عملیات مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی چاه افضل شهرستان اردكان كه زمانی به عنوان تأمین کننده امنیت کاربری داشته است، با اعتباری معادل 730 میلیون تومان انجام می‏‏شود.
کد خبر: ۶۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰ 16 July 2015
به گزارش تابناک یزدعملیات مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی چاه افضل شهرستان اردكان كه زمانی به عنوان تأمین کننده امنیت کاربری داشته است، با اعتباری معادل 730 میلیون تومان انجام می شود.
به گزارش ایسنا، «محسن ذاكری نیا» معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مورد این قلعه تاریخی بازمانده از دوران صفوی كه در ضلع غربی روستایی به همین نام در شهرستان اردكان واقع شده است، گفت: این بنای تاریخی كه به شماره 11070 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در دوران گذشته به عنوان تأمین کننده امنیت کاربری داشته و در هنگام خطر، نقش پناهگاه را برای روستاییان و اهالی آبادی ایفا می‎‎کرده است. وی در مورد اقدامات مرمتی این بنای تاریخی تصریح کرد: در حال حاضر مرمت قلعه با اعتباری معادل 730 میلیون ریال در حال انجام است كه این عملیات مرمتی شامل جمع‌آوری دیوارهای خشتی، جمع‌آوری و برچیدن سقف‌های فرسوده خشتی، برچیدن کونال‌بندی‌های فرسوده خشتی، خاکبرداری، پی‌کنی، گودبرداری و کانال کنی در زمین‌های سخت است.
این مسئول همچنین از شفته ریزی، زیربندی و استحکام بخشی با خشت خام، اجرای دیوارچینی به صورت چینه، اجرای آجرچینی جهت ازاره، اجرای طاق ضربی، پالونه با خشت خام، کنوشکنی با خشت خام، اجرای اندود کاهگل بدنه، اجرای اندود رویه، اجرای اندود کاهگل پشت بام، اجرای ناودان دیواری با آجر و سفال به صورت شره‌ای، به عنوان دیگر اقدامات مرمتی در این بنا یاد كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار