کد خبر: ۵۹۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰ 30 April 2018

قرعه کشی جام جهانی فوتبال پنج نفره انجام شد و تیم کشورمان نیز همچون تیم ملی فوتبال در گروه مرگ افتاد؛ دقایقی پس از اعلام گروه بندی «جواد فلفلی» سرمربی این تیم از مشکلات و دل مشغولی های خود برای آماده سازی بازیکنان و مصاف با آرژانتین در نخستین دیدار سخن گفت.

به گزارش ایرنا، بازی های جانانه تیم فوتبال نابینایان در رقابتهای پارالمپیک 2016 ریو و کسب مقام پنجمی منجر به باز کشف این رشته در دنیای ورزش ایران شد. این تیم با کسب مقام دومی در مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرد و خرداد ماه امسال راهی مادرید اسپانیا خواهد شد تا وارد گود مبارزه با بزرگان دنیا شود.
«جواد فلفلی» سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران، دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر محلات است. او در سی امین سال خدمت خود بی ادعا و بدون دریافت حتی حق ماموریت شهرستان عاشقانه و دلباخته همیشه پا به رکاب حضور در اردوهای تیم ملی فوتبال نابینایان است. او هیچ قراردادی با فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک ندارد و تنها آرزویش خدمت به ورزشکاران نابینا و کم بینا و گسترش و توسعه فوتبال پنج نفره در کشور است.
او در این راه اما دغدغه ها و دل مشغولی های زیادی دارد، دغدغه هایی که کمتر از مشکلات «کارلوس کی روش» سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال نیست.
«فلفلی» درگفت وگو با خبرنگار ایرنا قبل از آغاز ششمین اردوی تیم فوتبال پنج نفره در مجموعه ورزشی هرندی از این مشکلات گفت، مشکلاتی که نتوانسته خللی در عزم او برای ساخته و پرداخته کردن این تیم ایجاد کند.
وی با بیان اینکه تنها دو زمین مناسب تمرین برای این رشته عنوان دار آسیایی در کشور وجود دارد، گفت: تشکیل اردو فقط در شهرهای تهران و شیراز امکان پذیر است و نبود زمین مناسب باعث شده تا هیچ شهری تیم مستقل فوتبال پنج نفره نداشته باشد. اما می توان با هزینه کردن 2 میلیارد و 500 میلیون ریال ( 250 میلیون تومان) یک زمین مناسب ایجاد کرد.
فلفلی افزود: سازمان بهزیستی از حامیان اصلی ورزشکاران این رشته بوده و خاستگاه این رشته ورزشی مدارس استثنایی است. فوتبال پنج نفره یکی از 9 رشته تحت پوشش فدراسیون نابینایان است و این فدراسیون نیز در حد توان خود از این رشته حمایت می کند، حمایت و گسترش فوتبال نابینایان نیازمند داشتن لیگ و برگزاری منظم آن است که این امر با حمایت باشگاه های ورزشی و با هزینه کردن حداقل یک میلیارد ریال (100میلیون تومان) در سال امکان پذیر خواهد شد.
وی در خصوص چگونگی و نحوه برگزاری اردوهای تیم ملی نیز گفت: اردوها از بهمن ماه 96 آغاز شده است و هر اردو با فاصله هشت روز برگزار می شود که 2 اردوی دیگر نیز تا 28 اردیبهشت ماه و قبل از شرکت در رقابت های بین المللی بلژیک بر پا خواهد شد.
سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره با اشاره به مشکلات رفت و آمد نابینایان از شهرستان های دور کشور به محل اردو، افزود: در هر اردو 10 بازیکن نابینا و سه دروازه بان بینا، زیر نظر سرمربی و دو کمک مربی تمرین می کنند و در نهایت ترکیب تیم ملی با حضور 8 بازیکن و 2 دروازه بان بسته می شود.
دبیر تربیت بدنی شهر محلات اردوی فوتبال نابینایان را بسیار متفاوت تر از اردوهای دیگر تیم های ملی دانست و ادامه داد: اردوهای تیم ملی معمولا برای ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتر تیم برگزار می شود، اما در فوتبال نابینایان به دلیل نبود امکانات، افراد و به خصوص تیم کامل در شهرستان ها و امکان پذیر نبودن تمرین به صورت انفرادی، همه چیز از نو با بدنسازی آغاز شده و با تکنیک ادامه و با اجرای تاکتیک پایان می پذیرد. کمک های مربی در این رشته نقش مهمی دارند و باید از زحمات امیرحمزه زارع و محمد مهدی رفیعی تقدیر و تشکر کنم.
فلفلی عمده مشکلات پیش روی تیم ملی و فوتبال نابینایان را کمبود بودجه تخصیص یافته به این رشته، نداشتن زمین مناسب تمرین و بازیهای تدارکاتی بین المللی دانست و گفت: 13 بازیکن از استان های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمان (از هر استان 2 بازیکن)، خوزستان، فارس، مرکزی و گیلان (از هر استان یک بازیکن) در اردو حاضر هستند و ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه اند که با میانگین سنی 25 سال از تیم های جوان دنیا به حساب می آیند. افراد جدید توسط کمیته استعداد یابی و از بازیکنان رده سنی جوانان انتخاب شده اند.
وی با بیان اینکه ایران در این رشته و در سطح ملی فقط در رده سنی بزرگسالان تیم دارد، اظهار کرد: هنوز رقابت های بین المللی در رده های سنی پایین تر شکل نگرفته است و در سطح دنیا نیز تیمداری و رقابت در رده سنی بزرگسالان معمول است، پشتوانه سازی برای تیم ملی نیازمند حضور باشگاه های فرهنگی ورزشی کشور و تیمداری آنان است.
سرمربی تیم ملی فوتبال نابینایان با تقدیر از کمک های در حد توان و بضاعت سازمان بهزیستی کشور و فدراسیون نابینایان به بازیکنان این رشته، گفت: هزینه ایاب و ذهاب بازیکنان توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود اما در مجموع، بازیکنان فوتبال نابینایان در مقایسه با دیگر رشته های این فدراسیون توان مالی بهتری دارند. موفقیت های کسب شده بین المللی توسط نابینایان 'دید' جامعه را نسبت به آنان تغییر داده است و ورزشکاران نابینا نیز جایگاه خاصی در اجتماع پیدا کرده اند.
ایران برای نخستین بار است که در مسابقات قهرمانی جهان شرکت می کند. هفتمین دوره مسابقات فوتبال نابینایان قهرمانی جهان از 17 خرداد ماه در شهر مادرید اسپانیا برگزار می شود، بازی افتتاحیه را اسپانیا و تایلند انجام می دهند و نخستین بازی ایران 18 خرداد ماه در مقابل آرژانتین برگزار خواهد شد. گروه ایران به گروه مرگ معروف شده است و در صورت صعود از گروه خود باید با تیم برزیل مصاف دهد.
برزیل با سه، آرژانتین با 2 و اسپانیا با یک بار قهرمانی، فاتحان دوره های قبل این رقابت ها هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار