علیرغم مطالبه عمومی و نخبکان برای ایجاد تغییرات در دولت ، حسن روحانی که گویا با وزرایش رودربایستی دارد تغییر آنها را به مجلس سپرده است . هر چند روحانی در اقدامی عجیب عملکرد کرباسیان را مثبت و قابل قبول ارزیابی کرد.

اما بر خلاف تعریف و تمجید روحانی واقعیت چیز دیگری است، کرباسیان کارنامه ضعیفی از خود در وزارت اقتصاد به جای گذاشته است، دلار در 5 سال اول ریاست جمهوری روحانی 220 درصد افزایش قیمت داشت که عمده آن در دوره مدیریت کرباسیان بر وزارت اقتصاد است، افزایش قیمت دلار و تنش های ارزی اخیر، مشکلات ایجاد شده برای سپرده گذاران، عدم اجرای عادلانه نظام مالیاتی کشور که از نمونه های آن می توان به فرار 6 هزار میلیارد تومانی پزشکان و فرار مالیاتی دلالان و رانت خواران، افزایش نقدینگی به یک میلیون و 600 هزار میلیارد تومان ابعاد کوچکی از کارنامه ضعیف کرباسیان است.

می‌توان گفت مسعود کرباسیان یکی از خنثی‌ترین یا به تعبیری، بی‌تاثیرترین وزرای اقتصادی بشمار می رود. استیضاح او با 90 امضا استارت خورد ولی در نهایت این لیست 90 نفره با لابی گری وزیر اقتصاد، آب رفت و با 33 امضا اعلام وصول شد ، باید دید که آیا در وضعیت اقتصادی کشور اتفاق خاصی افتاده و وضع مردم بهتر شده که 57 نفر از نمایندگان امضای خود را پس گرفته اند؟ پاسخ این سوال خیر است.

آیا این نمایندگان میتوانند دلایل پس گرفتن امضاهای خود را برای مردم توضیح دهند یا باید عوامل دیگری را در این ماجرا دخیل دانست .

حسینعلی حاجی دلیگانی در این ارتباط می گوید: 3 هفته پیش یکی از نمایندگان کمسیون اقتصادی توانست 5 مجوز عضویت در هیات مدیره شرکت‌هایی که احکام آن با سهم مدیریتی وزرات اقتصاد است را از کرباسیان بگیرد و درقبال این 5 مجوز قول تلاش برای رای نیاوردن استیضاح به او داد.

او گفت: نماینده دیگری 3 روز پیش توانست برای یکی از نزدیکان خود حکم مدیر کلی یک بخش از گمرک کشور را بگیرد و در قبال آن قول داد رای بسیاری از نمایندگانی که برای استیضاح مصر بودند را پس بگیرد.

نکته جالب اینکه در استیضاح کرباسیان خبری از امضای فریدون حسنوند، غلامرضا تاجگردون و محمدرضا پور ابراهیمی نمایندگانی که نقش به سزایی را در استیضاح ربیعی داشتند نیست و گویا از دید این نمایندگان ربیعی مقصر وضعیت بحرانی اقتصاد بوده است، حال که ربیعی برکنار شده و مشخص شده است که مشکل ربیعی نبود آیا مجلس در این آزمون سخت به استیضاح کرباسیان رای مثبت می دهد یا خیر؟

آبروی مجلس به استیضاح کرباسیان گره خورده است، بعد از ماجرای استیضاح ربیعی و اینکه هیچ گشایشی در وضع اقتصادی مردم ایجاد نشد، رای منفی به استیضاح کرباسیان نشان می‌دهد استیضاح ربیعی، نه برای حل مشکلات مردم بلکه برای جلوگیری از تغیرات مهم در کابینه بوده است.