دارنده چهار مدال مسابقات كشتي فرنگي قهرماني آسيا و جهان در مراسمي با حضور مسوولان ورزش قم مورد تجليل و قدرداني قرار گرفت.
کد خبر: ۶۶۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱ 29 September 2018

به گزارش تابناک قم، کشتی همواره یکی از هیأت‌های ورزشی موفق قم در میادین کشوری و برون‌مرزی بوده و به واسطه اینکه کشتی قم از مدیریت بسیار خوب، مربیان با دانش و مجرب و استعدادهای فوق‌العاده‌ای برخوردار است، افتخارات زیادی از این رشته نصیب ورزش قم شده است.

کشتی قم همانند سایر نقاط کشور در هر دو رشته آزاد و فرنگی فعال است اما سابقه کشتی قم همواره در رشته فرنگی درخشان‌تر از رشته آزاد بوده و بیشتر افتخاراتی که از میادین داخلی و خارجی نصیب کشتی و ورزش قم می‌شود، نتیجه درخشش کشتی‌گیران رشته فرنگی است.

حضور هر ساله کشتی‌گیران قم در تیم‌های ملی

هر چند تلاش برای رشد و پیشرفت کشتی آزاد نیز در حال انجام است اما کشتی فرنگی همچنان پیشتاز به موفقیت‌های خود ادامه می‌دهد و سرمایه‌گذاری در رده‌های سنی پایه برای شناسایی استعدادها و نخبه‌های این رشته موجب شده تا کشتی فرنگی قم هر ساله در رقابت‌های مهم و تیم‌های ملی دارای نمایندگان موفق باشد.

کشتی قم هر سال مدال‌های طلا، نقره و برنز زیادی را از میادین مختلف کسب می‌کند و ملی‌پوشان زیادی در تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان ایران دارد و یکی از پر اعزام‌ترین رشته‌های ورزشی به میادین بین‌المللی، آسیایی، جهانی، جام جهانی و بازی‌های آسیایی است.

نجاتی خالق جدیدترین افتخار جهانی برای کشتی قم

با این اوصاف هرگز نوار موفقیت‌های کشتی فرنگی برای ورزش قم قطع نشده و این رشته با حضور یک ملی‌پوش مستعد، آینده‌دار و موفق به نام علیرضا نجاتی توانست از رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی رده سنی جوانان جهان در سال 2018 یک مدال با ارزش دیگر به ویترین افتخارات خود بیافزاید.

علیرضا نجاتی کشتی‌گیری از کارخانه استعدادیابی خانه کشتی فجر قم به مربیگری یکی از بهترین‌های تاریخ کشتی قم و از مربیان شاخص و همیشه موفق کشتی ایران به نام روح‌الله میکائیلی است که بعد از افتخار آفرینی در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان و جوانان آسیا، به دومین مدال جهانی خود دست پیدا کرد و افتخار آفرین شد.

4 مدال آسیایی و جهانی در ویترین افتخارات فرنگی‌کار جوان قم

نجاتی کشتی‌گیری 20 ساله است که امسال آخرین سال فعالیت در رده سنی جوانان را سپری می‌کند اما از هم اکنون عضو تیم ملی کشتی فرنگی امید ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان است، تیمی که کمتر از دو ماه دیگر باید با حریفان خود از کشورهای مختلف دنیا رقابت کند.

علیرضا نجاتی از سال 2014 که با درخشش در مسابقات قهرمانی نوجوانان ایران عضو تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا شد، تا کنون حضور در چندین میدان برون‌مرزی را تجربه کرده و دو مدال قهرمانی آسیا و دو نشان قهرمانی جهان را در کارنامه دارد.

صید نخستین مدال جهانی در سال 2014

نجاتی سال 2014 در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران به قاره سبز سفر کرد و در کشور اسلوواکی با رقبای خود در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان به رقابت پرداخت، رقابت‌هایی که نجاتی نماینده تیم کشورمان در وزن 42 کیلوگرم بود و به نشان برنز آن دست یافت.

این کشتی‌گیر در نخستین مسابقه خود مصاف کشتی‌گیری از کشور ایتالیا رفت و با نتیجه هفت بر یک حریف را شکست داد، سپس در دومین مسابقه خود رو در روی حریف ترکیه‌ای قرار گرفت اما این کشتی را واگذار کرد تا در جدول شانس مجدد برای کسب مدال مقام سوم تلاش کند.

با راهیابی کشتی‌گیر ترکیه به دیدار نهایی این وزن، نجاتی در گروه بازنده‌ها تلاش مجدد خود را برای صید نخستین مدال جهانی از سر گرفت و بعد از شکست دادن حریف اهل آذربایجان، در مسابقه رده‌بندی با نتیجه 9 بر 4 هایک ملیکیان از کشور ارمنستان را برد تا روی سکوی سوم رقابت‌های جهانی به مدال برنز برسد.

کسب نخستین برنز آسیا در سال 2016

فرنگی‌کار جسور و مستعد کشتی قم در سال 2016 نخستین اعزام به رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی رده سنی جوانان آسیا را تجربه کرد، مسابقاتی که نجاتی در آن با وجود پذیرش یک باخت در دومین مسابقه خود، در جریان رقابت‌ها باقی ماند و در جدول شانس مجدد مقام سوم و نشان برنز آسیا را برای نخستین‌بار به دست آورد.

علیرضا نجاتی در این پیکارها ملی‌پوش وزن 50 کیلوگرم تیم ملی کشتی ایران بود، پیکارهایی که در شرق قاره کهن به میزبانی کشور فیلیپین به انجام رسید و در نخستین مسابقه خود حریفی از کشور اردن را مغلوب کرد اما در دور دوم با یک قرعه سخت روبه‌رو شد.

کشتی‌گیر ملی‌پوش قم در کشتی دوم خود برابر حریفی از کشور ازبکستان به میدان رفت، در حالی که کشتی‌گیر ازبک با شکست نماینده هند به این مرحله آمده بود و نجاتی را نیز شکست داد تا فرنگی‌کار قم را به جدول بازنده‌ها بفرستد اما به واسطه صعود رقیب ازبک به مسابقه فینال، نجاتی به جدول بازگشت و با غلبه بر حریف هندی خود به مقام سوم و نشان برنز این رقابت‌ها رسید.

درخشش نجاتی با نقره جوانان آسیا در سال 2018

کشتی‌گیر ملی‌پوش استان قم برای دومین اعزام به رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا دو سال انتظار کشید و تیر ماه سال 1397 همراه با تیم ملی جوانان ایران در پیکارهای 2018 قهرمانی قاره کهن حضور یافت، مسابقاتی که میزبان آن شهر دهلی‌نو در کشور هندوستان بود.

در شرایطی که این دوره از پیکارهای آسیایی با قهرمانی مقتدرانه تیم ملی جوانان کشتی فرنگی ایران همراه بود، نجاتی در وزن 60 کیلوگرم برای تیم کشورمان به روی تشک رفت و با عملکردی بهتر از دو سال قبل با شایستگی به دیدار فینال این وزن راه یافت اما باز هم تجربه تلخ یک شکست، وی را از مدال طلا دور کرد.

این کشتی‌گیر نخستین مسابقه خود را به دلیل حاضر نشدن مازیتوف تاجیکستانی برد، سپس کانزار بیک از قرقیزستان را با نتیجه 9 بر صفر شکست داد و در سومین رقابت خود از مرحله نیمه نهایی بعد از تساوی هفت بر هفت با تیرکاشف ازبکستانی، برنده میدان شد تا به فینال برسد اما در مسابقه سرنوشت‌ساز نهایی 10 بر دو مغلوب گالیم کابدوناساروف از کشور قزاقستان شد تا نخستین نشان نقره آسیا را به ویترین افتخارات خود بیافزاید.

خاطره تلخ ضربه فنی و دومین برنز جهانی

نجاتی بعد از سفر سال 2014 به کشتی فرنگی نوجوانان جهان در کشور اسلوواکی، چهار سال بعد بار دیگر مسافر اسلوواکی شد و دومین حضور خود در مسابقات جهانی را تجربه کرد، رقابت‌هایی که با نجاتی در آن به مقام سوم دست یافت تا بار دیگر رهاورد وی از سفر به این کشور مدال برنز باشد.

این کشتی‌گیر یکی از 23 فرنگی‌کار وزن 60 کیلوگرم مسابقات جهانی 2018 بود که در دور نخست با قرعه استراحت برخورد کرد و در نخستین رقابت خود ایلیف بلغارستانی را 10 بر صفر برد، ضمن اینکه در سومین مسابقه آندرج گاینس کشتی‌گیر آلمانی را 9 بر صفر شکست داد.

کسب پیروزی برابر فرنگی آلمانی، نجاتی را به مرحله نیمه نهایی رساند اما ملی‌پوش کشتی قم در جدال با کشتی‌گیر اهل کشور هند در حالی که چهار بر صفر پیش بود، روی یک اشتباه غیر قابل تصور ضربه فنی شد و برای کسب مدال برنز 9 بر صفر ‎کوروچکین از اوکراین را شکست داد تا دومین مدال جهانی خود را به رنگ برنز کسب کند.

تقدیر از فرنگی‌کار مدال‌آور قم با لوح و هدیه نقدی

به همین بهانه معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان قم همراه با محسن وزیری رئیس هیأت کشتی استان قم به خانه پدری علیرضا نجاتی رفتند و از وی به پاس کسب این مدال و چهار بار افتخار آفرینی برای ورزش قم در میادین آسیایی و جهانی با اهدای لوح و هدیه نقدی قدردانی کردند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار