مردم شهرستان سد نشین ایذه نخستین روزهای سال جدید را گالن به دست و به دنبال تامین آب شرب آغاز کردند.
کد خبر: ۵۸۳۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 27 March 2018

این‌روزها و ماه‌ها نوشتن و گزارش دادن از معضل بی آبی شهرستان ایذه به یک موضوع تکراری و قابل تامل تبدیل شده است، جایی که در فصول مختلف صفحه یک حوادث از غرق شدن مردم این دیار در آب دریاچه سد کارون ۳ حکایت دارد و در ۲۹ کیلومتر آنسوتر نیز اخبار از بی آبی و بحران دبه به دستان آب حکایت می‌کند.

با توجه به اینکه سال ۹۶ مردم شهرستان ایذه روزهای بحرانی مساله آب شرب را سپری کردند، تامین آب این دیار تنها با حفر چاه صورت گرفت تا قسمت‌های کوچکی از حجم بزرگ این شهر مورد تزریق یک مسکن کوتاه مدت واقع شود.

ادامه یافتن بی آبی تا پایان سال باعث شد که مردم بارها با در دست داشتن گالن‌های خالی از آب برای رساندن صدای تشنگی خود به مسئولان به فرمانداری مراجعه کنند تا بلکه نماینده دولت بتواند با انتقال این مساله بحرانی گامی در جهت حل وضعیت موجود بردارد.

تشنگی پایان سال و زمستان تنها مشکل موجود نبود تا اینکه سال نو با بحران تکراری و نو شده آغاز شد و در روزهای نخست سال باز هم جمعیت دبه به دست راهی فرمانداری شوند تا که شاید این‌بار در این زمان صدای آنها به جایی برسد.

باوجود افت فشار شدید آب در سطح شهر ایذه، برخی از محلات از جمع سرقنات، پارک جنگل، خیابان محمد رسول‌الله، حافظ جنوبی و گلستان به عنوان منطقه‌ای که در روزگاری آب تمام شهر ایذه از آن تامین می‌شد این روزها با تانکر آب خود را تامین کنند.

این بار داستان تکراری و زجرآور مردمان تشنه دیار کارون را حتی مسافران نوروزی به چشم خود دیدند و زجر آن را تا حدودی کشیدند.

وعده‌های دولت‌های مختلف مبنی بر تامین آب مردمان این شهرستان از دریاچه سد کارون ۳ تنها در حد شعار باقی ماند تا تنها بنرهای سطح شهر آب با ایذه آمده باشد.

عمق حفر چاه و تامین آب از زمین این دشت برای حل مشکل بی آبی در سال های اخیر از ۱۱ میر به ۳۵۰ متر رسیده است تا تامین آب از این روش به حالت یک مسکن مقطعی باشد و حسرت بهره‌مندی از آب منطقه همچنان وجود داشته باشد ولی بحث انتقال چند صد کیلومتری از مسیر چند هزار ساله به کویر همچنان پابرجا باقی مانده و مردم سرزمین کارون تشنه و در حسرت آب، گالن به دست چشم انتظار حضور تانکر آب در محله خود باشند.

یکی از شهروندان ایذه‌ای در رابطه با بی آبی در شهر ایذه اظهار کرد: تقریبا پس از آبگیری سد کارون ۳ در سال ۸۵ در شهرستان ایذه مشکل بی آب شدن منطقه شتاب گرفت.

وی افزود: گرم شدن منطقه، خشک شدن چشمه‌ها، کاهش بارش و بسیاری از مسائل اقلیمی مانند خشک شدن دو تالاب بزرگ ملی واقع در شهرستان ایذه از مواردی بود که در دهه اخیر منطقه را به سمت شرایط جدید کشاند.

این شهروند ایذه‌ای بیان کرد: سد و دریاچه تنها نام و وعده‌هایش به مردم این شهرستان رسیده است، کلنگ‌زنی‌های نمادین دولت‌های قبل و وعده‌های دولت فعلی راه به جایی نبرد تا که ایذه همچنان یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور در تامین آب باشد.

وی گفت: همچنان مردم شهرستان ایذه در حسرت تامین آب آشامیدنی خود از دریاچه سد مجاور خود هستند و روزها ساکنان محلات مختلف شهر با گالن و دبه منتظر حضور تانکر آب برای تامین آب شرب مورد نیاز خود هستند.

این شهروند افزود: بی آبی در شهر ایذه از تابستان سال گذشته شدت گرفته است و در زمستان نیز به وضعیت بحرانی رسید تا که تجمع چند باره مردم این دیار برای رسیدن صدای تشنگی شان از طریق فرمانداری انجام شود.

 

منبع: فارس

برچسب ها: بی آبی ، ایذه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار