رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در کشور کنیا با بیان اینکه ظرفیت های اقتصادی فراوانی در هرمزگان وجود دارد، گفت: جای هرمزگان در مباحث صادراتی به کنیا خالی است.
کد خبر: ۵۹۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 28 April 2018

به گزارش تابناک : مرتضی دیلان ظهر شنبه در همایش بازرگانی کشور کنیا و آفریقای جنوبی در بندرعباس با بیان اینکه کشور کنیا پتانسیل های بسیار خوبی برای حضور تجار و بازرگانان هرمزگان دارد، بیان داشت: ما باید بتوانیم استان هرمزگان را به حق خودش در سطح بین المللی برسانیم. جای خالی هرمزگان در مراودات اقتصادی کشور کنیا و قاره آفریقا بسیار خالی است.

وی با بیان اینکه تمام ایرلاین های دنیا به کشور کنیا پرواز دارند، عنوان کرد: تعرفه صادراتی پوشاک به کنیا صفر است، عمده اقلام وارداتی به کنیا ماشین آلات، تجهیزات الکتریکی و قطعات و ماشین آلات صنعتی، دیگ های بخار، روغن های معدنی و قیر ..... و عمده اقلام صادراتی کنیا به جهان چای و قهوه است.

به گفته دیلان، افزایش ارتباطات اقتصادی و بازرگانی ایران با کنیا در گام نخست نیازمند حذف کشورهایی است که نقش واسطه‌گری دارند. صادرات به کنیا از طریق کشورهای واسطه‌ای همچون امارات باعث می‌شود قیمت تمام‌شده کالاهای ایرانی در آن کشور افزایش یابد و این امر کاهش خرید کالای ایرانی را رقم می‌زند.

رایزن اقتصادی ایران در کشور کنیا اضافه کرد: نداشتن شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل و مشکلات بانکی از جمله موانع پیش روی گسترش روابط اقتصادی ایران و کنیا است. کنیا دروازه ورودی آفریقا از طریق بندر مومباسا است، زیرا این بندر مرکز ترانزیت کالا به شرق آفریقا است.

وی افزود: این کشور به تمام محصولات ما نیاز دارد. امکان صادرات مثل کشورهای اروپایی نداریم در حوزه کاشی و سرامیک و قیر و صنایع غذایی و فرش ماشینی حضور فعال داریم.

وی با بیان اینکه مردم این کشور از کالای ایرانی رضایت کامل را دارند، خاطرنشان کرد: باید باب های صادراتی را در استان هرمزگان منسجم تر کنیم، نمودار صادراتی به کشور کنیا همیشه صعودی بوده است.

دیلان با اظهار اینکه سومین مقصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور کنیا است، تصریح کرد: باید مسئولان استان خیز بردارند تا شاهد صادرات بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری استان هرمزگان باشیم، لوازم خانگی نیز به جمع کالاهای صادراتی به این کشور اضافه شده است.

به گفته دیلان، تنها مشکل ما در مباحث صادراتی به این کشور مباحث بانکی است که امید است این مشکل نیز به زودی برطرف شود. کنیایی ها تاجران خوبی نیستند و شرکت های ایرانی باید خودشان حضور یابند و ثبت شرکت داشته باشند.

وی افزود: تجار می توانند به راحتی در آن جا افتتاح حساب کنند، اگر ما برای استان برای اولین بار حرکت منسجم د ر قالب یک شرکت مدیریت صادرات تدارک ببینیم در این مسیر موفق خواهیم شد و می توانیم ارتباط استان را قوی کنیم و دفتر ارتباط تجاری به نام هرمزگان را در کنیا راه اندازی کنیم.

 

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار