار کشورمان می‌شود...

 

 


بانو قدس ایران

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: موسسه اوج
کارگردان: مصطفی رزاق کریمی
پژوهشگر: زهرا نبی‌پور و اعظم بهروز
فیلمبردار: رضا تیموری
خلاصه: روایتی از زندگی همسر امام خمینی (ره) و همراهی با بنیانگذار کبیر انقلاب در مسیری پر فراز و نشیب

 


لاتاری

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: سیدمحمود رضوی
کارگردان: محمدحسین مهدویان
نویسنده: محمدحسین مهدویان
فیلمبردار: هادی بهروز
بازیگران: زیبا کرمعلی، ساعد سهیلی، هادی حجازی فر، جواد عزتی و...
خلاصه داستان: نگاهی متفاوت به قاچاق دختران ایرانی‌ به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس.


حواشی جشنواره تا آغاز روز سوم؛ عکاسان خوراک خبری ندارند / دیگر سر صندلی دعوا نمی‌شود!

مهر درباره حواشی روز دوم و تا آغاز روز سوم جشنواره نوشت: حل نشدن مساله اینترنت در پردیس سینمایی ملت که در بخش کافی نت که محل استقرار سیستم های کامپیوتری است بیشتر مشاهده می‌شود یکی از اصلی ترین مشکلات کاخ جشنواره است که انتظار می رفت در دومین روز از برگزاری این رویداد هنری برطرف شود در حالی که این اتفاق نیفتاد و رسانه ها همچنان با مشکل ضعیف بودن اینترنت و در بعضی از نقاط پردیس ملت، نبود آن روبه رو هستند...

...اما یکی دیگر از مشکلات جشنواره این است که جای خالی اهالی سینما عملا کاخ رسانه را از رونق انداخته است. در دوره های گذشته که کاخ جشنواره واقع در مرکز همایش های برج میلاد بود مسئولان جشنواره به این نکته اشاره می کردند که اهالی رسانه نسبت به شلوغ بودن کاخ جشنواره معترض هستند و به همین دلیل آنها تلاش خواهند کرد این مشکل را برطرف کنند اما به نظر می رسد مسئولان به این نتیجه رسیده اند که این مشکل با جدا کردن هنرمندان از اهالی رسانه و انتقال کاخ جشنواره به پردیس سینمایی ملت برطرف می شود در حالی که هیچگاه خبرنگاران و منتقدان نمی گفتند که هنرمندان نباید در کنار اهالی رسانه ها به دیدن آثار جشنواره بنشینند بلکه به این مساله معترض بودند که افراد غیرهنری و غیررسانه ای چرا باید در کاخ جشنواره حضور داشته باشند. متاسفانه در این دوره، مسئولان جشنواره با جدا کردن سینمای رسانه و هنرمندان باعث از رمق افتادن این رویداد شدند در حالی که از دور به نظر می رسد برای رفاه حال اهالی رسانه این اقدام صورت گرفته و مسئولان دایما بر این استدلال غلط پافشاری می کنند.

نبود هنرمندان و سینماگران در کاخ جشنواره و ترک کردن عوامل فیلم ها بعد از پایان نشست های خبری باعث شده عکاسان خوراک خبری اندکی در اختیار داشته باشند و مجبور هستند تنها به عکس گرفتن از نشست های خبری و عکاسی از عوامل فیلم ها بعد از نمایش فیلم هایشان بسنده کنند که اگر قرار بود خبرنگاران فقط نشست ها را پوشش دهند و عکاسان هم از نشست ها عکاسی کنند روابط عمومی جشنواره همین کار را که جزو حداقل وظایفش است انجام می داد و دیگر چرا باید ۱۰ روز اهالی رسانه را برای دیدار یکدیگر به پردیس ملت می آوردند؟

حل نشدن مشکل صدای سالن نشست خبری همچنان ادامه دارد و حتی محمود گبرلو مدیر این نشست ها نیز در جلسه رسانه ای فیلم «شعله ور» به این نکته اشاره کرد و گفت که انتظار می رود مشکل صدای سالن نشست به زودی حل شود چون برگزاری نشست ها به این شکل در حد و اندازه جشنواره نیست.

 

انتخاب‌های مردم در روز دوم چه بود؟

در ۱۴ بهمن ماه در پردیس سینمایی آزادی فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» ساخته مصطفی کیایی و «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی به سانس فوق العاده کشید. همچنین در پردیس سینمایی فرهنگ فیلم سینمایی «مصادره» ساخته مهران احمدی و در پردیس کورش فیلم های «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بمب» ساخته پیمان معادی و «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از سانس فوق العاده برخوردار شدند. در پردیس سینمایی مگامال فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» و «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله، در پردیس کیان «مغزهای کوچک زنگ زده» و در پردیس جوان «لاتاری» به سانس فوق العاده کشیده شد.



کار سخت شود اما تقلب نشود

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سوءتفاهم» درباره اخد اینترنتی آرای مردمی گفت: ما راضی‌تریم کار سخت شود ولی امکان تقلب وجود نداشته باشد.

جلیل شعبانی درباره شیوه جدیدی که در این دوره برای اخذ آرا مردمی در نظر گرفته شده است به ایسنا بیان کرد: در جلسه‌ای که شورای عالی تهیه‌کنندگان در خانه سینما برگزار کردند، آقای شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) معتقد بودند که بالاخره باید یک روزی این کار را شروع می‌کردیم. 

او ادامه داد: توضیحاتی در آن جلسه برای ما ارایه شد ولی من به صورت صددرصدی متوجه این فرایند نشدم. رأی‌گیری به این شیوه اینترنتی طبیعتا سخت‌تر از شیوه سنتی است و همه هم دسترسی به این امکانات ندارند، بعضی هم نحوه کار با آن را بلد نیستند که این‌ها فرایند به نتیجه رسیدن این شیوه را مقداری مشکل می‌کند. با این حال من  این شیوه رأی‌گیری را قبول دارم.

شعبانی همچنین بیان کرد: این روش در شروع کارش حتما بازتاب‌های مثبت و منفی خواهد داشت اما زمانی که جا بیفتد بهتر از شیوه کاغذی است زیرا که جلوی یکسری از تقلب‌ها گرفته می‌شود. من با اصل این روش موافقم ولی اینکه شیوه‌های اطلاع‌رسانی چگونه باشد حتما باید بررسی شود.

 

 
حکمت: جاده قدیم سراغ تجاوز رفت تا خشونت پنهان در پستوی خانه‌ها را بیرون بکشد

منیژه حکمت بعد از یازده سال از کارگردانی آخرین فیلمش، با فیلم جاده قدیم در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده که البته چندان فیلم مهمی نبود. حکمت که این روزها با انتقادهای مکررش جنجال آفرین شده، درباره فیلمش به ایلنا گفته است: ایده اولیه فیلم از ده سال پیش در ذهن من بود. یک طرح ابتدایی نیز نوشته بودم و می‌خواستم فیلمی درباره خشونت‌های جامعه و تجاوز بسازم زیرا معتقد بودم جامعه به سمتی حرکت می‌کند که ما شاهد رفتارهای به شدت خشن در آن هستیم. این خشونت بعضا از درون پستوهای خانه‌ها به سطح جامعه می‌آید.

 
 


حکمت افزود: در پژوهش‌هایی که داشتم به این مساله پی بردم که متاسفانه وضعیت بسیار خراب‌تر از آن چیزی است که من تصور می‌کردم. به همین دلیل فیلمنامه‌ای نوشتم و هدف اولم نشان دادن رفتار خشونت‌آمیز در جامعه و خانواده بود. تصمیم داشتم فیلمی بسازم که شبیه آیینه باشد تا ما بتوانیم رفتار خودمان را در آن بررسی کنیم. در تحقیقات برای نگارش فیلمنامه متوجه شدم آنچه که دردناک‌تر از تجاوز است، مورد قضاوت قرار گرفتن فردی است که این اتفاق برای او رخ می‌دهد.
 

مستند همسر امام (ره) با تغییرات جدید در فیلم فجر

مصطفی رزاق کریمی کارگردان مستند «بانو قدس ایران» با اشاره به اینکه قرار بود بعد از جشنواره حقیقت نکاتی به «بانو قدس ایران» اضافه شود، توضیح داد: من بعد از جشنواره حقیقت معتقد بودم که فیلم ناقص است بنابراین بعد از جشنواره مجددا فیلمبرداری را آغاز کردیم و نکات مهمی به آن اضافه شد و اکنون از نظر من فیلم تکمیل شده است و حدود ۱۰ روز پیش اصلاحات نهایی فیلم به پایان رسید.

وقت تماشای آتش سوزی پلاسکو و قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی

او درباره پلان‌هایی که به این مستند اضافه شده است، بیان کرد: یک موضوع مهمی در رابطه با دکتر فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حاج احمد خمینی وجود داشت که طی این سال‌ها شرایط به وجود نمی‌آمد که جلوی دوربین ما حاضر شوند. قطعا به اصرار هم نمی‌شود کسی را جلوی دوربین آورد چرا که این فیلم مصاحبه یا گزارش نیست، بلکه درد دل است و همه بخشی از تاریخ و خاطراتشان را تعریف می‌کنند و از فراز و نشیب‌ها صحبت می‌کنند.

رزاق کریمی در پایان یادآور شد: بعد از جشنواره حقیقت من رسما اعلام کردم و طی گفت‌وگویی که با خانم طباطبائی داشتیم، پذیرفتند که جلوی دوربین ما حاضر شوند. این اتفاق مهمی برای روند فیلم بود و ما تا نیمه‌های شب در اندرونی جماران این گفت‌وگوها را ضبط کردیم. نکته دیگری که به فیلم اضافه شد اشتباهی بود که در یک موضوع داشتیم و در تحقیق دریافتیم بخشی از جمله‌ای که راجع به مهر امام بوده ناقص است. در واقع مهر امام (ره) که به امانت به همسرشان داده شده بود توسط شخص امین دیگری به امام بازگردانده شد و همسر امام مستقیم آن را به امام نداده بودند و به این ترتیب این بخش در مستند اصلاح شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار