دو ماه از تعطیلات تابستانی گذشت و فقط یک ماه برای تفریح و استراحت دانش‌آموزان باقی مانده است. معمولا کودکانی که به مدرسه می‌روند دوست دارند ایام تابستان را با خوابیدن تا ظهر، میهمانی و مسافرت بگذرانند؛ اما به این دلیل که در چشم برهم زدنی روز اول مهر از راه خواهد رسید و آغاز یک سال جدید آمادگی‌های جدیدی هم نیاز دارد، باید برای موفقیت بیشتر در سال تحصیلی در مدت باقی مانده فکری برداشت و کاری کرد.
کد خبر: ۸۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ 22 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، بسیاری از کودکانی که در خانه مشکل رفتاری خاصی ندارند پس از ورود به مدرسه در حوزه یادگیری یا برقراری ارتباط با معلم یا دیگر دانش‌آموزان دچار مشکل می‌شوند و همین امر باعث افت تحصیلی یا بی‌علاقه‌گی آنان نسبت به درس و مدرسه می‌شود. اختلالات رفتاری مانند تمرکز کم یا بیش‌فعالی که از شایع‌ترین اختلالات رفتاری در کودکان است می‌تواند برای کودکان در مدرسه دردسر زیادی ایجاد کند.

محمد ثوابی، کارشناس مرکز مشاوره آموزش‌و‌پرورش، توصیه‌هایی به والدینی دارد که یک یا چند دانش‌آموز در خانه دارند یا قرار است امسال فرزندشان به مدرسه برود. به عقیده وی والدین باید کمک کنند تا اگر دانش‌آموزی به کمک مشاوره نیاز دارد همین حالا برایش کاری انجام بدهند یا اگر فرزندشان سال قبل به مدرسه رفته و دچار مشکلاتی شده حالا آن موضوع را پیگیری کنند تا در سال جدید برطرف شده باشد.

سال اولی‌ها، آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی

این کارشناس‌ارشد مشاوره در ابتدا با اشاره به آموزش‌هایی که کودکان دربدو ورود به مدرسه باید در مدت باقی مانده از تابستان فرابگیرند، می‌گوید: اگر کودک ٦ ساله‌ای دارید که قرار است امسال وارد محیط مدرسه شود، باید مهارت‌های حضور در جمع را به او آموزش بدهید. به‌خصوص این آموزش‌ها برای کودکانی که به مهدکودک نرفته‌اند، اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه می‌دهد: اگر دوست دارید فرزندتان در مدرسه موفق باشد باید مهارت‌های ارتباطی با دیگران، نحوه ارتباط موثر با کودکان، کسب روحیه برد و باخت، پذیرش دوری از پدر و مادر و... را باید با ترتیب دادن جمع‌های ٣ یا ٤ نفره به فرزند خود آموزش بدهید.

وی ادامه می‌دهد: برای کودکانی که مهدکودک رفته‌اند هم باز باید مواردی را آموزش داد چون همه این کودکان مهارت‌های برقراری ارتباط با دیگران را یاد نگرفته‌اند یا هرکدام ضعفی در یکی از خصوصیات رفتاری خود دارند. چه خوب است که ضعف‌ها و قوت‌های رفتاری فرزند خود را از مربیانش بپرسید و در مدت باقی مانده تا شروع مدرسه آن‌ها را اصلاح کنید. از طرف دیگر می‌توانید از نتایج تست‌هایی که در بدو ورود در پایگاه‌های سنجش از نوآموزان گرفته می‌شود، برای شناخت فرزند خود کمک بگیرید.

شرکت در کلاس بستگی به توان دانش‌‌آموز دارد

این مشاور با اشاره به دانش‌آموزانی که در طول تابستان از کلاس‌های اوقات فراغت استفاده کرده‌اند، اظهار می‌دارد: حضور در کلاس‌های فوق برنامه ورزشی، هنری و آموزشی باعث تقویت مهارت‌های فردی و موقعیت بیشتر در دوران تحصیلی می‌شود و درعین‌حال اعتماد‌به‌نفس فرزند را هم افزایش می‌دهد.

وی یادآور می‌شود: برخی از والدین تمایل دارند فرزندشان در طول سال تحصیلی هم در کلاس‌های مختلف شرکت کند که این مسئله بستگی به توان و کشش دانش‌آموز دارد. کودکی که با حضور در کلاس ورزشی دچار افت تحصیلی می‌شود بهتر است آن را در طول سال تحصیلی تعطیل کند؛ زیرا اولویت با درس و تحصیل است.

دانش‌آموزان دبیرستانی، آشنایی با رشته‌های تحصیلی

ثوابی درباره کار مهم دانش‌آموزان بدو ورود به دبیرستان هم توضیح می‌دهد: برای دانش‌آموزان سال اول که باید امسال انتخاب رشته کنند کسب آگاهی درباره مشاغل و رشته‌های مختلف تحصیلی مهم است. والدین می‌توانند با مراجعه به مشاوره تحصیلی یا آشناکردن فرزند خود با افراد شاغل در پست‌های مختلف امکان انتخاب سریع‌تر و راحت‌تر را برای فرزند خود فراهم کنند. طوری که فرزندشان با آگاهی قبلی و هدف مشخص رشته تحصیلی خود راانتخاب کند.

روش‌های مطالعه را انتخاب کنید

موضوع کسب مهارت و توانایی برای دانش‌آموزان سال آخری که امسال یا سال آینده کنکور دارند، کمی متفاوت است. این مشاور در توضیح این جمله می‌گوید: دانش‌آموزان سال دوم و سوم یا پیش‌دانشگاهی باید قبل از هر چیز با روش‌های مختلف مطالعه صحیح آشناشده و روش مورد علاقه خود را انتخاب کنند چنین کاری باعث می‌شود از زمانی که برای درس خواندن می‌گذارند، بیشترین بهره راببرند.

وی ادامه می‌دهد: برخی دانش‌آموزان مشکلاتی از قبیل ترس از امتحان، اضطراب و هراس اجتماعی و... دارند که در کیفیت تحصیل آنان خدشه وارد می‌کند. دختر یا پسری که ترس از امتحان دارد ممکن است در جلسه کنکور با وجوددانستن پاسخ سوالات قادر به پاسخگویی نبوده و نتیجه خوبی نگیرد.

وی تاکید می‌کند: برای برطرف‌کردن مشکلات رفتاری و تحصیلی و همچنین آشنایی با تست‌‌زنی در کنکور فرزندان خود می‌توانید با مراجعه به مراکز مشاوره آموزش‌و‌پرورش که در هر ناحیه وجود دارد، برای رفع مشکل اقدام کنید. کارشناسان این مراکز با ارائه آموزش‌های لازم به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار