در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم مطرح شد
در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم، گزارشی از وضعیت صدور بارنامه برای رانندگان کامیون در استان و همراهی این رانندگان با دولت ارائه شد.
کد خبر: ۶۶۱۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 30 September 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم ظهر امروز در سالن جلسات امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد.

محمود سیجانی در ابتدای این جلسه با اشاره به عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم اظهار کرد:برگزاری 24 جلسه این ستاد در نیمه نخست سال جاری 379 مصوبه به همراه داشت که 209 مصوبه انجام شده، 136 مصوبه در دست اقدام است، 19 مصوبه به دلیل عدم پیگیری متقاضی و 15 مصوبه به دلیل عدم پیگیری دستگاه اجرایی به مرحله اجرا نرسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در نیمه نخست سال جاری 107 مصوبه مربوط به مسائل زیربنایی، 15 مصوبه مربوط به مسائل تامین اجتماعی، 14 مصوبه مربوط به مسائل مالیاتی، 132 مصوبه مربوط به مسائل بانکی، 21 مصوبه مربوط به مسائل محیط زیستی و 90 مصوبه مربوط به سایر مسائل داشت.

مهرداد غضنفری معاون استاندار قم در بخش دیگری از جلسه با اشاره به وضعیت توسعه بخش کشاورزی استان قم اظهار کرد: باید امکان احداث صنایع بسته بندی و ترمینال پسته در خارج از شهرک‌های صنعتی استان وجود داشته باشد تا احداث این واحدها اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: مجموعه‌هایی که ماهیت کشت و صنعت و صنایع تبدیلی دارند نباید در زمینه محل احداث به دلیل بحث قرار گرفتن در 120 کیلومتری شهر قم مشکل داشته باشند، رعایت این فاصله منحصر به استان تهران است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: به دنبال اجرای قانون در استان هستیم، پاشنه آشیل استان قم در بحث سرمایه گذاری، بروکراسی‌های اداری در دستگاه‌های دولتی است.

همراهی رانندگان کامیون قمی با دستگاه‌های دولتی

غضنفری با اشاره به وضعیت بخش آب در استان قم اظهار کرد: در تخصیص کلی آب به استان نباید مشکل پیش بیاید، البته صرفه جویی هم باید در دستور کار باشد، کمیته ای در خصوص بخش کشاورزی و استفاده از منابع آب باید تشکیل شود تا مشکلات در این خصوص به پایان برسد، نگاه بخشی داشتن توسط دستگاه‌های دولتی در این خصوص، یک مشکل است.

وی ادامه داد: دیروز هزار و 54 بارنامه برای کامیون‌ها در استان قم صادر شد و هیچ گونه کاهشی برای صدور بارنامه‌ها در استان در روز گذشته نسبت به یکم مهرماه نداشتیم و رانندگان کامیون در استان قم با دستگاه‌های استان همراهی کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: باید مشکلات رانندگان کامیون در استان پیگیری شود.

انتقاد از قطع خدمات به واحدهای تولیدی قم

غضنفری با اشاره به لزوم عدم قطع خدمات به واحدهای تولیدی استان قم اظهار کرد: مصوبه ای وجود دارد که قطع هر گونه خدمات به این واحدها بدون هماهنگی با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان صورت نگیرد، در صورت عدم رعایت این مصوبه با دستگاه متخلف برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید پهنه بندی اراضی استان قم برای مشخص شدن فرصت‌های سرمایه گذاری صورت بگیرد تا بدانیم کدام پهنه برای کدام سرمایه گذاری مناسب است، همچنین باید گزارشی در خصوص اراضی واگذار شده به سرمایه گذاران در استان تهیه شود.

محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه این جلسه ادامه داد: سال گذشته حدود 200 میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی استان پرداخت شد که عمده پرداخت این تسهیلات در چهار ماه پایانی سال بود.

اشتغال 3686 نفر در صنایع نساجی قم

حامد مقدم در بخش پایانی جلسه با اشاره به وضعیت صنایع نساجی در استان قم اظهار کرد: این صنایع سه هزار و 686 نفر اشتغالزایی در استان به وجود آوردند و حدود سه هزار و 396 میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنایع نساجی قم صورت گرفته است. این صنایع تولیداتی همچون الیاف، تشک، نخ، گلیم و پارچه فاستونی دارند و با حدود 50 تا 70 درصد ظرفیت خودشان مشغول به فعال هستند.

وی ادامه داد: صنایع نساجی استان قم ظرفیت تولید 800 هزار عدد تشک، یک میلیون پتو و سه میلیون و 600 هزار متر مربع موکت را در طول یک سال دارند.

رئیس انجمن صنایع نساجی و پوشاک استان قم افزود: واحدهای صنایع نساجی استان حدود پنج درصد کل واحدهای صنعتی قم را تشکیل دادند، سهم این واحدها در سرمایه گذاری در بخش صنعتی استان هشت درصد و در اشتغالزایی این بخش هفت درصد است. 69 طرح در بخش صنایع نساجی در قم جواز تاسیس گرفتند که هم اکنون پیشرفت 6 طرح بیش از 60 درصد است، اشتغالزایی تمام این طرح‌ها در صورت تکمیل حدود هزار و 200 نفر است.

مقدم با اشاره به مکان استقرار واحدهای صنایع نساجی استان قم اظهار کرد: عموما این واحدها در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، البته تعدادی از آن‌ها در بیرون از شهرک‌ها قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات صنایع نساجی استان قم، نرخ بالای تسهیلات بانکی، مشکل تامین مواد اولیه، عدم همکاری سیستم بانکی در بخشش دیرکردهای تسهیلات، مشکلات ناشی از قطعی برق در فصل تابستان و بالا رفتن قبوض برق است، همچنین تعهد ارزی برای صادرات موجب می‌شود که واحدهای صادراتی محور استان قم در تولید با مشکل مواجه شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار