معاون وزارت بهداشت:
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در زمینه بهداشت در منطقه پیشرو است و در سطح بالایی قرار دارد و بیشترین عامل مرگ‌ومیر در کشور بیماری‌های غیر واگیر مثل حوادث جاده‌ای، دیابت، فشار خون و ... است.
کد خبر: ۶۹۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ 26 December 2018

82درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های غیر واگیربه گزارش تابناک قزوین ، علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به قزوین برای بررسی وضعیت بهداشتی استان در نشست با خبرنگاران گفت: ایران از کشورهای پیشرو در حوزه بهداشت منطقه است که استان قزوین هم از جایگاه خوبی در زمینه بهداشت برخوردار است.

رئیسی در رابطه با بازرسی‌های وضعیت بهداشتی استان‌ها بیان کرد: نکات زیادی از جمله سلامت آب روستاها و شهر، سلامت مادر و کودک، بیماری واگیر و غیرواگیر و مسایل مدیریتی در روستا و شهر، بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط و سلامت کارگران مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند و از آنها مجموعه گزارشاتی تهیه و جمع‌آوری می‌شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآورشد: در زمینه کارشناسی بهداشت روان و تغذیه، مراقبت مادران باردار و خدمات دندانپزشکی استان قزوین در جایگاهی بالاتر از میانگین کشوری قرارگرفته است.

وی بیان کرد: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هرار زایمان در کشور صورت می گیرد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد متولد می شود و حال حاضر اولین عامل مرگ نوزادان، نارسایی و کم وزنی است و بیشترین مرگ و میر نوزادان در ۴۸ ساعت اول و هفته اول  تولد  و وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم است.

دکتر رئیسی در رابطه با داروهای مصرفی در کشو اظهار کرد:خوشبختانه در حال حاضر در سطح دارو بیش از 96 درصد دارو ها را در داخل کشور تولید می‌کنیم  و درهمین مقداری هم که وابسته هستیم ممکن است کمبود هایی پیش آید که می‌توان با تکیه بر تولید داخلی از موانع عبور کنیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: بسیاری از داروها با وجود تولید داخلی مشابه خارجی هم دارند که در جامعه تمایل به داروهای مشابه خارجی وجود دارد که همین هم باعث می‌شود برخی کمبودها حس شود.

وی ادامه داد: بسیاری از داروها تجهیزات و حتی واکسنها با نیاز روزانه مصرف می‌شوند و هرگونه کاهشی در این قسمت ممکن است بخشی از جامعه را متأثر نمایند که نتیجه همین تحریم‌های ظالمانه می تواند باشد ولی خوشبختانه تاکنون کمبود جدی پیش نیامده است که نشود آن را مدیریت کرد.


82درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های غیر واگیر

این مسئول عنوان کرد: از ابتدای امسال اگر کسی به مراجع بهداشتی مراجعه نماید پیامکی حاوی نظرسنجی برای شخص ارسال میشود که اگر فرد از خدمت دریافت شده خود ناراضی بود سریعا در این رابطه پیگیری‌های کارشناسی  صورت گیرد.

رئیسی افزود: یک کشور ۸۰ میلیونی با سامانه کنترل باید بتواند سیستم بهداشت را به درمان متصل کند که سال آینده نرم افراری طراحی شده که به پرونده بهداشتی وصل خواهد شد تا کنترلها دقیق تر شود.

 از مراکز بهداشتی درمانی استان قزوین بیش از ۹۲ درصد رضایت وجود دارد و رتبه استان در کشور در حدود میانه  است، این میزان رضایت در کل کشور 96.8 است.

رئیسی گفت: شاخص خدمات دندانپزشکی در قزوین بسیار خوب است و با برنامه هایی که شروع شده به دنبال مدارس عاری از پوسیدگی دندان هستیم که در این راستا دانش آموزان پایه ششم معاینه می شوند که مشخص شده هر فرد ۱.۸ دندان خراب دارد که شناسایی و ارجاع انجام می شود و خدمات دندنپزشکی در مدارس روستایی رایگان و در شهر با تعرفه دولتی است تا دانش آموزان هیچ دندان خرابی نداشته باشند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: کشوری با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت حتما نیاز دارد که از طریق سامانه بتواند اطلاعات بهداشتی درمانی افراد را کنترل کند و در این سامانه‌ها باید بهداشت به درمان متصل شود.

اپلیکیشنی در حال طراحی است به نام اپلیکیشن خود مراقبتی  که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود و افراد می‌توانند اطلاعات خود را در آن وارد نموده و از این طریق به پرونده خود در مرکز بهداشت متصل شده در این پرونده دسترسی داشته باشد

وی تاکید کرد: در سطح استان قزوین تعداد کارشناسان بهداشت روان نسبت به نورم جمعیت در سطح بالایی قرار دارد.

در جامعه به ازای هر ۲۵۰۰ نفر جمعیت یک مراقب سلامت باید وجود داشته باشد،به ازای هر ۱۲۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت و هر ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت و به ازای هر ۱۵۰۰ نفر جمعیت روستایی نیز یک خانه بهداشت لازم است که استان قزوین در این زمینه از نرم هم بالاتر است به طوری که به ازای هر ۸۰۰ نفر دارای یک خانه بهداشت است .

رئیسی خاطرنشان کرد: در دنیا میانگین بیماری سل در هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۴۴ نفر است و کشور ایران با تعداد ۱۴ نفر در ۱۰۰ هزار رتبه بسیار خوبی در این زمینه دارد، در بیماری مالاریا هم ایران توانسته با کنترل این بیماری به صورت گسترده پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد به طوری که هم‌اکنون در کل کشور تنها 57 نفر مبتلا به مالاریا هستند که این تعداد در سال 2000 میلادی 120 هزار مورد بود.

وی اضافه کرد: شاخص مرگ و میر مادران باردار طبق شاخص تعریف شده باید تا سال ۲۰۲۰ به زیر ۳۰ مرگ در هر ۱۰۰هزار تولد می رسید که اکنون در کشور این عدد به 18.8 در هر 100هزار نفر رسیده است که در منطقه این مورد به حدود ۳۵ تا ۴۰ فوت در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: شاخص مرگ و میر نوزادان تا سال ۲۰۲۰ باید به عدد زیر ۱۵ در هر ۱۰۰ هزار می‌رسید که هم اکنون به زیر 8.9  در 100 هزار تولد رسیده است، در استان قزوین این مقدار از شاخص کشور نیز پایین تر بوده و در حدود 6 فوت در هر 100هزار رسیده است.82درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های غیر واگیر

وی در پایان بیان کرد:امکان ندارد در کشور روستایی بالای ۱۰۰۰ نفر پیدا کنیم که خانه بهداشت نداشته باشد که همین امرعلت اصلی پیشرفت در حوزه بهداشت است و تا پایان امسال ۵۰۰۰ مرکز و پایگاه بهداشتی در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، در استان قزوین  ۳۸ مرکز بهداشتی تکمیل شده و ۶ مرکز ظرف یک سال آینده تحویل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار