نشست خبری رئیس و اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز صبح امروز با اصحاب رسانه برگزار شد.
وی افزود: از سال ۸۹ تاکنون نیز دولت سهم خود را در خرید اتوبوسها پرداخت نکرده است و ۵۰ اتوبوسی که در سال ۹۷ به ناوگان حملونقل شهر اهواز اضافه شده توسط شهرداری خریداری شد و دولت فقط ۹ درصد از سود آن را پرداخت کرد.
کعب عمیر با اشاره به تعداد کم بازرس برای نظارت بر قیمت تاکسی، عنوان کرد: یک هزار و ۸۰۰ تاکسی در سطح شهر اهواز موجود است که حدود ۵۰۰ دستگاه از آنها فرسوده است و در بحث جایگزینی تاکسیهای فرسوده بانکها و ستاد ساماندهی مدیریت سوخت هماهنگی لازم را ندارند.
وی گفت: یک هزار و ۵۰۰ دستگاه مسافربر شخصی نیز تاکنون ساماندهی شده است و تعداد زیادی نیز موجود است که باید مراحل لازم را برای ساماندهی طی کنند و نیازمند همکاری قوه قضاییه و راهور برای ساماندهی این خودروها هستیم.
عضو شورای شهر با اشاره به مشکل مترو اهواز، اظهار کرد: تنها راهحل مسئله مترو اهواز تجدیدنظر دولت در خصوص ایجاد ردیف اعتبار برای مترو است زیرا سرمایهگذار وارد این حوزه نمیشود و پرونده اختلاف شهرداری و شرکت کیسون در کمیته فنی وزارت کشور در انتظار صدور رأی است.
وی افزود: ۷ ایستگاه ریل باس تاکنون آماده شده است و منتظر مجوز راهآهن برای افتتاح هستیم که ظرفیت واگنها ۳۶۰ نفر است و حدود ۳ تا ۶ درصد جابهجایی شهر اهواز را انجام خواهد داد.
کعب عمیر با اشاره به عدم پرداخت حق آلایندگی توسط شرکت نفت، اظهار کرد: اولویت اول شرکتهای نفتی شهروندان اهوازی نیست بلکه اولویت آنها نفت است. شرکتهای نفتی حتی حاضر به اختصاص زمین برای ایجاد راه ارتباطی محلههای محروم، زمین چمن و مراکز فرهنگی برای این محلات نیستند.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز در این نشست گفت: شهر اهواز از نظر اجرای پروژه های عمرانی در مقایسه با سایر کلانشهرها عقب تر است که دلیل اصلی این عقب ماندگی به محدودیت منابع مالی باز می گردد.
محمدجعفر فلسفی با اشاره به اینکه محدودیت منابع مالی اجازه اجرای پروژه های عمرانی بزرگ را به شهرداری و شورای شهر اهواز نداده است افزود: مهم ترین چالش شهر اهواز درحال حاضر مشکلات ترافیکی است که سبب بروز مشکل برای شهروندان شده است.
وی ادامه داد: اولویت شورای پنجم شهر اهواز تکمیل پروژه های عمرانی نا تمام شهر از جمله تقاطع غیر همسطح شهید کجباف، پل ولایت و اتوبان پل ششم به سمت گلستان بود، پروژه تقاطع سید خادم الشهدا به مدت چهار سال تعطیل شده بود اما با تغییر شورای شهر و شهردار در مدت زمان یکسال به بهره برداری رسید.
فلسفی بیان کرد: اتمام این پروژه علاوه بر روان شدن ترافیک، سبب خروج کوی آل صافی از بن بست و افزایش ارزش ملکی کوی رمضان شد.
وی ادامه داد: احداث تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه و جمهوری با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء از دیگر پروژه های در نظر گرفته شده برای اهواز است که تفاهم نامه ساخت آنها امضا شده است.
این عضو شورای شهر با اشاره به توجه شورای شهر به نقاط کم برخوردار گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ شورای شهر و شهرداری اهواز توجه ویژه ای به مناطق کم برخوردار داشت و خیابان های مناطق بسیاری از جمله مهدیس و ملاشیه آسفالت شدند. امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که پروژه های آسفالت را سرعت ببخشیم.
فلسفی با اشاره به گلایه مندی شهروندان از وضعیت چاله ها در آسفالت خیابان ها اظهار داشت: آسفالت خیابان ها منوط به ۲ مساله تامین منابع مالی و تامین قیر است، گاهی به دلیل عرضه در بورس، قیر موجود نیست و گاهی منابع مالی اجازه نمی دهد، از این رو پروژه های آسفالت به کندی پیش می رود.
وی در خصوص منازل در معرض خطر منبع آب گفت: تصمیم گیری برای این منازل بیش از ۲۰ سال زمان برده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است، درحال حاضر زمین برای جابجایی این منازل و پیمانکار این پروژه تعیین شده اند.
رییس کمیسیون عمران ،شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز بیان کرد: کمیته سیل با مسئولیت آقای باباپور نائب رییس شورای شهر اهواز در شورای شهر اهواز تشکیل شده و به دنبال راهکارهایی برای حفاظت شهر در برابر سیل احتمالی هستیم.
رییس کمیسیون تحقیق ،نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز در این نشست یکی از راه های توسعه اهواز را مطالبه گری مردم دانست و افزود: مردم باید به سطح بالایی از حقوق خود در جامعه آشنا شوند تا به واسطه آن مطالبه گری بالا برود.
محمدرضا ایزدی با اشاره به لزوم همکاری رسانه ها و مردم برای پیگیری حق آلایندگی افزود: بیش از ۲۲۰ حلقه چاه در اهواز وجود دارد که عوارض آن پرداخت نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: شرکت نفت وگاز کارون سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای عوارض سال ۹۳ به شهرداری بدهکار است اما از پرداخت آن شانه خالی می کند.
وی تاکید کرد: بیش از ۲۲۰ حلقه چاه در اهواز داریم که عوارض آن پرداخت نمی شود. نیاز داریم تا برای باز پس گرفتن حق مردم، رسانه ها با اعضای شورا همصدا شوند.
وی یکی دیگر از مصادیق ضرورت افزایش آگاهی شهروندان را وظیفه دولت در اعطای زمین به زوج های جوان دانست و اظهار داشت: وقتی متولیان امر، واگذاری زمین ها را به افراد ناحق بسپارند، ساخت و سازهای غیرمجاز رونق پیدا می کند در حالی که با افزایش مطالبه گری مردم این مشکل کمتر می شود.
نایب رییس شورای شهر اهواز نیز با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه ها در اهواز گفت: سرمایه گذاران در سایر کلانشهرها باید از ۱۵ دستگاه استعلام بگیرند درحالی که تعداد مجوزهای لازم در اهواز ۲۱ مورد است.
مهران باباپور ادامه داد: سرمایه گذاران نگران سرمایه های خود هستند و باید طوری زمینه حضور آنها فراهم شود که بازگشت سرمایه آنها تضمین شود.
حجتالاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر اهواز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه فرهنگی دستگاههای مختلف درگیر هستند، اظهار کرد: در مناطق مختلف حاشیه شهر اهواز مدارس کانکسی وجود دارد که در حوزه مسؤولیت آموزشوپرورش است؛ همچنین سرانه ورزشی در اهواز بسیار کمتر از استاندارد است و این امر نیز در حوزه اداره ورزش و جوانان است.
وی افزود: زمین چمنهای مصنوعی که از قبل وجود داشت در دوره پنجم شورا ساماندهی شدند و در اختیار موسسههای فرهنگی و ورزشکاران قرار گرفتند؛ همچنین دو فرهنگسرا که در این دوره آغاز به ساخت شدند، افتتاح شدند.
موسی پور با اشاره به وجود گذر فرهنگی در یزد و کاشان، عنوان کرد: ایجاد گذر فرهنگی در شهرها به عهده اداره کل میراث فرهنگی و اداره ارشاد اسلامی است و شهرداری نیز مکان موردنظر را در اختیار آنها قرار میدهد، برای شهر اهواز مکانهای مدنظر قرار گرفته شده است که مقرر شد امسال با همکاری اداره کل فرهنگ کلنگزنی شود.