کد خبر: ۷۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲ 03 August 2015
منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی با قرار گرفتن در حاشیه جنوبی دریای خزر بستری مناسب برای توسعه پایدار شمال کشور به‌ویژه توسعه گیلان را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، یکی از مهم‌ترین اهداف کشورها به‌ویژه جوامع در حال توسعه دستیابی به رشد و توسعه پایدار و افزایش درآمد ملی از طریق ارتقای ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی است زیرا افزایش تولید و به تبع آن صادرات، شاخص‌های توسعه اقتصادی کشورها را بهبود می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین شاخص‌ها نرخ رشد سرمایه‌گذاری است به طوری که بسیاری از اقتصاددانان از آن به عنوان موتور توسعه که دیگر شاخص‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد نام می‌برند و دلیل توسعه نیافتگی بسیاری از کشورها را ناشی از کمبود سرمایه می‌دانند از این‌رو تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اقدام‌های دولت‌ها برای دستیابی به این امر مهم بوده و در ایران نیز به دلیل اهمیت جذب سرمایه‌گذاری، مناطقی به عنوان منطقه آزاد ایجاد شده و هدف عمده از تاسیس این مناطق تسهیل امر مهم جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

یکی از مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور منطقه آزاد انزلی است، این منطقه با توجه به داشتن مزیت‌های قانونی معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، ارزش افزوده و نیاز نداشتن به صدور روادید برای ورود و خروج اتباع خارجی و ...، از مزیت‌های در مسیر کریدور شمال ـ جنوب، قرار گرفتن در مسیر راه‌آهن در حال ساخت قزوین ـ رشت ـ انزلی، همجواری با بنادر شمالی دریای خزر و وجود بازارهای مناسب و پرجمعیت کشورهای سی.آی.اس، قفقاز و آسیای میانه و ... برخوردار بوده و این موارد فرصت‌ها و جذابیت‌های بسیار مناسبی برای انجام سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی را به وجود آورده است.

*تدوین بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی

رئیس هیئت مدیره سازمان تجاری ـ صنعتی انزلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر شناساندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه اظهار کرد: ارائه اطلاعات دقیق به سرمایه‌گذاران یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری است.

رضا مسرور به شناخت سرمایه‌گذاران با محیط سرمایه‌گذاری با افزایش اطلاعات به منظور کاهش خطرپذیری سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد و افزود: سازمان منطقه آزاد انزلی اقدام به تعیین، تهیه و تدوین بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب و اولویت‌دار خود کرده و انتظار می‌رود این اقدام زمینه آشنایی سرمایه‌گذاران متقاضی به این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را فراهم کند.

وی از ارائه تسهیلات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی خبر داد و بیان کرد: معافیت مالیاتی 20 ساله برای تمام فعالیت‌ها و در تمام زمینه‌ها، ورود مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بدون پرداخت عوارض گمرکی، ارسال محصولات به داخل کشور طبق قانون ارزش افزوده، امکان مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی بدون محدودیت در نسبت مشارکت و امکان سرمایه‌گذاری صد درصد خارجی و آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی از مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه مذکور است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی آزادی انتقال ارز به خارج بدون محدودیت از تسهیلات ویژه این منطقه خواند و تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند زمین را به قیمت مناسب اجاره کرده و مالکیت ساختمان و دیگر تاسیسات ساخته شده روی زمین را به دست آورند.

مسرور نیاز نداشتن به اخذ روادید برای ورود اتباع خارجی را از مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی عنوان کرد و گفت: نبود موانع غیر تعرفه‌ای برای ورود کالا به منطقه آزاد، صدور محصولات به خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی، واگذاری زمین به قیمت مصوب سازمان و با نرخ مناسب، وجود سرعت عمل در انجام امور و کمترین موانع اداری و ارائه خدمات بیمه توسط انواع بیمه‌های دولتی و خصوصی از جمله تسهیلات سرمایه‌گذاری در منطقه مذکور است.

وی با بیان اینکه برخورداری از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت در منطقه به واسطه قرار گرفتن در کریدور شمال ـ جنوب از تسهیلات سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و آب و هوایی بسیار مطبوع و طبیعت چهار فصل و خاک حاصل‌خیز، دسترسی به نیروی انسانی متخصص و مناسب و همچنین برخورداری از قابلیت‌های گردشگری طبیعی بی‌نظیر و بکر ساحل زیبای دریای خزر، پهنه و تالاب از ویژگی‌های منطقه مذکور است.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی به نزدیکی این منطقه به پایتخت کشور اشاره کرد و یادآور شد: نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت، همجواری و امکان ارتباط دریایی با بنادر آستراخان در روسیه، اکتائو در قزاقستان، کراسنودسک در ترکمنستان و باکو در آذربایجان، وجود بازار مصرف کشورهای حاشیه دریای خزر، سی.آی.اس و قفقاز با جمعیت 450 میلیون نفر و وجود پهنه‌های صنعتی در منطقه با برخورداری از امکانات زیرساختی برای استقرار واحدهای تولیدی از دیگر تسهیلات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی است.

*اولویت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد انزلی مشخص شد

مسرور با بیان اینکه اولویت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد انزلی با توجه به مطالعات میدانی و شناخت محیطی مشخص شده است، اظهار کرد: احداث هتل‌های تجاری، 4،3،2 و 5 ستاره و هتل آپارتمان، احداث مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی، احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی، احداث نمایشگاه بین‌المللی، احداث بازارهای تخصصی، احداث مجتمع‌های تجاری ـ اداری، احداث مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی و ویلایی و احداث مجتمع نمایشگاهی و تعمیرگاه تخصصی خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری این منطقه است.

وی توسعه صنعت در منطقه آزاد انزلی را مهم عنوان کرد و افزود: ایجاد صنایع هایتک، تولید مبلمان، تولید پوشاک، صنایع آرایشی و بهداشتی، تولید محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی، تولید کفپوش و دیوارپوش، احداث سردخانه، تولید فرآورده‌های گوشتی از دام و طیور، تولید ژلاتین، تولید ابزار پزشکی و اپتیکی، تولید فرآورده‌های چای داخلی، تولید روغن خوراکی سبوس برنج، تولید ظروف یک‌بار مصرف از پسماندهای گیاهی پوسته و ساقه برنج، تولید کنتور هوشمند و احداث انبار از برنامه‌های توسعه صنعت در منطقه مذکور محسوب می‌شود.

*احداث دهکده سلامت در منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل سازمان منطقه تجاری ـ صنعتی انزلی از احداث مجموعه‌های گردشگری، تفریحی و ورزشی در این منطقه خبر داد و بیان کرد: برنامه‌ریزی لازم برای احداث دهکده سلامت، مجموعه‌های گردشگری و مجتمع‌های پذیرایی ساحلی رستوران و کافی‌شاپ دریایی، پارک و شهربازی، ایجاد اسکله مارینا، مرکز صنایع هنرهای دستی گیلان و برگزاری نمایشگاه و فروشگاه‌های دائمی و همچنین ایجاد مجموعه گردشگری ـ تفریحی برای منطقه جنگل «فتاتو» انجام شده است.

مسرور با بیان اینکه احداث مجتمع‌های خدماتی از برنامه‌های سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی است، تصریح کرد: احداث مجتمع‌های بین‌راهی جایگاه سوخت، تعمیرات و خدمات جانبی از برنامه‌های منطقه مذکور است.

وی مالکیت طرح‌های مذکور را متعلق به منطقه آزاد انزلی ذکر کرد و گفت: طرح‌های مذکور بر حسب تقاضا قابلیت واگذاری را دارد ضمن اینکه اراضی پیش‌بینی شده جزو محدوده منطقه آزاد انزلی است و صدور مجوز کاربری برای طرح مورد نظر به سرمایه‌گذار توسط این سازمان انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی متذکر شد: طبق ماده 11 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، صدور مجوز برای انجام فعالیت اقتصادی مجاز، ایجاد بنا و تاسیسات در محدوده منطقه در اختیار سازمان است و امکان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این منطقه وجود دارد.

*احداث هتل تجاری در منطقه آزاد انزلی

مسرور با تاکید براینکه انزلی می‌تواند مقصد مناسبی برای بازرگانان ملی و بین‌المللی و همچنین مکان مناسبی برای برگزاری همایش‌های بین‌المللی باشد، خاطرنشان کرد: هتل تجاری برای اسکان و اقامت افرادی که به منطقه حضور پیدا می‌کنند با ظرفیت 300 نفر نیاز است.

وی هتل تجاری را دارای درآمد بالا و استهلاک کمتر نسبت به هتل‌های خانوادگی عنوان کرد و یادآور شد: هتل مذکور از امکانات کامل ارتباطی اینترنت، رایانه و ماهواره برخوردار است و میز کار و میز صندلی جلسه در تعدادی از اتاق‌های هتل تجاری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی با اشاره به وجود سالن‌های همایش و جلسه‌های خصوصی در هتل تجاری، اظهار کرد: هتل مذکور از مجموعه‌های سونا و تفریح‌های مربوطه، غرفه‌های خدماتی و تجاری تبدیل ارز، باجه بانک، دفتر خدمات مسافرتی و ... برخوردار است.

مسرور طرح هتل تجاری را با محوریت تجاری ـ خدماتی ذکر کرد و افزود: ساخت هتل تجاری منطقه آزاد انزلی در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع و زیربنای 40 هزار متر مربع با سرمایه‌گذاری 800 میلیارد ریال در مدت 36 ماه پیش‌بینی شده و بازرگانان داخلی و خارجی بازار هدف این طرح هستند.

*احداث هتل‌های 4 و 5 ستاره در منطقه آزاد انزلی

وی به استقبال گردشگران داخلی و خارجی و برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی در منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: تقاضای مناسبی برای هتل‌های 4 و 5 ستاره که دارای خدمات ویژه و کیفیت بالای دکوراسیون و تجهیزات هستند در منطقه مذکور وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره سازمان تجاری ـ صنعتی انزلی متراژ اتاق هتل‌های 4 و 5 ستاره را بیشتر از هتل‌های 3 ستاره خواند و بیان کرد: سرویس‌دهی 24 ساعته و رستوران لوکس همراه با ارائه خدمات متفاوت اقامت خاطره‌انگیز و شکوهمندی را برای گردشگران ایجاد می‌کند.

مسرور رعایت استانداردهای بین‌المللی با به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده با رویکرد مشتری‌مداری را از ویژگی راه‌اندازی هتل در منطقه آزاد انزلی دانست و تصریح کرد: طرح مذکور با محوریت گردشگری ـ خدماتی در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع و زیربنای 40 هزار متر مربع پیش‌بینی شده و بازار هدف این طرح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی با سرمایه‌گذاری 800 میلیارد ریالی است و در مدت 36 تا 48 ماه احداث می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار